Svårtränsad

H

HorseTelly

Jag är ny på detta forumet och tänkte att man kanske kan få lite hjälp här. :)

Jag rider en kompis häst som är supersnäll vid hantering och ridning. Men just tränsning är ett problem. Han är jätterädd om sitt ena öra så rör man det eller kommer i närheten av det rycker han upp huvudet och vill gärna backa därifrån. Hur ska man göra med det? Han tar bettet utan problem, men just när man ska dra bak nackremmen och öronen blir det problem. Man får liksom dra över remmen bakom det "orädda" örat och sen lirka över det andra örat. När tränset väl är på sen är det inga problem med övriga remmar osv.
Vi har funderat på att prova att ta bort pannremmen om det kanske hjälper, eller iaf gör det lättare att tränsa, för den kan komma lite i vägen har vi märkt.
Har ni några tips så blir jag glad! :)

Jag misstänker att något har hänt när han var liten, misshandel eller dylikt, och därför är rädd om örat. Men det borde ju gå att vänja bort på nåt sätt.

Sv: Svårtränsad

Är det bara ena örat? Känns ovanligt.. är det helt uteslutet att det gör ont där? Öroninflammation? Kan man ta på örat/öronen med handen annars?
Jag skulle nog kolla upp orsaken i alla händelser, om man inte SÄKERT vet varför.

Sedan kan det såklart underlätta om man tar bort pannbandet.
Man kan också förlänga sidostycket just vid tränsning så att det är mer plats.
Sedan kan man testa olika tekniker att få igenom örat, sponant skulle jag hellre ta svåra örat först, tippa det lätt framåt och trä över tränset, istället för att låta det ligga bakåt för då måste det ofta vikas för att komma lös... om du fattar hur jag menar.. :p och sedan knöla på med det "braiga" örat.

Om örat är friskt så skulle jag träna mycket hantering dagligen av det örat, tills hästen inser att det inte kommer göra ont.

Har du provat att knäppa upp bettet på ena sidan så att du liksom bara kan "lyfta på" nackremmen istället för att trä på? Då slippar man knyckla ihop öronen om hästen tycker det är obehagligt.

Hade en häst på min fd ridskola som var lite rädd om öronen och det funkade jättebra att göra så på honom. Bettet är bara att stoppa in när resten av tränset sitter på.

Är det bara ena örat? Känns ovanligt.. är det helt uteslutet att det gör ont där? Öroninflammation? Kan man ta på örat/öronen med handen annars?
Jag skulle nog kolla upp orsaken i alla händelser, om man inte SÄKERT vet varför.

Sedan kan det såklart underlätta om man tar bort pannbandet.
Man kan också förlänga sidostycket just vid tränsning så att det är mer plats.
Sedan kan man testa olika tekniker att få igenom örat, sponant skulle jag hellre ta svåra örat först, tippa det lätt framåt och trä över tränset, istället för att låta det ligga bakåt för då måste det ofta vikas för att komma lös... om du fattar hur jag menar.. :p och sedan knöla på med det "braiga" örat.

Om örat är friskt så skulle jag träna mycket hantering dagligen av det örat, tills hästen inser att det inte kommer göra ont.

Ja det är bara höger örat. Det vänstra är inga problem med. Ofta är det så fort man kommer i närheten av höger örat så reagerar han och drar upp huvudet, varesig man ska tränsa eller inte.
Förlänga sidostycket ska jag nog testa nästa gång. Som du skrev så blir det ju mer plats då.
Annars brukar det bli så att man drar nackremmen över det örat som är bra och sen klämmer man liksom fast det känsliga örat (om man inte får över det direkt då), och sen får man lirka loss det lite i taget så att säga. Blir örat fastklämt så reagerar han inte direkt. Utan det är just när man ska ta på det, eller bara komma i närheten.

Det kan ju kanske vara så att han har ont. Han ägare vet inte heller varför han gör så, så nåt kanske har hänt när han var föl eller så. Jag ska försöka undersöka det lite mer.
Tack för tips! :)

Har du provat att knäppa upp bettet på ena sidan så att du liksom bara kan "lyfta på" nackremmen istället för att trä på? Då slippar man knyckla ihop öronen om hästen tycker det är obehagligt.

Hade en häst på min fd ridskola som var lite rädd om öronen och det funkade jättebra att göra så på honom. Bettet är bara att stoppa in när resten av tränset sitter på.

Näe.. har inte provat att knäppa upp bettet. Har funderat på det dock, men det har känts så bökigt på nåt sätt. Men det kanske är värt att prova ändå.
:)

Har en häst som är precis så..det visade sig att hon har svamp i örat!

Kan vara så att han blivit bremsad i örat,utomlands använder de ofta örat till det istället för mulen.

Jag är ny på detta forumet och tänkte att man kanske kan få lite hjälp här. :)

Jag rider en kompis häst som är supersnäll vid hantering och ridning. Men just tränsning är ett problem. Han är jätterädd om sitt ena öra så rör man det eller kommer i närheten av det rycker han upp huvudet och vill gärna backa därifrån. Hur ska man göra med det? Han tar bettet utan problem, men just när man ska dra bak nackremmen och öronen blir det problem. Man får liksom dra över remmen bakom det "orädda" örat och sen lirka över det andra örat. När tränset väl är på sen är det inga problem med övriga remmar osv.
Vi har funderat på att prova att ta bort pannremmen om det kanske hjälper, eller iaf gör det lättare att tränsa, för den kan komma lite i vägen har vi märkt.
Har ni några tips så blir jag glad! :)

Jag misstänker att något har hänt när han var liten, misshandel eller dylikt, och därför är rädd om örat. Men det borde ju gå att vänja bort på nåt sätt.

Hej först och främst skulle jag som andra skrivit kolla upp så att det är inte är ngt fel, tex öronsvamp som gjör att det gör ont. Om det inte är ngt sådant så kan man träna tränsning med possitiv förstärkning. När jag tränar mina unghästar tex men även andra hästar med att lära sig ha träns och bett så är det viktigt att de upplever det som ngt possitivt. Jag gjör så här :

Jag gör i ordning ngt gott i en hink, tex havre, skurna äpple eller morotsbitar som går att tugga med bett. Jag tränsar hästen ger den beröm och låter den äta upp det som finns i hinken i lugn och ro med tränset på. När hästen ätit färdigt tar jag av tränset. Om man vill kan man träna detta när man ger den ordinarie kraftfodergivan eller liknande. Det är dock viktigt att man gör enbart detta så avsätt ett par dagar tills ni ser en förbättring innan ni tränsar för att rida. Sedan brukar jag i början när jag tränsar för att rida ge hästen ngt litet gott när jag tränsat. Jag har inte haft problem med bitiga hästar eller ngt sådant och mina hästar tar i regel bettet själva så jag brukar bara behöva hålla fram huvudlaget så sticker de dit huvudet på eget bevåg :) även om jag slutar med godsaken efterråt så följer det med hästen upp i åren.

Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 703
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 726
Senast: Torill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama