Svartsilverspotted

M

marijaa

Hur ser era Svartsilverspotted-katter ut? (bilder)

inom vilka raser finns färgen?

mvh/Maria

Sv: Svartsilverspotted

Finns förutom på huskatter, så finns den på massor av raser. Skogisar, MaineCoon, Britter, Orientaler, Perser/Exoter, Sibirier, Rexraserna, Sphynxen, Europen, Manx, Orientalisk långhår...

Gå in på www.katter.nu och vidare in på KATTFAKTA och sedan FÄRGER & MÖNSTER så finns bild där på den färgen.

adore skrev:
Gå in på www.katter.nu och vidare in på KATTFAKTA och sedan FÄRGER & MÖNSTER så finns bild där på den färgen.
jo, fast färgen ser ju så annorlunda ut på olika raser, beroende på pälsens längd och struktur har jag märkt...

Bara sätta sig och söka då. Du kan söka på EMS-koden som raskatter har och som berättar ras och färg.

Söker du på "BRI ns 24" så lär du få bilder på svartsilverspottade britter.

Några EMS-koder:

NFO ns 24 (Norsk Skogkatt)
MCO ns 24 (MaineCoon)
PER ns 24 (Perser)
EXO ns 24 (Exotic)
CRX ns 24 (Cornish Rex)
DRX ns 24 (Devon Rex)
SPH ns 24 (Sphynx/nakenkatt)
OSH ns 24 (Orientalisk korthår)
OLH ns 24 (Orientalisk långhår)
SIB ns 24 (Sibirier)
EUR ns 24 (Europé)
MAN ns 24 (Manx)

Dom 3 första bokstäverna är rasen, sen börjar färgen. n står för svart, s för silver. Alltså blir ns svartsilver. 20-siffran står för eventuell mönstring och just 24 är spotted.

På britter och framförallt européer ser man oftast mycket bra mönster och kontraster. Det är raser som har kommit längre i sin färgavel och därmed har "bättre" färg.

Oci och oriental kan vara riktigt välspottade också. Hos långhår syns ju mönstret mycket sämre.

MissFideli skrev:
Bara sätta sig och söka då. Du kan söka på EMS-koden som raskatter har och som berättar ras och färg.

Söker du på "BRI ns 24" så lär du få bilder på svartsilverspottade britter.

Några EMS-koder:

NFO ns 24 (Norsk Skogkatt)
MCO ns 24 (MaineCoon)
PER ns 24 (Perser)
EXO ns 24 (Exotic)
CRX ns 24 (Cornish Rex)
DRX ns 24 (Devon Rex)
SPH ns 24 (Sphynx/nakenkatt)
OSH ns 24 (Orientalisk korthår)
OLH ns 24 (Orientalisk långhår)
SIB ns 24 (Sibirier)
EUR ns 24 (Europé)
MAN ns 24 (Manx)

Dom 3 första bokstäverna är rasen, sen börjar färgen. n står för svart, s för silver. Alltså blir ns svartsilver. 20-siffran står för eventuell mönstring och just 24 är spotted.

Man lär sig nåt nytt varja dag.. tacktack... *vad konstigt att känna sig som en nybörjare :angel: *

Men n 24 då? (ex: http://web.comhem.se/~u17700412/ )

n 24 är en svart/brunspotted, dvs inget silver.

En bra exempel:
lovisrygg.jpg

(S*Flashpoint's Moonraker, BEN n24)

Här är min lilla svartsilverspottade lort, med syskon:

55_l.jpg

Det är devon rex det här. :D

Sassy skrev:
n 24 är en svart/brunspotted, dvs inget silver.

En bra exempel:
lovisrygg.jpg

(S*Flashpoint's Moonraker, BEN n24)

aha, mycket större skillnad än på bilden jag länkade till ju. :bow:

Sol skrev:
Här är min lilla svartsilverspottade lort, med syskon:

55_l.jpg

Det är devon rex det här. :D

Får man lova att va färgfixerad när det gäller katter, bara undrar om jag behöver ducka när jag säger att jag verkligen fastnat för svartsilverspotted!! :cool: :D

Har ju en silverbrunskäckkuse också så det matchar ju nästan :angel: (och en fux :crazy: )

Det är helt ok att vara färgfixerad ;)
Den dagen jag kan skaffa fler än mina korater blir det antingen en svartmarble bengal;
5_ciffy2.jpg
(Back to Basic's Sir Cliff)

eller någon form av silverfärg, helst en svartsmoke.

Ja, man får vara färgfixerad... jag har märkt att ALLA vill ha svartsilverspottat. :crazy:

Skönt att höra då jag har 4 st småttingar som ska säljas om en 10 veckor cirka....:idea: ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
461
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
464
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix