Svarthavre

J

Jessie81

Är det någon som har erfarenhet av att ge sin häst svarthavre. Jag har aldrig tidigare stött på denna fodersort, men enligt värdena jag fått verkar det bra. Har gett mina hästar helfoder, men blir ju lite nyfiken när min bonde propagerar så starkt för det. Han säger att det går att ge havren hel, men borde det inte vara bättre med krossat?
Någon som vet...
 
Sv: Svarthavre

Min häst har ätit svarthavre i perioder, ingen skillnad från att ge "vanlig" havre tycker jag...
 
Sv: Svarthavre

Svarthavre är bara havre där skalet är svart. Näringen sitter inte i färgen. Nej, havre behöver inte krossas om hästen har bra tänder.
 
Sv: Svarthavre

Jag hört nånstans att svarthavre har lägre energi
 
Sv: Svarthavre

Tja, men enligt SLU:s studier på svarthavre så var det då ingen skillnad mellan vit och svart havre. Enda skillnaden var att svarthavre brukar säljas i mer välrensat skick än vithavren.
 
Sv: Svarthavre

Enligt mina lärare på SLU ULtuna är det ingen skillnad på "vanlig" gul havre och svarthavre. Svarthavre är väl en äldre sort om jag inte minns fel.
 
Sv: Svarthavre

Jag har gett min häst svarthavre, skillnaden mellan den och vanlig är väl att svarthavren har mer skal och är fetare än vanlig havre. Den blir mer skonsam för hästen eftersom energin kommer mestadels från fettet istället för från stärkelse. Bör nog ges hel eftersom den härsknar fortare om den här krossad
 
Sv: Svarthavre

Har också hört att den skulle vara lite "fetare". Men några säger också att hästar som vanligtvis blir för heta på havre, kan äta svarthavre. Känns mest som snack, eller...
 
Sv: Svarthavre

Jag undrar om det kan vara bra att ge svarthavre till min ettåring. Just nu får han äta klart av havrekrossen men sen går jag över till helhavre och har funderingar på svarthavren då jag har hört mycket gott om den. Vad tror ni om det? Hur stor är skillnaden om man tänker på om man ger vithavre och sen ska gå över till svarthavre. Alltså hur mycket ska man ge då? T.ex så får min nio månaders hingst just nu 4dl havrekross 4dl kornkross + mineraler på kvällen och på morgonen får han 8dl müsli. Detta höjs ju varje månad men om man räknar på det hur mycket svarthavre skulle jag ge om jag nu ger 4dl, kan jag ge 4dl av den svarta havren med direkt? Lite knäppa frågor men jag hoppas ni fattar :).
 
Sv: Svarthavre

svarthavren är dyrare än ´"vithavre"
Själv har jag aldrig märkt nån skillnad
det SÄGS att den ska ge "lungnare" hästar än vithavren men det tror jag inte på..
 
Sv: Svarthavre

Då kan jag börja ge det när havrekrossen är slut utan att oroa mig. Havren som stallägaren erbjuder i vårt stall är inget vidare tycker jag. Men om det inte finns någon skillnad på vit och svarthavre så kanske det inte spelar någon roll vilket av dom jag köper.
 
Sv: Svarthavre

Det är ingen näringsmässig skillnad alls på vanlig havre och svarthavre. I vissa mellaneuropeiska länder ger man traditionellt svarthavre sedan Napoleons tid, då det var han som började ge sina hästar det. Detta gjordes pga den svarta havren ej var lämplig att koka gröt på och då ätas av människor, den hade en grövre konsistens. Napoleon hade tidigare använt gul havre men den stals ibland av soldaterna i hans armé för att de behövde mat, och då blev hästarna utan. Sen dess har det hängt sig kvar med svarthavre i vissa länder, men som sagt. Ingen näringsmässig skillnad, bara prismässig.
 
Sv: Svarthavre

Jag undrar om jag ska ge vanlig eller svarthavre nu då. Om det bara är skillnad på priset så är det ju inte lönt. Är det verkligen så? Var kan man köpa riktigt bra havre? Någon som har erfarenhet av Hippofoders havre? Dom har både vanlig och svart.

Havrekross härsknar fortare än vanlig havre så det är därför jag tänkte gå över till helhavre nu när havrekrossen är slut. Hur är det annars med hur dom tar upp näringen i havrekross jämfört med helhavre? Någon skillnad?
 
Sv: Svarthavre

Ingen som kan hjälpa mig? Jag måste bestämma mig innan måndag då det är dags att köpa nytt foder.
 
Sv: Svarthavre

Tjaa, se det så här då, varför överge ett vinnande koncept ? Havre som havre...spelar väl ingen roll vad du köper.
 
Sv: Svarthavre

Det finns faktiskt havre som har "lugnande" effekt på häst.
Lugnande är väl egentligen fel uttryck, inte lika energi givande och sätter sej inte i huvudet skulle jag vilja säga.

Jag ger mina hästar av en vit havre sort som heter Belinda och den är super. Den skall vi odla i år med. Och om vi får tag på utsäde på svarthavre så skall vi även prova några ha med det. Skall bli lite spännande!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 047
Senast: Görel
·
Hästvård Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller...
2
Svar
21
· Visningar
2 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp