P
Piavik
Sv: Svarta tänder?
[raderad...
[raderad...
Senast ändrad av en moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vem är du att döma?
Det finns massor av anledningar till att man måste lämna ifrån sig sin häst och inte har möjlighet att titta till den. Man väljer då personer man litar på givetvis. Själv har jag emellanåt hästar i träning där ägarna bor långt bort och inte kan komma och titta till sina hästar så ofta. Det är mitt ansvar att sköta hästen! Ja, givetvis är ägaren alltid ytters ansvarig, men tar man emot hästar för betalning HAR man ändå ett stort ansvar!
Jag vet inte hur det är i detta fallet, men i mina kontrakt står det att jag förbinder mig att ta hand om hästen på bästa sätt, allt för hästens och ägarens trygghet!
Hur tror du det funkar på alla stora trav/tränings/avelsanläggningar? Tror du ägarna springer ner dörrarna för att kolla till sina hästar?
Om man ska åka bort under längre tid, vad ska man göra då? Undvika att lämna ut sin häst på foder och hellre sälja den till samma person för då har du ju inte ansvaret för om hästen missköts?
I TS fall handlade det ju dessutom om någon hon faktiskt litade på, under en ganska kort tid dessutom då hästen har försämrats avsevärt! Jag tror säkert att hon ångrar sig och har tillräckligt "dåligt samvete"... Det finns folk som faktist inte tar hand om/ansvar för sina hästar, gå på dom istället!
Ja vem är jag som dömer? för det första tolkar du det fel, för det andra har du som ägare huvudansvaret enligt djurskyddslagen i detta fall tillsammans med den som gjort detta mot hästen!
Är ett kontrakt skrivet i detta fall?
I de anläggningar du beskriver så vet jag inte vilket ansvar man har som ägare däremot vet jag att häst i proffsträning inom travet gäller under andra regler då tränaren har huvudansvaret för hästen enligt stcs gällande regler..
Och Ts litade på pesonen hör det hit??? Oavsett om man litar på någon åker man inte för att se till sin häst på x antal månader då?
Åh fy, jag lider med dig och pållen då jag tidigare gått igen om samma sak.
Jag tror som andra sagt att du har inget för att anmäla. I sverige kommer man ingen vart med djurskyddet om inte hästarna vanvårdats så dom fått stora sår brutna ben eller problem att stå av undernäring , tyvärr..
Det där var väl ändå lite väl streber-aktigt..?Och Ts litade på pesonen hör det hit??? Oavsett om man litar på någon åker man inte för att se till sin häst på x antal månader då?
men jösses jag har inte spytt galla o ångra sej på bekostnad av vad???
Jag anser att man som djurägare bär ansvar för sitt djur vad är felet i det?