Svarta tänder?

Sv: Svarta tänder?

[raderad...

Senast ändrad av en moderator:

Vem är du att döma?

Det finns massor av anledningar till att man måste lämna ifrån sig sin häst och inte har möjlighet att titta till den. Man väljer då personer man litar på givetvis. Själv har jag emellanåt hästar i träning där ägarna bor långt bort och inte kan komma och titta till sina hästar så ofta. Det är mitt ansvar att sköta hästen! Ja, givetvis är ägaren alltid ytters ansvarig, men tar man emot hästar för betalning HAR man ändå ett stort ansvar!

Jag vet inte hur det är i detta fallet, men i mina kontrakt står det att jag förbinder mig att ta hand om hästen på bästa sätt, allt för hästens och ägarens trygghet!

Hur tror du det funkar på alla stora trav/tränings/avelsanläggningar? Tror du ägarna springer ner dörrarna för att kolla till sina hästar?
Om man ska åka bort under längre tid, vad ska man göra då? Undvika att lämna ut sin häst på foder och hellre sälja den till samma person för då har du ju inte ansvaret för om hästen missköts?

I TS fall handlade det ju dessutom om någon hon faktiskt litade på, under en ganska kort tid dessutom då hästen har försämrats avsevärt! Jag tror säkert att hon ångrar sig och har tillräckligt "dåligt samvete"... Det finns folk som faktist inte tar hand om/ansvar för sina hästar, gå på dom istället!

Ja vem är jag som dömer? för det första tolkar du det fel, för det andra har du som ägare huvudansvaret enligt djurskyddslagen i detta fall tillsammans med den som gjort detta mot hästen!

Är ett kontrakt skrivet i detta fall?

I de anläggningar du beskriver så vet jag inte vilket ansvar man har som ägare däremot vet jag att häst i proffsträning inom travet gäller under andra regler då tränaren har huvudansvaret för hästen enligt stcs gällande regler..

Och Ts litade på pesonen hör det hit??? Oavsett om man litar på någon åker man inte för att se till sin häst på x antal månader då?

jag tycker detta är en väldigt tråkig historia o hoppas att fler tar lärdom av den...hoppas din häst kryar på sej!

Ja vem är jag som dömer? för det första tolkar du det fel, för det andra har du som ägare huvudansvaret enligt djurskyddslagen i detta fall tillsammans med den som gjort detta mot hästen!

Är ett kontrakt skrivet i detta fall?

I de anläggningar du beskriver så vet jag inte vilket ansvar man har som ägare däremot vet jag att häst i proffsträning inom travet gäller under andra regler då tränaren har huvudansvaret för hästen enligt stcs gällande regler..

Och Ts litade på pesonen hör det hit??? Oavsett om man litar på någon åker man inte för att se till sin häst på x antal månader då?

ja om du läser lite nogrannare, så skrev jag också att det är hästägaren som har yttersta ansvaret.

Jag skrev också att jag inte vet hurvida det är kontrakt skrivet i detta ärendet. Jag gav ett exempel på hur jag gör.

I anläggnignar som jag beskriver torde väl ägaransvaret vara som för alla andra? Du skriver ju själv att det regleras i djurskyddslagen!

Det klart att det hör hit att hon lämnade sin häst till någon hon litade på, som hon tom ansåg vara hennes vän!

Jag har lämnat en häst i en väns vård, han bor hos henne 25 mil härifrån och jag litar till fullo på att hon tar väl hand om honom. Jag har kontakt med henne men åker inte dit och hälsar på. Så jag får väl sälla mig i skaran...
Jag tror nämligen inte att TS i sin vildaste fantasi trodde att det skulle gå såhär, då hade hon nog inte åkt dit med sin unghäst.

Tycker bara att anklagande kommentarer är överflödiga!

Nu ska jag sluta diskutera för tråden oväsentliga saker.
Ursäkta TS!

att äga en häst i proffsträning innebär att man går under andra lagar där har tränaren som reg proffstränare ansvaret...

Åh fy, jag lider med dig och pållen då jag tidigare gått igen om samma sak.
Jag tror som andra sagt att du har inget för att anmäla. I sverige kommer man ingen vart med djurskyddet om inte hästarna vanvårdats så dom fått stora sår brutna ben eller problem att stå av undernäring:( , tyvärr..
Kan ju alltid hoppas att det blir ändring på det framöver.

Var inte meningen att hästen skulle gå på bete?

Är du säker på att det är samma häst.......:cry:

Åh fy, jag lider med dig och pållen då jag tidigare gått igen om samma sak.
Jag tror som andra sagt att du har inget för att anmäla. I sverige kommer man ingen vart med djurskyddet om inte hästarna vanvårdats så dom fått stora sår brutna ben eller problem att stå av undernäring:( , tyvärr..

Om man nu ska resonera så kommer lagen aldrig att skärpas...ANMÄL!Tveka inte det anser jag att det är det minsta man kan göra. Jag har lärt mej den läxan o skulle jag hamna där igen skulle jag anmäla direkt!

Ursprungsfrågan i min tråd är om någon sett svarta tänder liknande de på bilden och hur de kan ha uppkommit.

Som jag redan tidigare i tråden sagt så vet och förstår jag naturligtvis att jag som hästägare är ytterst ansvarig. Sedan är det mycket, mycket tråkigt att min häst fått lida för att jag litat på en person som helt missbrukat mitt förtroende.

Personen bor närmare 30 mil enkel resa ifrån mig så att åka på besök är inte aktuellt mer än varannan månad. Jag trodde i min enfald att det skulle räcka då jag trodde mig känna personen som min häst var hos.
Våra barn har lekt och gått på aktiviteter ihop, vi har varit arbetskamrater under många år och personen är känd för att vara ytterst nogsam och petig med sina hästar vad gäller foder och vård.

I detta fall, just för att jag trodde mig känna personen så väl, det var en vän och personen själv kommit med förslaget att hästen kunde bo där över vintern så fanns inget skrivet kontrakt. Men väl ett muntligt. Personen har själv satt summan för vad personen vill ha i betalt, vilket skett per autogiro, och jag har tydligt flaggat för att det bara är att säga till om det blir mera kostnader än väntat.

Naturligtvis trodde jag inte i min vildaste fantasi att det gå såhär.

Kan berätta att jag varit i kontakt med "min" Vet. som är länsvet och som flera redan flaggat för finns inte så mycket att göra vad gäller anmälan då det sannolikt inte blir några följder för personen som haft min häst. Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur jag skall göra...

En ganska uppenbar följd är i alla fall att min fd vän inte längre har mig som vän.

Det mest akuta tillståndet har i alla fall vänt för min häst. Igår kom hästen självmant fram i hagen och ville hälsa. Ett gott tecken. Mycket gott. Hästen äter och dricker.

mvh Eva

Senast ändrad:

Det där var väl ändå lite väl streber-aktigt..?
Det verkar som att du mest är ute efter att trampa ner mig i skiten. Rätt onödigt, jag mår tillräckligt dåligt över situationen ändå så jag vore tacksam om du spyr din galla någon annanstans...

Det jag ville bolla med alla kloka bukefalister var faktist vad min häst kan ha ätit för att få så svarta tänder...
Och där tackar jag för alla bra funderingar och erfarenheter.:bow:

mvh Eva

jag anser att det ligger i ägarens intresse att få uppdateringar om sin häst kan man inte åka finns det mail o digitalkameror!

Det där tänker jag inte ens bemöta.

Vill du diskutera hästägarens skyldigheter så tycker jag att du skall starta en egen tråd om det på Gnägg.

mvh Eva

Usch vad hemskt :( Tur att du fått hem hästen nu och hoppas den blir bra snart!

Och Piavik: Jag tror nog att TS ångrar sej tillräckligt mycke redan nu, och att spy galla är bara elakt.

Så där äckliga såg min unghästs tänder ut under betet en period.
Hon är välmående och lite rund av sig så det kan mkt väl bero på vad dom ätit. Jag sammankopplade det med maskrosor. Nu är tänderna vita och fina igen när födan består till mesta del av hö.
/T

NEJ, men vad otroligt tråkigt!!!
Inte alls kul att se hästar i det där skicket, efter bara 2 månader dessutom!

Hoppas verkligen att hon repar sig och blir lika fin som på de första bilderna!

Ang tänderna så kan det ju, som redan nämnts, vara nåt i hagen. Kamomill, tistlar och annat som de inte brukar äta så mycket av, men nu kanske valt att sluka, bara för att ha nåt att tugga på. (Bara för att hagen är grön, betyder det inte att det finns mat i den.) Färgen borde gå bort med bra mat.
Vad sa veterinären om tänderna?

Och om jag vore du skulle jag anmäla. Även om det var en s k vän. Om inte anmälan har nån "officiell" verkan så kanske "vännen" kan få sig en tankeställare och se vad som hänt.

Jag har anmält och lärt mig hur verkningslöst det är:mad: .

Om man är bra på att ljuga så behöver man varken mata, kolla till eller stängsla in sina hästar.

men jösses jag har inte spytt galla o ångra sej på bekostnad av vad???
Jag anser att man som djurägare bär ansvar för sitt djur vad är felet i det?

jag tycker att det är fel att hoppa på folk som du gör när hon tydligt redan har lärt sej en hård läxa. Dessutom påpekade TS själv att det var hennes ansvar och att det kankse var dumt att lita på sin 'vän'. Så ja tror nog att hon inte kommer göra om samma miss. Om alla som gjort ett misstag blir påhoppade här på buke när dom berättar om det, så kommer ju ingen vilja berätta om sina missar. Och det är väl synd, då alla kan lära sej av varandras misstag.

Du har påpekat det flera gånger i tråden nu. Räcker inte det?

Och för övrigt kan vi fortsätta prata om hästägarens ansvar i en egen tråd på förslagsvis Gnägg. Ska du eller jag starta den tråden?!?

men jösses jag har inte spytt galla o ångra sej på bekostnad av vad???
Jag anser att man som djurägare bär ansvar för sitt djur vad är felet i det?

Jamen hon HAR ju tagit på sig hela ansvaret! Hon är jättelessen och det skedda går ju ändå inte att få ogjort.

Eva: Kan det som nån tidigare sa handla om maskrosor? Man blir ju själv brunfläckig om händerna när man kommit åt saften inne i maskrosstjälkarna

Man kan bli brun även av kamomill och det finns det ju rätt mkt av i gamla nedbetna hagar. Liksom tistlar. Maskrosor finns det väl ändå mest av i början av sommaren?

Liknande trådar

Trav Min kuse har startat på en del i sommar och gått rätt ok, i mitten på augusti tog allting tvärstopp igen. Han var upp på Solänget och...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: cactuspower
·
L
Hästvård Hej! Postar en tråd här med lite undring över vilken utrustning en vet ska ha med sig ut i jourbil. Veterinärerna är nr 1 och 2 i...
Svar
6
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka