Svartlista hästskojare?

Sv: Svartlista hästskojare?

Inspektörerna ska meddela innen de kommer. Såna är reglerna. (om jag uppfattat det hela rätt)
Det är ju egentligen totalt meningslöst i mina ögon:cool:
Det är ju klart att dom fixar till vissa saker som annars inte skulle ha gjorts nåt åt, o sen när dom har vart där blir det precis lika illa igen! Finns ju ingen mening mä`t :smirk:

Finns det någon bra lista på opålitliga hästskojare som man inte ska göra affärer med?

Jag vet iaf ett jag skulle vilja svartlista på en enda gång.. Skojarna som figurerat i denna tråd/tidningsartikel..
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=770927

Förutom den incidenten har jag ett par skräckhistorier att berätta om det stället..

Om nu inte miljöinspektörerna varit så urbota dumma att dom ringt och sagt att dom kommer innan, så hade det stället varit klappat igen för lääääänge sen.. :(

KL
Här låter det ju som om det bara är försäljare som lurar folk men det finns ju köpare som är kriminella oxå.
I mitt falla slutade det med att hästen jag "sålde" dog & jag fick aldrig några pengar, så ta inte förgivet att det alltid är säljaren som det är fel på.

Själv träffade jag nog på den mest oseriöse häst försäljaren jag mött häromdagen och det var en som sa sig ha sålt 10.000:- hästar utan en enda missnöjd kund!! - hur man nu lyckas med det???

Kan säja att nu finns det i alla fall några som är väldigt missnöjda...:mad:

En svart lista hade inte varit fel ibland och man önskar att man kunde gått in och kollat i en sådan innan man beger sig iväg på häst köpar resa....

Själv träffade jag nog på den mest oseriöse häst försäljaren jag mött häromdagen och det var en som sa sig ha sålt 10.000:- hästar utan en enda missnöjd kund!! - hur man nu lyckas med det???

Kan säja att nu finns det i alla fall några som är väldigt missnöjda...:mad:

En svart lista hade inte varit fel ibland och man önskar att man kunde gått in och kollat i en sådan innan man beger sig iväg på häst köpar resa....

KL
Kanske kan fixa en mail eller pm lista där alla kan lista upp de oseriösa föräljarna & köparna man varit med om så folk har chans att ta del av den innan de säljer eller köper häst som de sedan blir lurade på?
Mig får ni gärna pm:a om ni är intresserad av en sån grej, då kan man sköta det via mail så slipper bukefalos få skit för det.

jag tycker att det ska vara lag på att ha en kontrollerad hästhållning, dvs precis som att du måste sota skorstenen en gång om året så ska hästhållare få ett godkänt intyg ex en gång om året. Vi håller själva på med hästverksamhet och många folk anmäler utan underlag och endast på baserade förutfattade tankar så vi tar ut inspektionerna samt miljökontoret med jämna mellanrum för att få ett godkännande på hästar och byggnader. det känns tryggt för oss

Så fungerar det redan. För alla som driver någon typ av näringsverksamhet med häst (då gäller det från första hästen), annars bara om man håller fler hästar. Det kallas paragraf-16 tillstånd och det är kommunen som sköter tillsynen.

De godkänner inte hästarna, de godkänner dig som hästhållare.

Ska vi sedan börja svartlista oseriösa köpare? Den typen av listor strider med största sannolikhet mot PUL (Personuppgiftslagen). Jag anser personligen att om man vill bekämpa brottslighet och oetiskt beteende så är det kanske inte så lyckat om man bryter lagen själv för att uppnå det man vill!

Anmäl de som missköter sig till kommun, länsveterinär eller polis istället för att svartlista personer. Det känns inte seriöst med lynchmobbar i ett modernt rättssamhälle...

Ska vi sedan börja svartlista oseriösa köpare? Den typen av listor strider med största sannolikhet mot PUL (Personuppgiftslagen). Jag anser personligen att om man vill bekämpa brottslighet och oetiskt beteende så är det kanske inte så lyckat om man bryter lagen själv för att uppnå det man vill!

Anmäl de som missköter sig till kommun, länsveterinär eller polis istället för att svartlista personer. Det känns inte seriöst med lynchmobbar i ett modernt rättssamhälle...

Jag förstår inte alls varför du riktar denna åsikt mot mitt inlägg. Jag håller med, egna svartlistningar hör inte till ett rättssäkert samhälle. Beroende på brott kan man bli "svartlistad" på ett korrekt sätt genom att få näringsförbud, djurförbud m.m.

RYKTET kan man dock inte hindra, men att svartlista någon officiellt och publicera är ett brott och definitivt oetiskt.

Helt min åsikt:bow:
Jag kan själv berätta vad som hänt mig i en hästaffär om det skulle vara så att en lista ska upprättas.

Men en histora har alltid två sidor. Ord står mot ord och båda parter tror sig ha rätt.

Precis som Strajder skriver vore det väl bättre att lämna sådana uppgifter om hästskojare till kommunen, vet eller polisen.
När man sedan ska göra ett köp av häst så kan ju både köpare och säljare vända sig till resp hemkommun och höra sig för om personen.

Fast hästarna tas ju om hand och får mat och boxarna mockas osv.
Det är när det gäller affärer som de är konstiga eller vad man ska säga.

Och det finns nog fler oseriösa köpare än säljare med tanke på vilka knäppa svar jag hört talas om på annonser....

Och en svartlista skulle förmodligen innehålla både korrekta "svartlistningar" och rena hämndaktioner vid tvister, där det inte alls är glasklart vilken sida som handlat korrekt (ofta blir det så att båda sidor gör dumheter när tvisten är ett faktum). Det är rättsvidrigt.

Tänk er själva om ni försörjer hela er familj på en näringsverksamhet som blir svartlistad av märkliga orsaker av någon som vill åt er, utan rimlig grund. Företaget går i konkurs, ni måste sälja gården alla era häst och leva på existensminimum i X antal år.

Nej, usch, det hela är rättsvidrigt.

Jag ligger i tvist och hoppas att allmänna reklamationsnämnden ska hjälpa mig. Om jag har förstått det hela rätt kan de sedan "pricka" näringsidkare som inte följer deras rekommendationer.

Nja, inte pricka. Men det blir offentligt publicerat att de inte följer ARN:s rekommendation och för många företagare kan det vara början till slutet. Det blir en slags offentlig svartlistning och då brukar många dra öronen åt sig.

Även om man i sak tycker att man har rätt brukar det vara mest gynnsamt att följa den rekommendationen...

Aha ok då förstår jag! Men det kan ju isf vara en bra väg att gå som köpare, Arn står ju inte "på någons sida" utan granskar fallet objektivt. Vet du /nån var man kan få tag på listan över näringsidkare som inte följt Arns rekommendation?

Så fungerar det redan. För alla som driver någon typ av näringsverksamhet med häst (då gäller det från första hästen), annars bara om man håller fler hästar. Det kallas paragraf-16 tillstånd och det är kommunen som sköter tillsynen.

De godkänner inte hästarna, de godkänner dig som hästhållare.

Jo det vet jag, men de kontrollerar inte hästarna, sen kommer de inte ut och inspekterar på det viset. hos oss kom de när vi sökte tilståndet sen har de bara vart där när jag bokat dem, men det är väl därför de inte kommer övrig tid för jag har redan haft dem här ute. :D
Men jag menar är att de skulle vara lag även från häst 1 utan näringsverksamhet...

Liknande trådar

• Låst
Avel Detta gäller för avelssidan: Ammor finnes/efterlyses hör INTE hemma här, hur behjärtansvärt det än må vara! Föl- och ammajouren...
Svar
6
· Visningar
5 584
Senast: ameo
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 404
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama