Svartarbete i stallet

(Ridsport)
Burlövs Ryttarförening i Skåne kräver stalltjänstgöring för ridskoleelever som är över 16 år.
- En form av svartarbete, menar Kicki Ronnerberg, chef för avdelningen Förbund och samhälle på Svenska Ridsportförbundet.

Läs mer...

Sv: Svartarbete i stallet

Jo men man måste se till huruvida det är lagligt eller inte, och då kan man inte skylla på att flera klubbar gör så. Jodå, det finns minst 100 fler som kör för fort på våra vägar, det ökar ju inte lagligheten för det.

Tittar man på vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet, så är det inte ok att bötfälla eller utdöma någon sorts ekonomiskt straff om en person inte gör som föreningen önskar och i det här fallet stalltjänst.

Har man behov av att öka intäkterna, så måste det ske på samma väg som för alla andra företag och då gäller en ökning av priset helt enkelt.

Betalar man för sina ridlektioner ska man inte behöva tvingas jobba gratis o dessutom böta för att man inte vill/kan. Stalljour ska vara frivilligt. Många undomar har idag ett väldigt pressat schema o hinner knappt med skolarbetet som det är. Skulle aldrig acceptera att mina barn tvingades jobba gratis i stallet.

Betalar man för sina ridlektioner ska man inte behöva tvingas jobba gratis o dessutom böta för att man inte vill/kan. Stalljour ska vara frivilligt. Många undomar har idag ett väldigt pressat schema o hinner knappt med skolarbetet som det är. Skulle aldrig acceptera att mina barn tvingades jobba gratis i stallet.

Problemet är väl att man oftast inte betalar fullt ut för sina ridlektioner - iaf inte så mkt som det skulle kosta om ridskolan ska klara sig utan gratisarbete. Har svårt att tänka mig att de införde 'tvångsarbete' endast för att få bättre sammanhållning - borde ju finnas bättre sätt än att införa böter isf.

På min ridskola fick man ha 'sin' ridskolehäst som sin egen på loven om man skötte stallet på helgerna - det var slagsmål om schemat! Vet inte hur det funkar där idag dock...

*kl*

Det är ju tyvärr en verklighet på många klubbar att det är en liten klick som många gånger engagerar sig för mycket så att dom blir slutkörda och ledsnar.

Men säljer man en vara/tjänst, som ridlektioner faktiskt är, så finns det vissa lagar och regler som måste följas.

Det är faktiskt en jätteskillnad rent formellt på böter istället för rabatt, böter utdöms i princip bara om en kontrakterad underleverantör inte kan leverera en viss vara i tid vilket leder till ekonomiska förluster för den andra parten.

Så länge som verksamheten inte går minus så får man lämna hur mycket rabatter som helst... dock får ju de flesta ridskolor betydande bidrag från kommunen och dessa pengar ska man hantera med försiktighet.

Det är ju skattepengar så kommunen måste kräva att skattebetalarnas pengar används på ett moraliskt godtagbart sätt, vilket gör att man inte kan ha vilka pengaflöden som helst utan att kommunen drar öronen åt sig eller tex säljer anläggningen för 1 krona till någon privat intressent som kanske kan sköta verksamheten bättre.

Vad gäller att öka engagemanget så tror jag inte på att tvinga dom till stalltjänstgöring, utan man får helt enkelt försöka att locka med annat.

En väldigt enkel grej är ju att aldrig visa sig sur och grinig över att det dök upp så få - utan istället försöka att visa glädje och uppskattning över de som faktiskt dök upp.
En positiv anda är avgörande för att locka folk, om man får höra en massa gnäll när man dyker upp så klommer man inte tillbaka.

Och vad gäller lönsamheten så är det samma för alla aktörer, går det dåligt så får man se till att öka inkomsterna och minska utgifterna - eller lägga ner om det inte går att få god ekonomi i verksamheten.

Sen är det ju även fråga om tex försäkringsskydd, utbildningsnivå på de som jobbar i stallet m.m.

När det gäller foder så ska detta hanteras av ett begränsat antal människor som har tillfreställande kunskapsnivå så att risken för att djuren utfodras med foder som är kontaminerat på något vis ska minimeras.

Detta är Jordbruksverkets krav (som i sin tur får på pälsen från Bryssel) som gäller alla som hanterar foder till livsmedelsproducerande djur eller som säljer/tillverkar en viss mängd foder.

Hur rör detta ridskolan då ?

Jo, uttjänta ridskolehästar hamnar ofta i charkdisken och om man har privathästar på anläggningen så får dessa som regel av samma foder som köps in till ridkolan - så ridskolorna uppfyller som regel kriterierna för att betraktas som foderföretagare.

Senast ändrad:

OT, men hur kunde det ta en timme för en hel grupp att fodra?
Låter som ett väldigt osmidigt system :p

Tvivlar på att det är enbart för att "ridläraren ska slippa". Tar det en timme för en helt grupp så lär det ju ta längre tid för en person + OBtid, det blir ett par hundra extra bara på en kväll... (Iofs skulle man ju istället kunna lägga på det på ridavgiften men..)

Alltså, hela fodringen tog inte en timme, men det blev det för mig eftersom jag först fick vänta på att de andra som hade hästar som inte skulle gå timmen efter gjorde i ordning sina hästar. Plus att det var ett osmidigt system med knappt läsbara siffror på höpåsarna som låg huller om buller och olika givor kraft till alla som stod på små lappar som satt på olika ställen. Kan man stallet går det säkert fort...och det var så de uttryckte sig i gruppen "vi gör det för att X ska slippa".

Men isåfall är det ju dåligt organiserat. Min ena ridgrupp kvällsfodrar också åt hästarna och det tar två minuter. Varje häst har en höpåse utanför sin box/spilta som man bara slänger in, kraftfoder får dom inte på kvällen.

På tal om ideellt arbete i övrigt håller jag med, även på min ridskola märks att färre och färre vill hjälpa till tyvärr, även om det fortfarande funkar bra. Vi har ideell personal som sköter stallet på kvällar och helger. För det kan man få en ridlektion (flera som "jobbar av" sin ridning), rida självständigt en timme (på söndagar när det knappt är några lektioner) eller lön (för dom som är ansvariga på helgpassen) + att det brukar vara lite gratiskurser på loven för den ideella personalen.

Okej, ja det lät ju väldigt osmidigt.
Jag skulle vägra göra stallsysslor om det inte gick snabbt och effektivt. :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Var tjugonde minut släcks belysningen i det nya stallet hos Burlövs Ryttarförening. Därefter måste någon gå och tända igen...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: Trix
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Hallandsposten) Framtiden för ridsportens allsvenska var hotad sedan huvudsponsorn hoppat av. Men i går kom besked från Svenska...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I helgen drar den nationella fälttävlanssäsongen på svensk mark igång. Gärds Ryttarförening utanför Kristianstad i Skåne...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.