skogersson
Trådstartare
Vad är det för skillnad på svarthavre och vanlig havre?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har lärt mig samma sak och inte hört om några försök som bevsat något på senaste heller.Det finns de som anser att den svarta havren inte ger samma "kick" till hästarna som annan havre, och det är ju bara vissa hästar som får denna "kick" av havre. Detta är väl dock inte vetenskapligt bevisat vad jag känner till.
Svart havren "lugnar" hästen mer än vit havren om din häst blir het av vit havre så är det bättre att ge svart havre.
Vad är det för skillnad på svarthavre och vanlig havre?
Vithavre har högre enegi innehåll som sätter sej i huvet på hästen svarthavren är mera som ett mellanting mellan havre o korn .
Vi tycker den är jättebra o ingen av våra hästar blir het av svarthavren fast dom blir galna av vithavren (5olika hästar)
Jag rekomenderar den varmt , kolla hos din lokala ko bonde dom brukar ha svarthavre billigt.
Men var kommer myten ifrån då eftersom ALLA återförsäljare av svarthavre, stora som små, skyltar med att den inte sätter sig i huvudet på hästen så som andra sorters havre kan göra mer eller mindre?