svarthavre vs vanlig havre

_Runaway_

Trådstartare
Vad är skillnaden på svarthavre och "vanlig" havre? Är något bättre än det andra, eller är det mer en smaksak??
 
Sv: svarthavre vs vanlig havre

Svarthavre har högre fetthalt/energi än vanlig vithavre. Även fiber/växttrådhalten i svarthavre är högre än i vanlig havre vilket förbättrar hästens grovtarmsfunktion.
 
Sv: svarthavre vs vanlig havre

Det finns lika stora variationer mellan olika vithavresorter som mellan vit- och svarthavre. Fokusera därför inte på skalfärgen, utan fundera på vilken slags havre som det utfodras med.
 
Sv: svarthavre vs vanlig havre

Är svarthavre dyrare än vanlig havre???
Någon som vet någonbonde som säljer svarthavre i västermanland??
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 410
Senast: linnsan
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp