Svartarbete i stallet

(Ridsport)
Burlövs Ryttarförening i Skåne kräver stalltjänstgöring för ridskoleelever som är över 16 år.
- En form av svartarbete, menar Kicki Ronnerberg, chef för avdelningen Förbund och samhälle på Svenska Ridsportförbundet.

Läs mer...

Sv: Svartarbete i stallet

Fascinerande.
Så alla som har stalltjänstgöring (Dvs på typ majoriteten av sveriges ridskolor?) använder sig av svartarbete?
Vi har också en "straffavgift" (500:-) för dem som inte vill ha stalltjänst, men dessa pengar betalas till den som tar stallet istället.
Och enda anledningen till en avgift är ju just för att ALLA ska hjälpa till. Har man inte en avgift så finns det alltid folk som skiter i det.

Undrar varför det tas upp i tidningen/med svrf. Har någon klagat?
Undrar vad de då skulle säga om ridavgifterna höjdes till det dubbla, eller tom tredubbla.
Betald helgpersonal kostar ju iaf bra mkt mer än 400:-...

Sen kan jag väl tycka att det är fel att bara folk över 16 ska dra sitt strå i stacken (när man dessutom brukar ha högre avgifter som äldre/vuxen) men det kanske finns andra saker för dem som är yngre.

Helt ärligt tror inte jag på att det Bara varit positiva tongångar när styrelsen informerat om detta!

men herregud... om de nu e "svartarbete" och så farligt varför har dom då inte 18års gräns för att rida, och sköta om hästar i såfall? t o m att köpa häst? titta på dom som har egna hästar sedan dom var barn.. de utför samma arbete som personal på BuRF... och vilken annan ridskola som helst..

Visst kanske detta skulle kunna kallas en form av svartarbete. MEN om ridskoleelever hjälpt till med hästarna på ridskolan och annat som behövs göras på en anläggning bara en fjärdedel så mycket som vi gjorde när jag var elev på 1970-1980 talet så hade det inte behövts nåt krångel med avgifter och "böter" respektive obligatorisk stalltjänst.

Herregud!:mad:

Vi målade staket, hjälpte till om det var mindre reparationer i tex stallet (sågade och spikade eller hjälpte till i största allmänhet). Vi ryktade, mockade, putsade träns etc etc.

BARA för att det var KUL att vara i stallet i största allmänhet. De som bodde nära och kunde cykla dit eller ta bussen var där förstås mest. Jag som bodde en bra bit bort och fick skjuts av föräldrarna kunde inte hjälpa till lika mycket som jag faktiskt ville. Men nog tilltvingade man sig att få vara med efter bästa förmåga.

Japp jag red mina första ridskoleår på BURF. ( Började när jag var 6 år gammal).

Mycket av det jag lärt mig på olika ridskolor har jag haft jättenytta av sedan i livet, och då pratar jag inte om själva ridningen.

Med denna attityd från Svenska Ridsportförbundet skolar man ungdomar i att göra INGENTING!!!!

Senast ändrad:

Här så har man helgjour iallafall 1 gång/termin, vet inte vid vilken ålder man får börja med det men det är ju också en del av att lära sig om hästarna och skötseln av dom förutom ridningen, dessutom tar det ju ingen längre tid, senast jag hade det så var vi på morgon klar på en timme eller så, utsläpp, mockning, sopa lite, fylla på höpåsar.. sen på kvällen så går det ju fort att bara slänga in rätt höpåse till rätt häst och ta in dom!

Det har man ju gjort frivilligt sen man var YNGRE än 16, då jag var kanske 10 år så tog jag och en annan och mockade hela stallet bara för att vi ville det (ca 25 hästar) man levde ju i stallet och tog alla chanser man fick till att hjälpa till om det så bara var att städa!

Håller helt med Kung Tulle.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om straffavgifter. Det jag reagerar på är att folk har blivit så jäkla lata nu för tiden. Som KT skriver, när en annan var barn cyklade man gladeligen de 8 km ut till ridskolan, flera gånger i veckan, bara för att få vara där.

Man hjälpte till att mocka, fodra, borsta hästar, måla staket, titta på lektioner, mocka hagar o.s.v, o.s.v, ofta utan att ens få ett tack. Men det behövde man inte, för man var så glad att bara kunna få vara i stallet. Och det trots att man hade skötarhästar och medryttarhästar lite överallt på andra platser också.

Idag ska de bortskämda ridskoleryttarna bara rida. Hästarna ska helst vara färdigsadlade när de kommer... Var är det brinnande intresset någonstans???

Visst kanske detta skulle kunna kallas en form av svartarbete. MEN om ridskoleelever hjälpt till med hästarna på ridskolan och annat som behövs göras på en anläggning bara en fjärdedel så mycket som vi gjorde när jag var elev på 1970-1980 talet så hade det inte behövts nåt krångel med avgifter och "böter" respektive obligatorisk stalltjänst.

Vi målade staket, hjälpte till om det var mindre reparationer i tex stallet (sågade och spikade eller hjälpte till i största allmänhet). Vi ryktade, mockade, putsade träns etc etc.

BARA för att det var KUL att vara i stallet i största allmänhet. De som bodde nära och kunde cykla dit eller ta bussen var där förstås mest. Jag som bodde en bra bit bort och fick skjuts av föräldrarna kunde inte hjälpa till lika mycket som jag faktiskt ville. Men nog tilltvingade man sig att få vara med efter bästa förmåga.

Japp jag red mina första ridskoleår på BURF. ( Började när jag var 6 år gammal).

Mycket av det jag lärt mig på olika ridskolor har jag haft jättenytta av sedan i livet, och då pratar jag inte om själva ridningen.

Med denna attityd från Svenska Ridsportförbundet skolar man ungdomar i att göra INGENTING!!!!

Kan bara hålla med! Jag är vansinnigt trött på att pip och gnäll numera :mad:!

Brukar inte skriva inlägg annars, men nu kunde jag inte låta bli...
Jag håller helt och hållet med ovanstående talare om bortskämda ridskoleelever. Jag har själv ridigt sen jag var sju och vid 10 års ålder hade jag hand om tre hästar själv varav åtminstonde två var s.k problemhästar. Under helger gick jag upp fem på morgonen för att hinna med allt. På klubben är det oblikatoriskt att hjälpa till med mockning, ryckning o.s.v och stalljour är likväl också oblikatoriskt från 16 års ålder. Är detta svartarbete? Nej, det kallar jag det inte för utan snarare som en tillgång. All den erfarenhet jag fick under min uppväxt i stallet är ja mycket tacksam för även om arbetet både var tungt och farligt stundvi. Men hur är det idag? Vem stiger frivilligt upp fem på morgonen bara för att ta ut hästar och mocka ett helt stall själv? Vem tillbringa all sin lediga tid på stallet och bara önskar att nån skall fråga om man vill hjälpa till med något? Jag känner inte många, inte ens yngre hästägare. Snarare defenitivt inte dem för då är det föräldrarna som gör det "tråkiga" arbetet och ungen rider om de har lust. Är jag synisk, ja kanske, men tack vet jag den gamla goda ponnytiden med tidiga mornar och sena kvällar.

Måste också instämma med er andra. Minns själv från ridskoleåldern att jag var jätteavundsjuk på de som fick ha stalljour, när jag själv var för liten! Där var det frivilliga vuxna (eller barn med föräldrar med sig) som anmälde sig för stalljour, och som tack fick de rida en stund under helgen. Det var absolut inget tvång utan snarare så att folk fick turas om för att så många Ville vara med och hjälpa till! Verkligen trist att det har blivit såhär, har också reagerat flera gånger på ungar som varken kan eller ens vill lära sig att sadla o tränsa hästen själv fast de ridit så länge att det borde vara en självklarhet.

Det finns faktiskt många aspekter på det där, det beror på vad man är ute efter och hur förutsättningarna ser ut. Jag tillhör också dom som "jobbat" gratis i många år på ridskolan som barn och tonåring. Varje eftermiddag hängde man i stallet och mockade och skötte i det oändliga, därför att man ville bara vara runt hästarna. Jag har aldrig tyckt det var något konstigt med det.
Som vuxen försökte jag faktiskt börja på ridskola nu bara häromveckan, men insåg att det inte var min grej, eftersom det inbegriper arbetsplikt. Jag har en unghäst, treåring, precis inriden, som jag ska upp och sitta på förhoppningsvis nu i vår. För att jag ska ha suttit på en häst lite innan - har knappt ridit på ett år och är 46 år - anmälde jag mig till ridskolan för att få några lektioner och någon som tittar på min sits och balans och så. Det ingår en halv dags stallplikt per termin och det tyckte jag var OK, lite får man ju ställa upp. När jag däremot efter den första lektionen fick veta att det ingår att min grupp kvällsfodrar alla ca 35 hästarna på ridskolan (tog ca trekvart - en timme), insåg jag att det inte var min grej. Jag har egen kvällsfodring i mitt stall och vill inte hänga på ridskolan i timmar bara för att få rida. Det här inget man fick information om innan, utan var en grej vid sidan av, "för att ridläraren ska slippa". Det är ju rätt dyrt att rida på ridskola nu för tiden, så det var inte vad jag hade väntat mig.

Hoppsan, storebror staten försöker göra det ideella arbete illegalt! Vad synd, då kommer ju många ridskolor behöva lägga ner!

OT, men hur kunde det ta en timme för en hel grupp att fodra?
Låter som ett väldigt osmidigt system :p

Tvivlar på att det är enbart för att "ridläraren ska slippa". Tar det en timme för en helt grupp så lär det ju ta längre tid för en person + OBtid, det blir ett par hundra extra bara på en kväll... (Iofs skulle man ju istället kunna lägga på det på ridavgiften men..)

Ack så synd att Burlöv ska få ta "skit" för detta. Många har redan skrivit om egna upplevelser. Till det vill jag lägga att genom arbetet har jag sett för många som skaffar häst efter att gått på ridskola ett antal år. ja, de kan rida men har INGEN aning om vad det innebär att HA häst. De har gått på ridlektionerna, ibland ansträngt sig och blivit bra ryttare, ibland åkt häst men teorilektionerna de har man sovit sig igenom.

Burlöv kanska skulle kallat detta för individuell teori i praktisk teori/hästkunskap - vem skulle då kunna kalla det för "svartjobb"? Då hade det varit en del av undervisningen vid ridskolan och om man uteblir från lektioner/läkarbesök eller annat så är det ju vanligt att man får betala ändå. Så är det ju om man missar en ridlektion - inte får man tillbaka en del av avgiften då...

Jag sällar mig till skaran som skriver under på detta.

Brukar inte skriva inlägg annars, men nu kunde jag inte låta bli...
Jag håller helt och hållet med ovanstående talare om bortskämda ridskoleelever. Jag har själv ridigt sen jag var sju och vid 10 års ålder hade jag hand om tre hästar själv varav åtminstonde två var s.k problemhästar. Under helger gick jag upp fem på morgonen för att hinna med allt. På klubben är det oblikatoriskt att hjälpa till med mockning, ryckning o.s.v och stalljour är likväl också oblikatoriskt från 16 års ålder. Är detta svartarbete? Nej, det kallar jag det inte för utan snarare som en tillgång. All den erfarenhet jag fick under min uppväxt i stallet är ja mycket tacksam för även om arbetet både var tungt och farligt stundvi. Men hur är det idag? Vem stiger frivilligt upp fem på morgonen bara för att ta ut hästar och mocka ett helt stall själv? Vem tillbringa all sin lediga tid på stallet och bara önskar att nån skall fråga om man vill hjälpa till med något? Jag känner inte många, inte ens yngre hästägare. Snarare defenitivt inte dem för då är det föräldrarna som gör det "tråkiga" arbetet och ungen rider om de har lust. Är jag synisk, ja kanske, men tack vet jag den gamla goda ponnytiden med tidiga mornar och sena kvällar.

Brukar själv inte skriva många inlägg men detta fick mig att reagera. Vid 10 års ålder hade du själv hand om 3 hästar (varav 2 problemhästar) och du hade 3 års ridvana..:eek::eek:Som förälder hade jag sparkat bakut. När du är 10 år kan du hantera mycket i stallet under vuxens överinseende, men att lämna hela ansvaret till en 10-åring verkar helt galet.

Jag har ridit hela mitt liv och är den generationen som "bodde" i stallet och gärna mockade 20 boxar för att få skritta av en häst. Men, varför måste det vara så för alla?
Jag jobbar ju även som instruktör och ser att det finns olika sätt att rida och hantera sitt hästintresse. Vissa hänger i stallet jämnt och pysslar, mockar etc., andra rider en gång i veckan istället för ett träningspass på gymmet, vissa barn utövar flera idrotter och har inte den tiden (eller det "äkta" hästintresse ni pratar om), andra kanske rider för att de ska öva upp en dålig balans.
Varför ska inte alla få utöva ridsporten på det sätt de vill? För handen på hjärtat, jag mådde bara bra av allt arbete jag tillsammans med andra utförde i stallet, men jag vet också ungdomar som mådde dåligt av tvånget att lasta in 6 ton hö en lördag när de egentligen borde plugga.
Jag vet att föreningar överlag har det svårt med ekonomin, men det måste vara en balans mellan betalt arbete och ideellt. I vår förening har vi stalljour för skötarna på eftermiddagen. De arbetar 1 ggr/vecka 16-19 och jouren innefattar lättare eftermiddagsmockning och att vara till hjälp för ridelever med sadling etc.
Allt annat arbete i stallet är avlönat. Vi har ungdomar som arbetar lördagar men de får betalt. Oj, det blev lite långt detta.../arrak

Jag tycker verkligen att det är på tiden att man börjar titta på allt svartarbete i stall. En stor del av hästföretagandet i Sverige bygger på svart arbetskraft, dvs man uttnyttjar unga människors hästintresse för att låta dem arbeta under oacceptabla förhållanden till en lön som understiger minimilön. Det finns en attityd inom sporten som på ett skrämmande sätt legitimerar detta.
Argumentet är ofta att det inte finns pengar att anställa vitt, men helt ärligt - om ett företag inte är vinstdrivande eller går runt, är det då försvarbart att anställa? Är det en rättighet att ha personal?

Jag tycker docka att man bör skilja på arbete som sker för en förening ifrån det arbete som är för ett företag. I en förening tillfaller ju de fördelar som kommer av utfört arbete medlemmarna.

Jag känner mig lite kluven i det här.

Å ena sidan är jag en av de barnen som mer eller mindre BODDE på ridskolan. Jag var där jämt, hjälpte till med mockning, in och utsläpp, ledde nybörjare osv osv. Men jag gjorde ju det för att jag ville, inte för att det var schemalagt att jag var tvungen.
Även på den tiden fanns det ju de som bara kom för sin ridlektion en gång i veckan, och så fanns det vi som jämt var där.

Kan ju säga att det skulle bli bekymmersamt om dotterns ridskola la in obligatorisk stalltjänst. Dels för att vi bor 3 mil därifrån och dels för att vi har egna hästar att ta hand om. Men när/om ridläraren ber oss om hjälp så gör vi vårt bästa för att lösa det. Men med ett tvång vet jag inte om jag varit lika intresserad.

Så, jag vet inte riktigt vad jag tycker i den här frågan faktiskt. Eftersom jag själv aldrig växer ur det där tonårsstadiet att 'ingen ska tvinga mig att göra något' så vet jag att jag blivit anti bara för att. Även om jag gladeligen skulle göra sakerna och förmodligen mkt oftare än vad stalltjänsten låg på bara det var frivilligt.
Eller så är det bara jag som är knepig...

Jag känner mig lite kluven i det här.

Å ena sidan är jag en av de barnen som mer eller mindre BODDE på ridskolan. Jag var där jämt, hjälpte till med mockning, in och utsläpp, ledde nybörjare osv osv. Men jag gjorde ju det för att jag ville, inte för att det var schemalagt att jag var tvungen.
Även på den tiden fanns det ju de som bara kom för sin ridlektion en gång i veckan, och så fanns det vi som jämt var där.

Kan ju säga att det skulle bli bekymmersamt om dotterns ridskola la in obligatorisk stalltjänst. Dels för att vi bor 3 mil därifrån och dels för att vi har egna hästar att ta hand om. Men när/om ridläraren ber oss om hjälp så gör vi vårt bästa för att lösa det. Men med ett tvång vet jag inte om jag varit lika intresserad.

Så, jag vet inte riktigt vad jag tycker i den här frågan faktiskt. Eftersom jag själv aldrig växer ur det där tonårsstadiet att 'ingen ska tvinga mig att göra något' så vet jag att jag blivit anti bara för att. Även om jag gladeligen skulle göra sakerna och förmodligen mkt oftare än vad stalltjänsten låg på bara det var frivilligt.
Eller så är det bara jag som är knepig...

Nej, jag tycker inte att du är knepig. Jag är också kluven och det handlar ju hetlt och hållet om att jag själv går upp 5 varje morgon för att ta hand om vårt stall med fem hästar och då har jag faktiskt inte lust att åka till ridskolan 4 mil t&r för att ta hand om deras hästar. Jag betalar ju 130 kr för en halvtimmes ridning för dottern och då tar man själv hand om hästen (givetvis!). Hade varit en annan sak om vi inte haft egna hästar, då hade jag tyckte det var nyttigt för lilltjejen och jag hade haft mer tid och utrymme för det. Men visst hjälper vi till när vi är där, tar in och ut vid behov, fodrar osv, men tvångstjänstgöring som inte är i samband med ridning hade jag inte varit intresserad av. Och jag tillhör ändå skaran som är uppväxt på ridskolan och sedan i privatstall..... Men det är ju också som andra skrivet att om de där eldsjälarna funnits idag så hade det inte varit problem att inte alla hjälpte till, för de som ville tog i så det räckte ändå! VI bråkade om mockningsschemat minns jag...:rofl:

Jag tycker verkligen att det är på tiden att man börjar titta på allt svartarbete i stall. En stor del av hästföretagandet i Sverige bygger på svart arbetskraft, dvs man uttnyttjar unga människors hästintresse för att låta dem arbeta under oacceptabla förhållanden till en lön som understiger minimilön. Det finns en attityd inom sporten som på ett skrämmande sätt legitimerar detta.
Argumentet är ofta att det inte finns pengar att anställa vitt, men helt ärligt - om ett företag inte är vinstdrivande eller går runt, är det då försvarbart att anställa? Är det en rättighet att ha personal?

Jag tycker docka att man bör skilja på arbete som sker för en förening ifrån det arbete som är för ett företag. I en förening tillfaller ju de fördelar som kommer av utfört arbete medlemmarna.

Jag håller till stor del med dig i detta. Men, det är dyrt och arbetskrävande att ha häst, så om det andra alternativet är betydligt dyrare ridlektioner eller försämrad hästhållnign för att få det att gå runt så är det kanske ändå det bästa alternativet. Det finns exklusiga anläggningar där allt sköts av personal och lektioner kostar mkt mer, men här kan ju ryttarna välja att köpa sig fria från stallpassen genom att betala avgiften, samtidigt som den som lägger lite mer tid och ansträngning kan få biliigare ridning.

Det skulle ju kunna gå att lösa genom att helt enkelt ha dyrare lektioner och låta dem som vill arbeta av delar av avgiften, men det blir nog andra skatteregler ..(?) Det hela beror på förenongens ekonomi också, drar de in vinst ska man inte behöva höja avgifter eller kräva arbete.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Var tjugonde minut släcks belysningen i det nya stallet hos Burlövs Ryttarförening. Därefter måste någon gå och tända igen...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: Trix
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Hallandsposten) Framtiden för ridsportens allsvenska var hotad sedan huvudsponsorn hoppat av. Men i går kom besked från Svenska...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I helgen drar den nationella fälttävlanssäsongen på svensk mark igång. Gärds Ryttarförening utanför Kristianstad i Skåne...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.