Svartarbete i stallet

(Ridsport)
Burlövs Ryttarförening i Skåne kräver stalltjänstgöring för ridskoleelever som är över 16 år.
- En form av svartarbete, menar Kicki Ronnerberg, chef för avdelningen Förbund och samhälle på Svenska Ridsportförbundet.

Läs mer...

Sv: Svartarbete i stallet

*kl

Det handlar ju knappast om stalltjänst flera gånger i månaden (då hade jag förstått att folk skulle motsätta sig det) utan det handlar väl snarare om en eller ett par dagar per termin.
Det tror jag nog 99,9% skulle kunna ta en dag eller två (har dessutom fått för mig att det var uppdelat på halvdagar? men jag kan ha fel) och de övriga 0,01%en skulle säkert kunna få göra någonting annat om det är helt omöjligt att ta helg.

Fast man kanske borde ha formulerat allt lite annorlunda. Ex att man höjer ridavgifterna, och sen istället ger rabatt för de ridande som hjälper till på helger..
Men å andra sidan skulle det väl vara som vanligt, att bara en liten skara människor får slita ut sig då.

Visst kanske detta skulle kunna kallas en form av svartarbete. MEN om ridskoleelever hjälpt till med hästarna på ridskolan och annat som behövs göras på en anläggning bara en fjärdedel så mycket som vi gjorde när jag var elev på 1970-1980 talet så hade det inte behövts nåt krångel med avgifter och "böter" respektive obligatorisk stalltjänst.

Herregud!:mad:

Vi målade staket, hjälpte till om det var mindre reparationer i tex stallet (sågade och spikade eller hjälpte till i största allmänhet). Vi ryktade, mockade, putsade träns etc etc.
BARA för att det var KUL att vara i stallet i största allmänhet. De som bodde nära och kunde cykla dit eller ta bussen var där förstås mest. Jag som bodde en bra bit bort och fick skjuts av föräldrarna kunde inte hjälpa till lika mycket som jag faktiskt ville. Men nog tilltvingade man sig att få vara med efter bästa förmåga.
Mycket av det jag lärt mig på olika ridskolor har jag haft jättenytta av sedan i livet, och då pratar jag inte om själva ridningen.

Med denna attityd från Svenska Ridsportförbundet skolar man ungdomar i att göra INGENTING!!!!

tycker att du verkligen drar alla över en kam här.:mad:
kan tala om att jag själv har varit (innan jag fick egen häst, flyttade och bytte stall) en av de ridskoleelever som bodde i stallet. vi gjorde det som du beskriver i ditt inlägg; mockade, smörjde, målade, bärde hö, m.m m.m... bara för att vi ville det och älskade att vara i stallet bland hästarna.

detta va inget som var obligatoriskt. som "belöning" fick vi då ibland rida ut en sväng.
Detta va en ridskola med ca. 30 hästar + tiotalet privathästar. vi mockade och skötte om de 30 ridskolehästarna, och ibland även några av de privathästar som fanns. jag va där runt tio års ålder tills femton år ca. en tid som jag, av olika anledningar, hatade i efterhand. men guud va mycket man har lärt sig och fått ut av det.:bow:
kan tillägga att vi inte fick något för detta arbete, förutom den där ridturen ibland. och vi hade även schemalagt på helgerna, som dock bara gällde utsläpp och fodrning på morgonen. jag var även "ridlärare" eller vad man nu ska kalla det, då jag var 14-15 år. det fick jag en liten peng för. men kan inte förstå att föräldrar igentligen tillät att deras barn red för en person i min ålder som inte har nån utbildning i detta. man är glad att det aldrig hände någonting...

vet många som "bor i stallet" så ofta de kan, finns många sådanna härkring. men kan absolut tänka mig att det antalet har minskat sen Du/ni va yngre. och tycker själv att det är något fler borde pröva på då man som sagt får ut massor av det, speciell om man nu planerar eget häsköp, då blir det ju nästan som lite "pröva på" och man lär dig massa gratis.
men snälla, dra inte alla över en kan som sagt, alla "dagens ungdommar" är inte kassa, lata och okunniga...

jag själv går upp 5 varje morgon för att ta hand om vårt stall med fem hästar och då har jag faktiskt inte lust att åka till ridskolan 4 mil t&r för att ta hand om deras hästar. Jag betalar ju 130 kr för en halvtimmes ridning för dottern och då tar man själv hand om hästen (givetvis!).

Fast det kan ju vara så enkelt att ridskolorna införde två olika nivåer på lektionsavgifterna. En lägre där eleven eller dennes ombud utför viss stalltjänst under terminen. Och sedan en högre där man är helt fri från stalltjänst.

Ryttare med funktionshinder borde då dock få den lägre avgiften även om de inte har möjlighet att utföra stalltjänsten.

men snälla, dra inte alla över en kan som sagt, alla "dagens ungdommar" är inte kassa, lata och okunniga...

Det gör jag ju inte heller. Finns ju fortfarande en och annan ungdom som älskar att hjälpa till i stallet. Men problemet är att de hela tiden blir färre och färre.

Men snälla se över din stavning etc- En text blir tungläst om man tex inte börjar meningar med stor bokstav, och jobbig att förstå om det är många stavfel etc i texten. Har man dyslexi finns det ju olika program att köra sin text genom.

Senast ändrad:

. jag var även "ridlärare" eller vad man nu ska kalla det, då jag var 14-15 år. det fick jag en liten peng för. men kan inte förstå att föräldrar igentligen tillät att deras barn red för en person i min ålder som inte har nån utbildning i detta. man är glad att det aldrig hände någonting...

Vet du, det där gjorde jag med. :eek: När jag var 14-15 var jag med i den 'inre kretsen' eller vad man säger. Vi red in nya hästar, red till och gjorde mycket sånt. Bodde i stallet i stort sett och red mycket 'gratis'. Vilket ju är helt okej, men jag fick även hålla lektioner när ridläraren var krasslig eller dylikt. Och det var för VUXNA ibland.
Det kan jag ibland fundera på nu, 30-åringar som rider dressyrlektion för en 14-åring. Vet inte om jag själv hade gillat det direkt nu när man är vuxen. Men men, allt gick bra och det hade kanske lite påverkan för mitt framtida yrkesval *lärare* :)

Så, jag vet inte riktigt vad jag tycker i den här frågan faktiskt. Eftersom jag själv aldrig växer ur det där tonårsstadiet att 'ingen ska tvinga mig att göra något' så vet jag att jag blivit anti bara för att. Även om jag gladeligen skulle göra sakerna och förmodligen mkt oftare än vad stalltjänsten låg på bara det var frivilligt.
Eller så är det bara jag som är knepig...

Här är en till som är knepig då. :D
Jag hjälper gärna till där jag kan men om någon säger till mig att "du ska hjälpa till eller så får du böta dyrt" - då skulle jag hoppa av direkt.
Jag tycker också det är fel att tvinga alla att jobba i stallet, det borde gå att lösa som att de som vill hjälpa till får en något rabatterad terminsavgift i relation till hur många dagar de kan ställa upp. Eller en extra lektion i månaden eller någon annan valfri bonus som gör att det ses som en morot att ställa upp och hjälpa till och inte att ridskolan för fram pisken om man låter bli.

Det kan jag ibland fundera på nu, 30-åringar som rider dressyrlektion för en 14-åring. Vet inte om jag själv hade gillat det direkt nu när man är vuxen.)

Fast jag ser inget fel i det OM 14 åringen faktiskt är kunnig nog att lära ut just de momenten. Kompetens har liksom inte med ålder att göra.

Jag hade mycket väl kunnat betala ett barn eller en tonåring för att undervisa mig i något som jag vet att personen i fråga är väldigt duktig på.

Ryttare med funktionshinder borde då dock få den lägre avgiften även om de inte har möjlighet att utföra stalltjänsten.

Varför det?
Väldigt många som har funktionshinder och söker bidrag för att få ridskoleavgiften betald får också det, antingen hela eller en del.
De/vi har oftast inte så mkt mindre pengar än andra, dessutom kan de skaffa ombud de också som kan representera dem.

Nej, det må vara så. MEN om jag som ridskoleelev betalar 130 kr/lektion eller vad det nu kan ha kostat för att rida för en viss ridlärare med utbildning och i stället får en 14åring som jag själv inte valt att rida för så skulle jag nog inte bli så glad.

Andemeningen med detta är ju att den ekonomiska biten inte ska finnas där, dvs om någon inte kan komma så beläggs den med en böter vilket jag inte tycker är rätt. Detta ska bygga på frivillig basis, och inte under hot om böter och/eller andra repressalier.

Detta sätt gör ju också att allt blir tidsstyrt, dvs man får ej själv bestämma när man vill åka till stallet. Och var blev den spontana resan av i sammanhanget? Det är alltså inte möjligt att göra en sådan då bara för att man fick lust och tid?

Ridskolorna kan inte bygga sin verksamhet på det faktum att ungdomarna ska påta sig stallansvar, så odlar man inte ett intresse genom att skapa ett tvång.

Det gör jag ju inte heller. Finns ju fortfarande en och annan ungdom som älskar att hjälpa till i stallet. Men problemet är att de hela tiden blir färre och färre.
det är möjligt att du inte gör avsiktigt, men det låter som så när man läser dina tidigare inlägg... men aja.

Men snälla se över din stavning etc- En text blir tungläst om man tex inte börjar meningar med stor bokstav, och jobbig att förstå om det är många stavfel etc i texten. Har man dyslexi finns det ju olika program att köra sin text genom
skrev den långa texten på sådär 2 sekunder, hade en tid att passa och skulle iväg. därför kan stavfel förekomma. men det ang. stor bokstav får jag skylla på det tangentbord jag har, det går nämnligen knappt inte få stor bokstav... hoppas du överlever ändå.;)

Andemeningen med detta är ju att den ekonomiska biten inte ska finnas där, dvs om någon inte kan komma så beläggs den med en böter vilket jag inte tycker är rätt. Detta ska bygga på frivillig basis, och inte under hot om böter och/eller andra repressalier.

Detta sätt gör ju också att allt blir tidsstyrt, dvs man får ej själv bestämma när man vill åka till stallet. Och var blev den spontana resan av i sammanhanget? Det är alltså inte möjligt att göra en sådan då bara för att man fick lust och tid?

Ridskolorna kan inte bygga sin verksamhet på det faktum att ungdomarna ska påta sig stallansvar, så odlar man inte ett intresse genom att skapa ett tvång.

instämmer helt!
där jag bor finns det inte någon direkt brist på frivilliga som hjälper till. så här har det inte införts något sådant schema och straffavgifter ect.
dock vet jag inte hur det är i andra stall, men kan tänka mig att det inte är som här överallt. då kan det ju genast ställa till problem då det ej finns människor som frivilligt ställer upp... men att ha avgifter är fel tycker jag!

Fast jag ser inget fel i det OM 14 åringen faktiskt är kunnig nog att lära ut just de momenten. Kompetens har liksom inte med ålder att göra.

Jag hade mycket väl kunnat betala ett barn eller en tonåring för att undervisa mig i något som jag vet att personen i fråga är väldigt duktig på.

Håller med! Det finns ju otroligt många tonåringar som är bra mycket bättre än vuxna på att använda datorer, t.ex.. Varför skulle det vara fel att de undervisade vuxna då?

Varför det?
Väldigt många som har funktionshinder och söker bidrag för att få ridskoleavgiften betald får också det, antingen hela eller en del.
De/vi har oftast inte så mkt mindre pengar än andra, dessutom kan de skaffa ombud de också som kan representera dem.

Jag känner folk som har funktionshinder och har ont om pengar. Vad tror du? Att alla automatiskt åker glidarbanan för att de har ett funktionshinder. Alla får faktiskt inte bidrag så att det täcker upp livets nödtorft jättebra precis.

Jag känner folk som har funktionshinder och har ont om pengar. Vad tror du? Att alla automatiskt åker glidarbanan för att de har ett funktionshinder. Alla får faktiskt inte bidrag så att det täcker upp livets nödtorft jättebra precis.

Öh, nej. :confused:
Men bidrag till funktionshindrade för att rida förekommer ganska ofta.
Dessutom kan de skaffa ställföreträdare de dagarna som är deras, precis som friska skaffar ställföreträdare/reserver om de skulle vara sjuka den dagen.
Om ridskolan har så dålig ekonomi att den behöver gratis arbetskraft så stjälper det ju om de ska sätta folk på undantag.

Om ridskolan har så dålig ekonomi att den behöver gratis arbetskraft så stjälper det ju om de ska sätta folk på undantag.

Allvarligt talat så tycker jag att man bör se över sin verksamhet om den helt och hållet bygger på detta system, att man se dessutom vill sätta in funktionshindrade i systemet blir snudd på makabert.

Skulle du gå in och laga din mat som du beställer på restaurangen, och kanske diska disken efter avslutat måltid och som pricken över I.et så betala du för det också?

Allvarligt talat så tycker jag att man bör se över sin verksamhet om den helt och hållet bygger på detta system, att man se dessutom vill sätta in funktionshindrade i systemet blir snudd på makabert.

Skulle du gå in och laga din mat som du beställer på restaurangen, och kanske diska disken efter avslutat måltid och som pricken över I.et så betala du för det också?

Nepp, det är därför jag skrivit som jag gjort i inlägg #26.
Men om ridskolor nu nödvändigtvis måste införa ett tvångsbaserat system så måste dessa ju ligga så illa till att de borde ta in all arbetskraft de kan för att överleva. Och om man inte kan ställa upp själv pga. sjukdom antingen kronisk eller övergående, så får man skaffa en ersättare.
Jag för min del föredrar om man kan välja, som jag skrev om tidigare. Skulle aldrig ställa upp pga. tvång och hot om straff om jag lät bli, däremot om jag antingen bads snällt eller om jag fick en extra lektion ibland.
Morot, inte piska.

kl

Kan inflika att ridskolan tydligen har personal som har huvudansvaret på helgerna och att detta system infördes i ett försök att skapa mer engagemang och gemenskap (minns inte de exakta orden?) i klubben.

Så det har nog inte ENBART med den ekonomiska biten att göra.

Det finns mängder med klubbar där elever har stalltjänst på vardagar, precis som folk i privata stallar har (är inte det heller okej då??).
Anledningen i grund och botten är ju just för att hålla kostnaderna nere.
I mindre verksamheter finns det lixom ingenting man kan "se över" - ska dessa ridskolor behöva stängas ner bara för att det på något sätt skulle vara "fel" att ha stalltjänsgöring.
Det är ju knappast möjligt att dubbla ridavgifterna för då kommer folk sluta rida och det är ju inte det man vill.
De (flesta) som bara rider för nöjes skulle vill inte betala höga avgifter.

Visst bör det väl finnas någon valmöjlighet, men jag är övertygad om att det finns andra ställen i skåne att rida på om man absolut inte kan tänka sig att ta ett par stalldagar.

*kl*

Hot om böter skapar knappast rätt sorts engemang...

Dessutom handlar det förmodligen inte om en fördubbling av ridavgifter, för dessa täcker väl övriga 5 dagar i veckan ?

Det borde ju inte bli mer än 30% ökning, visserligen kostar OB en del men i gengäld kan man säkert förlägga vissa arbetsuppgifter till måndag eller fredag och bara sköta det nödvändigaste.

Med lite rationaliseringar kanske det tom skulle gå att hålla ridavgiften nästan oförändrad...

Ofta kan man i stallar spara in en smärre förmögenhet genom att se över foderstater (bra grovfoder istället för dyrt kraftfoder bla) och se över rutiner - tid är pengar som bekannt.

Dessutom är jag ytterst skeptisk till att låta minderårig outbildad arbetskraft sköta om hästarna - hur täcker förresten föreningens försäkring i det fallet... i synnerhet om det är en "stand-in"/medhjälpare som inte är ridelev eller kanske inte ens är medlem i föreningen som blir inblandad i en olycka ???

För att inte tala om hur föreningen ska lyckas redovisa straffavgifterna till skattemyndigheten - jo, vi drog in 15358 i böter till föreningen som vi stoppade in i det almänna pengaflödet :confused:

Finns det någon form av kontrakt ?

Har man tvång på stalltjänstgöring så borde ju det vara att betrakta som en anställning då detta arbete ingår som en del i betalningen av varan (läs ridlektion/er)....

Nä, det känns som att det finns en hel del juridiska frågetecken att räta ut innan man begär nått sånt här som betalning för en vara/tjänst.

Är medlem i nämda klubb och har läst, på infon, inte den s...t som Sydsvenskan skriver, och lyssnat på infon. Det finns två avlönade helgarbetare, passet rör sig om 4-5 timmar. Detta är ett försök till ökat engagemang, få fler att ta del av aktiviteter som de kanske bara struntar i eller inte "hört ngt om ". Som jag ser det är vi inte många som ställer upp som funktionärer, rensar parken så att ALLA kan rida ute, osv. Vi är en liten klick som sliter för att alla ska kunna njuta av sitt stall och sin klubb. Vad jag har läst så är det många klubbar, inte bara ridklubbar, som har detta system.
Vad är skillnaden på höjd avgift och rabatt till de som ställer upp - det är att betala för tjänster och troligen inget som redovisas...hmmm svartarbete eller?? jämfört med att man här "kan köpa sig fri" från sitt pass? Som jag ser det är det samma sak formulerat på ett annat sätt.:devil:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Var tjugonde minut släcks belysningen i det nya stallet hos Burlövs Ryttarförening. Därefter måste någon gå och tända igen...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: Trix
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Hallandsposten) Framtiden för ridsportens allsvenska var hotad sedan huvudsponsorn hoppat av. Men i går kom besked från Svenska...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I helgen drar den nationella fälttävlanssäsongen på svensk mark igång. Gärds Ryttarförening utanför Kristianstad i Skåne...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.