Svartsjuk??

Mumin_79

Trådstartare
Min ungis och jag har en underbar relation även om han är mentalt otroligt stark och väldigt dominant så är hans matte strået vassare och jag tycker att jag kan läsa honom relativt bra. Vi håller på med tricktraining och vettig hantering efter flockbasis och det mesta funkar bra. Han är inte rädd för något och i grund en väldigt närgången /buffig häst som gärna kör på en om han skulle få.

Han är otroligt social och älskar att umgås med människor, kommer i galopp gnäggande så fort han får syn på en. Lämnar gärna flocken bakom sig för att få en stund med matte.

Idag skulle jag ta in hästarna för kvällen och skulle börja med hans polare Billy en valack som är över honom i rang och han mer eller mindre attackerade honom och körde iväg honom från mig. :eek:
Jag körde iväg honom och tog som planerat in den andra valacken.

Känner hästar svartsjuka eller var det ett ägandebehov som gjorde att han regerade som han gjorde, skulle vara intressant att höra vad ni tycker? :idea:

MuMiN

Sv: Svartsjuk??

jag tycker det låter som.. vad kan man säga.. brist på respekt ifrån den andre valacken.
han värkar säga "du ska inte ta honom, han tillhör min flock."
med tanke på att han är högre i rang :)

så skulle jag nog tolka det tror jag..

Så den ranglåga attackerar den ranghöga och kör iväg honom pga av att han inte vill att denne ska lämna flocken?

Eller mixade du ihop rangen?

Kunde kanske vara så fast jag tycker inte att det stämmer överrens på hästen förövrigt då han mer än gärna själv lämnar flocken bakom sig och inte har problem med att vara själv. Han föredrar männsikans sällskap framför hästarna han går med.

*funderar* men det fick mig att börja fundera. ;)

Jag tror att hästar kan känna svartsjuka... Innan jag fick min egen ponny så lånade jag en i stallet i flera år och red, och vi hade verkligen bra kontakt med varandra. När jag sedan köpte min egen så blev han jättesur och ville inte alls prata med mig, var allmänt sur och han kom aldrig överens med min ponny trots att vi stod där i ett par år. Det var så pass att han vände sig om i boxen om jag kom och ville klappa honom.

Skulle låna honom igen och rida en liten sväng efter typ. ett år, och han var så söt då! Såg jättelycklig ut och stod och nosade och ville kelas hela tiden :love:. Och det är ingen häst som tycker om att gosa egentligen, så det var mysigt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 563
Senast: purity_666
·
Hästhantering Jag tycker att alla NH -tränare som t ex Parelli, Monty Roberts o alla andra vars böcker/info jag läst handlar om nervösa/rädda hästar...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 785
Senast: Sammet
·
D
Träning Min häst kan vara väldigt jobbig ibland! Han och jag funkar bra ihop och vi har inga större kommunikationsproblem, han lyssnar och vi...
Svar
9
· Visningar
1 300
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama