Svartlista hästskojare?

P

Preed

Finns det någon bra lista på opålitliga hästskojare som man inte ska göra affärer med?

Jag vet iaf ett jag skulle vilja svartlista på en enda gång.. Skojarna som figurerat i denna tråd/tidningsartikel..
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=770927

Förutom den incidenten har jag ett par skräckhistorier att berätta om det stället..

Om nu inte miljöinspektörerna varit så urbota dumma att dom ringt och sagt att dom kommer innan, så hade det stället varit klappat igen för lääääänge sen.. :(

Sv: Svartlista hästskojare?

Inspektörerna ska meddela innen de kommer. Såna är reglerna. (om jag uppfattat det hela rätt)

Stor mening med en inspektion då.. Stallet ifråga blir varnade varje gång innan inspektörerna kommer.. Plockar bort döda hästkadaver ur gödselstacken, åker och fixar spån till hästarna när dom inte fått mockat på flera veckor/månader osv.. (ja detta har hänt i stallet i fråga) så när inspektörerna kommer är ju allt frid och fröjd...

Kan inte säga helt säkert hur det är med djurskyddet, men på både livsmedels och miljösidan görs oanmälda inspektioner. Detta görs oftast bara när man fått in klagomål, de årliga inspektionerna sker ofta efter att man har ringt. Så är det iaf i den kommun där jag gjorde praktik och i de kommuner mina kursare gjorde praktik.

Ok.. Men som jag fattat det efter att ha pratat med några som vistas i det där stallet, så blir dom alltid varnade innan inspektion.. Detta hände även när en person hade ringt in och anmält dom.. Enligt hörsägen känner dom tydligen någon på miljökontoret som varnar dom så att dom hinner åtgärda alla brister innan inspektörerna kommer.. :(

Hästskojare är vi nog allihopa! Jag brukar vara väldigt försiktig med att smutskasta andra hästägare och hästföretagare. Djurplågeri och andra brottsliga handlingar ska självklart polisanmälas och de skyldiga dömas i domstol. Svartlistor på nätet låter ungefär lika civiliserat som lynchmobb...

Djurskyddsinspektörerna får åka på oanmälda besök men de får då inte gå in i stallar eller liknande, om inte ägaren är hemma. Därfrö kan de missa saker även om de åker oanmält.

Om de komer till en gård där det anmälts vanvård/dåliga förhållanden och ingen är hemma kontaktar de ägaren för ett anmält besök.

Djurskyddsinspektörerna får åka på oanmälda besök men de får då inte gå in i stallar eller liknande, om inte ägaren är hemma. Därfrö kan de missa saker även om de åker oanmält.

Om de komer till en gård där det anmälts vanvård/dåliga förhållanden och ingen är hemma kontaktar de ägaren för ett anmält besök.

Jag tycker lagen borde ändras lite där.. Dom borde få kalla in polis för att gå in även om inte ägarna är där om det inkommit anmälan om djurskyddsbrott... Är det förresten inte 2 års fängelse i straffskalan nu på djurskyddsbrott? Isåfall tror jag polisen har större befogenheter...

/ Fredrik

Jag ligger i tvist med en! Ni som känner till hästhandlare /förmedlare runt Borås (inga namn nämnda) -pm:a mig hemskt gärna!

Jag vet några stycken som är företagare med hästar i olika former som definitivt inte borde få hålla på. Både inom Sverige och utländska sådana.

Både pga av att de lurar folk pengamässigt och pga av hur de håller och hanterar sina hästar.

Men så länge lagarna är så tandlösa som de är så lär de få hålla på.

Två av dessa ställen har ganska moderna anläggningar med fina byggnader, ridhus etc men de fodrar hästarna med riktigt dåligt foder som de får tag på billigt. Ett ställe både fodrar dåligt och behandlar hästarna mycket illa. :crazy:. På ena stället har jag själv sett att de haft mögligt hö till hästarna. ( Och då menar jag INTE en liten mögelfläck på en bal av hundra utan att ALLT de fodrat med under en längre tid varit totalt genommögligt).

På ett av dessa ställen har man täcken ute på alla de hästar som är magrast. ( Och om någon frågar varför hästen är mager får dom reda på att hästen antingen är a/ gammal och svår att ha i hull b/ varit/är sjuk och magrat av eller c/ nyss inköpt från någon som inte fodrat hästen ordentligt.)

På ett annat ställe använde man inte ordentligt med strö ( svepskäl att ägaren var allergisk mot halm och spånet var så dyrt). Kul för hästarna att stå i sin egen skit hela vintern liksom. Typ dom använde nog ca 1 spånbal per månad per box eller mindre, liksom strösslade över lite för "syns skull" när dom visste dom skulle få besök i stallet.

Jag vet att ena företagaren blivit anmäld ett flertal gånger men inget händer.

Notera att jag aktivt hållit på med hästar i över 30 år och kunnat följa en hel del skräckexempel. En del har jag sett själv och en del har jag hört från pålitliga och hästkunniga bekanta.

Det har hänt att jag anmält själv också, men jag har inte vågat göra det när det gäller ställen som ligger inom mitt eget närområde.

Detta pga av att jag vid ett par tillfällen blivit hotad av folk som hållit på med hästar inom Skåne. En gång tom av en person som jag inte ens visste hade någon hästverksamhet och jag inte heller har en aning om huruvida den personen kunde misstänka att jag anmält.

Litet svårt att anmäla folk man inte vet existerar likom....:angel:

Vad jag gör för att motarbeta sådana här ställen är att när folk frågar mig efter ridskolor till deras barn eller ställen att köpa en bra häst ifrån eller liknande är att rekommendera de riktigt BRA ställena så att dessa får fler kunder och i förlängningen de dåliga ställena måste slå igen.

Som tur är så har de flesta hästställen en riktigt bra och sund hästhållning!

/KT

Jag vet några stycken som är företagare med hästar i olika former som definitivt inte borde få hålla på. Både inom Sverige och utländska sådana.

Både pga av att de lurar folk pengamässigt och pga av hur de håller och hanterar sina hästar.

Men så länge lagarna är så tandlösa som de är så lär de få hålla på.

Två av dessa ställen har ganska moderna anläggningar med fina byggnader, ridhus etc men de fodrar hästarna med riktigt dåligt foder som de får tag på billigt. Ett ställe både fodrar dåligt och behandlar hästarna mycket illa. :crazy:. På ena stället har jag själv sett att de haft mögligt hö till hästarna. ( Och då menar jag INTE en liten mögelfläck på en bal av hundra utan att ALLT de fodrat med under en längre tid varit totalt genommögligt).

På ett av dessa ställen har man täcken ute på alla de hästar som är magrast. ( Och om någon frågar varför hästen är mager får dom reda på att hästen antingen är a/ gammal och svår att ha i hull b/ varit/är sjuk och magrat av eller c/ nyss inköpt från någon som inte fodrat hästen ordentligt.)

På ett annat ställe använde man inte ordentligt med strö ( svepskäl att ägaren var allergisk mot halm och spånet var så dyrt). Kul för hästarna att stå i sin egen skit hela vintern liksom. Typ dom använde nog ca 1 spånbal per månad per box eller mindre, liksom strösslade över lite för "syns skull" när dom visste dom skulle få besök i stallet.

Jag vet att ena företagaren blivit anmäld ett flertal gånger men inget händer.

Notera att jag aktivt hållit på med hästar i över 30 år och kunnat följa en hel del skräckexempel. En del har jag sett själv och en del har jag hört från pålitliga och hästkunniga bekanta.

Det har hänt att jag anmält själv också, men jag har inte vågat göra det när det gäller ställen som ligger inom mitt eget närområde.

Detta pga av att jag vid ett par tillfällen blivit hotad av folk som hållit på med hästar inom Skåne. En gång tom av en person som jag inte ens visste hade någon hästverksamhet och jag inte heller har en aning om huruvida den personen kunde misstänka att jag anmält.

Litet svårt att anmäla folk man inte vet existerar likom....:angel:

Vad jag gör för att motarbeta sådana här ställen är att när folk frågar mig efter ridskolor till deras barn eller ställen att köpa en bra häst ifrån eller liknande är att rekommendera de riktigt BRA ställena så att dessa får fler kunder och i förlängningen de dåliga ställena måste slå igen.

Som tur är så har de flesta hästställen en riktigt bra och sund hästhållning!

/KT

Huga, det är tråkigt när hästar blir behandlade illa.. :( Och ännu tråkigare att rötäggen som gör det kommer undan gång på gång hela tiden.. :( Men har du nånsin varit med om att nån dumpat döda hästar i gödselstacken där småflickor hittar dom senare? :eek:

/ Fredrik

Stor mening med en inspektion då.. Stallet ifråga blir varnade varje gång innan inspektörerna kommer.. Plockar bort döda hästkadaver ur gödselstacken, åker och fixar spån till hästarna när dom inte fått mockat på flera veckor/månader osv.. (ja detta har hänt i stallet i fråga) så när inspektörerna kommer är ju allt frid och fröjd...

Om hästarna står i omockade boxar i vanliga fall lär det synas på deras hovar bland annat. Tror (och hoppas) att inspektörerna är så pass duktiga att de ser om stallet verkar tillfälligt iordningställt.

jag tycker att det ska vara lag på att ha en kontrollerad hästhållning, dvs precis som att du måste sota skorstenen en gång om året så ska hästhållare få ett godkänt intyg ex en gång om året. Vi håller själva på med hästverksamhet och många folk anmäler utan underlag och endast på baserade förutfattade tankar så vi tar ut inspektionerna samt miljökontoret med jämna mellanrum för att få ett godkännande på hästar och byggnader. det känns tryggt för oss

*KL*

Allmän fråga. Hur 17 får dom hästarna sålda när dom är magra och misskötta???
Särskilt om det gäller "större ställen" som uppenbarligen säljer många hästar?

En annan är glad om man få en såld nångång ibland, trots att dom är blanka, välmusklade, vaccinerade, försäkrade, avmaskade, träckprovade, välfodrade osv osv osv.... :smirk:

*KL*

Allmän fråga. Hur 17 får dom hästarna sålda när dom är magra och misskötta???
Särskilt om det gäller "större ställen" som uppenbarligen säljer många hästar?

Det är säljare som kan SNACKA!!!!!!!!!

Ofta väldigt övertygande som personligheter!

Dom är hur trevliga som helst så länge det gynnar dom själva. Dom lovar guld och gröna skogar.

Många går säkert också aktivt in för att sälja sina "varor" till mer oerfarna köpare.

När kunden klagar blir dom istället "monster" som hotar med både det ena och det andra och därmed skrämmer dom de flesta kunder att hålla tyst och "ta sin förlust".

:crazy:

/KT

*KL*

Jag tror att man ska akta sig för att svartlista, det är inte så lätt att tillfredställa alla köpare heller och det är så lätt att allt skylls på säljaren.

Givetvis ska vanvård och annat anmälas. Allra bästa vore om alla INTE köpte hästar som det är synd om för när man handlar hästar på dessa ställen så sponsrar man deras hantering och låter dem fortsätta....

Liknande trådar

• Låst
Avel Detta gäller för avelssidan: Ammor finnes/efterlyses hör INTE hemma här, hur behjärtansvärt det än må vara! Föl- och ammajouren...
Svar
6
· Visningar
5 584
Senast: ameo
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 404
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama