Jag vet några stycken som är företagare med hästar i olika former som definitivt inte borde få hålla på. Både inom Sverige och utländska sådana.
Både pga av att de lurar folk pengamässigt och pga av hur de håller och hanterar sina hästar.
Men så länge lagarna är så tandlösa som de är så lär de få hålla på.
Två av dessa ställen har ganska moderna anläggningar med fina byggnader, ridhus etc men de fodrar hästarna med riktigt dåligt foder som de får tag på billigt. Ett ställe både fodrar dåligt och behandlar hästarna mycket illa.
. På ena stället har jag själv sett att de haft mögligt hö till hästarna. ( Och då menar jag INTE en liten mögelfläck på en bal av hundra utan att ALLT de fodrat med under en längre tid varit totalt genommögligt).
På ett av dessa ställen har man täcken ute på alla de hästar som är magrast. ( Och om någon frågar varför hästen är mager får dom reda på att hästen antingen är a/ gammal och svår att ha i hull b/ varit/är sjuk och magrat av eller c/ nyss inköpt från någon som inte fodrat hästen ordentligt.)
På ett annat ställe använde man inte ordentligt med strö ( svepskäl att ägaren var allergisk mot halm och spånet var så dyrt). Kul för hästarna att stå i sin egen skit hela vintern liksom. Typ dom använde nog ca 1 spånbal per månad per box eller mindre, liksom strösslade över lite för "syns skull" när dom visste dom skulle få besök i stallet.
Jag vet att ena företagaren blivit anmäld ett flertal gånger men inget händer.
Notera att jag aktivt hållit på med hästar i över 30 år och kunnat följa en hel del skräckexempel. En del har jag sett själv och en del har jag hört från pålitliga och hästkunniga bekanta.
Det har hänt att jag anmält själv också, men jag har inte vågat göra det när det gäller ställen som ligger inom mitt eget närområde.
Detta pga av att jag vid ett par tillfällen blivit hotad av folk som hållit på med hästar inom Skåne. En gång tom av en person som jag inte ens visste hade någon hästverksamhet och jag inte heller har en aning om huruvida den personen kunde misstänka att jag anmält.
Litet svårt att anmäla folk man inte vet existerar likom....
Vad jag gör för att motarbeta sådana här ställen är att när folk frågar mig efter ridskolor till deras barn eller ställen att köpa en bra häst ifrån eller liknande är att rekommendera de riktigt BRA ställena så att dessa får fler kunder och i förlängningen de dåliga ställena måste slå igen.
Som tur är så har de flesta hästställen en riktigt bra och sund hästhållning!
/KT