Svarta tänder?

_Eva_

Trådstartare
Tog hem unghästen i lördags då jag misstänkte att allt inte stod rätt till.. Kraftigt avmagrad. Vätskebrist. Deprimerad och i det närmaste apatiskt. Jobbar nu på att vända tillståndet.
Hästen har varit borta 2 mån 1 vecka och förutom ovan så har tänderna har blivit helt svarta.
Någon som sett liknande? Kan hästen ätit något som den normalt inte äter som gett dessa svarta tänder?
Maskrosor?
Vet att den gnagt rejält på trä målat med falu rödfärg..
Hästen är 1 1/2 år. Tänderna var inte svarta när den åkte.
djurpl9.jpg

mvh Eva

Sv: Svarta tänder?

hur kommer det sig att den hamnat i det tillståndet?Har den inte haft tillsyn?

Vad trist! :(
Min första fundering är... fanns det ekar i hagen? kände spontant nån form av förgiftning, tex ekollon men det är ju bara en gissning....

min första tanke är grässjuka men det kanske är lite till att överreagera? var i landet bor du? är ju vanligare på vissa ställen än andra. men jag vet inte om det ger svarta tänder, men själva "kletet" är ju svart.
tänker annars som föregående, förgiftning av något slag.

Ja hur den har hamnat i det aktuella tillståndet kan man grubbla ihjäl sig över... i alla fall har jag gjort det..
Hade den hos en sk kompis (som verkligen inte känns som en kompis längre, därav sk kompis..) på dennas lösdrift. Meningen var att den skulle gå där över vintern mot betalning vilket har skett precis enligt överenskommelse. Vidare extra pengar för hovslagare etc.

Dock verkar min häst fått gå vind för våg utan någon som helst tillsyn eller omvårdnad.

Allt har varit jättebra enligt uppgift hela tiden tills sk kompisen upptäckte att hästen gnagt sönder halva ladan. Då började det knorras om att den hade tråkigt. Sedan att den inte trivdes. Såhär i efterhand med facit i hand är det lätt att räkna ut att hästen bla inte fått tillräckligt med mat.

Jag anade oråd och bestämde mig för att hämta hem hästen. Fem dagar innan ringde jag och flaggade för att jag kommer. Då fick jag reda på att hästen tunnat ur... Och lite mummel om en bula på benet. Typ så...

Väl på plats var jag så upprörd så jag inte kunde prata, utan lastade hästen och åkte.

Själv är jag ju den att lasta eftersom jag ju som hästägare är ytterst ansvarig. Men det är lite tungt att ett djur skall behöva må så dåligt pga av vissa är så hänsynslösa och att jag själv varit så blåögd och litat på en person jag trodde jag kände.

mvh Eva

OKej. Har dom andra djur? Var tar dom vattnet ifrån? Dåligt vatten?

Förstår att du är upprörd och besviken!

Tråkigt när det blir på det här viset.
Men jag har sett det innan på betesgående hästar, missfärgade tänder. Har aldrig funderat på var det kommer ifrån men det brukar försvinna under vintern. Så jag antar att det är någon växt som gör det. Har aldrig märkt att det skulle påverka hästen på någotvis, så avmagringen hänger nog inte ihop med färgen på tänderna.
Där emot är det kanske inte riktigt bra om hästen har ätit mycket trä och inte heller kanske rödfärgen. Se den här länken för information om Falurödfärg http://www.nordsjo.se/pdf/v0167210.pdf

Tråkigt när det blir på det här viset.
Men jag har sett det innan på betesgående hästar, missfärgade tänder. Har aldrig funderat på var det kommer ifrån men det brukar försvinna under vintern. Så jag antar att det är någon växt som gör det. Har aldrig märkt att det skulle påverka hästen på någotvis, så avmagringen hänger nog inte ihop med färgen på tänderna.
Där emot är det kanske inte riktigt bra om hästen har ätit mycket trä och inte heller kanske rödfärgen. Se den här länken för information om Falurödfärg http://www.nordsjo.se/pdf/v0167210.pdf

Skönt att någon sett såna tänder tidigare. Jag har aldrig gjort det. Dock så misstänker jag att hästen, i brist på mat ätit växter som den normalt väljer bort.
Tack för länken, skall läsa där.
mvh Eva

Min häst har fått liknande tänder nu. Han har gått på bete sedan i maj, och de har blivit mörkare under den tiden. han har inte gnagt på någon färg eller dylikt, däremot har vi träd i hagen. är också mycket fundersam över detta, och undrar om det kan vara någon fara. det bästa är kanske att ringa en veterinär och se om de har något att säga!?

Kompå! Det kan vara bark den har fått svarta tänder av också! Det har tex hjortar o rådjur... Barken kan va från tex björk, sälg el liknande! Men du sa att det inte fanns träd i hagen? Fanss det nåt sly eller liknande?

Det är INTE farligt!

Angående hästen så blir jag så fruktansvärd beklämd. En blank, rund och fin åring på de första bilderna och..ja, svenska hästars värn fall på de efterföljande! :cry:

Ska du anmäla? Det tycker jag...

Kommer på nu...Grenar från äppelträd inkastade i hagen. Och när du säger det så hade något fruktträd blivit förstört (hästen gick en tid med fölet och dess mamma i trädgård) Kanske det är bark därifrån....

Ännu är jag väldigt upprörd. Det känns som att jag vill anmäla. Måste bara ta rätt på hur, var och vad som behövs för anmälan.

Ringer min Vet ikväll då denne sett hästen från det att den var föl.

mvh Eva

Senast ändrad:

Jag vill verkligen, verkligen beklaga det som hänt. Hoppas att den stackars lilla hästvännen slipper bestående men och att det går snabbt att vända tillståndet. Du kan ju diskutera förutsättningar för anmälan med "din" vet. Skönt att ha en vet som följt hästen dess första levnadsår och kan dess historia.

Usch vad sorgligt. Men skönt ändå att du följde magkänslan och åkte ut och tittade till din åring.

FY FAN!!!!!

Jag blir så förbannad! Klart du ska anmäla! En annan vet ju att du är noga och att du litade på denna sk. vän...

Ring om du behöver hjälp eller behöver prata (vilket du nog behöver...)

Tänderna är nog ingen fara med, min förra (visserligen 11 år när jag fick henne) hade också sådana tänder och hon hade aldrig några problem.

Tänker på er!

Gud så fruktansvärt, hur kan människor behandla hästar på det här viset!
Gud jag hade anmält med en gång om någon hade behandlat min häst på det viset! kan förstå att det kan vara ganska så känsligt när det handlar om en person man känner och har litat på.
Hoppas att det ordnar sig för dig och din häst.
Han ser väldigt deprimerad ut på bilderna =(

Dom svarta tänderna behöver du inte oroa dig för det är inte ovanligt att tänder blir missfärgade under betet. Vad gäller hovarna tycker jag det är dåligt att dom inte blivit verkade trots att du betalat för det, likaså att hullet kunnat bli så dåligt på dryga 2 månader. Men att anmäla leder ingenvart efter som du som hästägare har tillsynsplikt på din häst. Jag hade aldrig skickat iväg mina hästar i flera månader utan att åka o hälsa på o se hur pållen hade det.

Det här är ju fruktansvärt...Varför har du inte tittat till din häst? Jag skulle aldrig lita på någon utan göra täta kontroller...enligt djurskyddslagen så är du som ägare ansvarig för din häst men även den som har hästen i hemma hos sig. Detta enligt jurist då jag själv tagit hand om en vanvårdad häst. Om din häst var i detta skick hur ser övriga hästar ut?
Hur ska du gå vidare??

Vem är du att döma?

Det finns massor av anledningar till att man måste lämna ifrån sig sin häst och inte har möjlighet att titta till den. Man väljer då personer man litar på givetvis. Själv har jag emellanåt hästar i träning där ägarna bor långt bort och inte kan komma och titta till sina hästar så ofta. Det är mitt ansvar att sköta hästen! Ja, givetvis är ägaren alltid ytters ansvarig, men tar man emot hästar för betalning HAR man ändå ett stort ansvar!

Jag vet inte hur det är i detta fallet, men i mina kontrakt står det att jag förbinder mig att ta hand om hästen på bästa sätt, allt för hästens och ägarens trygghet!

Hur tror du det funkar på alla stora trav/tränings/avelsanläggningar? Tror du ägarna springer ner dörrarna för att kolla till sina hästar?
Om man ska åka bort under längre tid, vad ska man göra då? Undvika att lämna ut sin häst på foder och hellre sälja den till samma person för då har du ju inte ansvaret för om hästen missköts?

I TS fall handlade det ju dessutom om någon hon faktiskt litade på, under en ganska kort tid dessutom då hästen har försämrats avsevärt! Jag tror säkert att hon ångrar sig och har tillräckligt "dåligt samvete"... Det finns folk som faktist inte tar hand om/ansvar för sina hästar, gå på dom istället!

Liknande trådar

Trav Min kuse har startat på en del i sommar och gått rätt ok, i mitten på augusti tog allting tvärstopp igen. Han var upp på Solänget och...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Tagliabue
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 259
Senast: cactuspower
·
L
Hästvård Hej! Postar en tråd här med lite undring över vilken utrustning en vet ska ha med sig ut i jourbil. Veterinärerna är nr 1 och 2 i...
Svar
6
· Visningar
1 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka