Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

snurpe

Trådstartare
Många har säkert läst om mina problem med denna bärbara dator. Den andra stationära har minst lika mycket problem.

Ett ruggigt stort problem som jag hoppas någon kan tipsa mig om. Jag blir helt hysterisk och fruktansvärt frustrerad.

Bildskämen vägrar gå igång. Fel på bildskärmen trodde jag. Bytte bildskärmen och nästa jävel agerar likadant :mad: :mad:

Detta är problemet:
När bildskärmen är inkopplad till bara strömmen fungerar den som den ska. Bildskärmens gröna knapp lyser och allt verkar vara frid och fröjd. Men i samma stund som jag kopplar ihop bildskärmen med datorn börjar den jävlas. Datorn går igång, lampan på bildskärmen lyser grönt... men så kommer det... bara för en sekund för att sedan visa gult/rött (beroende på bildskärm) och skriva ett meddelande om att den går ned i vänteläge. Fruktansvärt frustrerande! Ingenting hjälper, så länge skärmen är inkopplad i datorn envisas den med att gå ned i vänteläge mot min vilja.

Hur i h-vete kan det komma sig? Med två olika bildskärmar som agerar likadant? Det fina är att det räcker med att ha skärmen inkopplad i datorn för att skärmen inte ska vilja längre; datorn behöver inte ens vara ansluten till strömkontakten...

Hört talas om något liknande? Hur får jag igång skrället?

/snurpe
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Lite trött efter en tuff dag. Men låter som grafikkortet.
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Prova att byta sladden mellan skärmen o burken.
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Men jag har ju provat två olika sladdar; de olika bildskärmarna hade varsina sladdar...

/snurpe
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Men bildskärm och dator har ju fungerat ihop tidigare. Fram till för några veckor sedan men då hade jag inte ork att engagera mig (för mkt strul på datorn för övrigt). Försökte nu idag och fortfarande samma problem. Jag har ju inte gjort något med det tidigare grafikkortet.

Vet du vad jag ska göra nu? Det är lite svårt att göra någonting när man inte ens får igång skrället... alla problem är bättre än detta... :crazy:

/snurpe
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Kolla så inga stift har blivit böjda på kontakterna, kolla både honar och hannar ;)
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Hitta nån som är mer kunning än dig själv i närheten ;):p.
Nää, men skriver ett vettigare svar imorn, orkar inte nu.
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Himla bussigt. Hur kan ett grafikkort upphöra att fungera utan att man ens använder datorn? Grafikkortet har strulat tidigare genom att göra så jag inte kan ha någon annan än den förvalda skärmupplösningen, men det har aldrig varit några problem med att skärmen går ned i vänteläge. För mig är det ett mysterium hur det kan bli så utan att den ens varit igång.

Jag är inte världsbäst, men jag försöker iaf få det att fungera.

/snurpe
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Saker kan sluta fungera utan man använder den, och för att upprepa vad dom andra sagt så verkar ju bildskärmen fungera korrekt i alla fall, och alltså är det något annat som är felet...
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Självfallet är det något annat än bildskärmen som är problemet. Jag skrev ju själv att jag bytte mot en fungerande för att testa det. När den agerar likadant drar man ju självklart slutsatsen att det inte är bildskärmen det är fel på. Det har ju varit uppenbart hela tiden.

Men jag ifrågasatte bara hur grafikortet kunde sluta fungera plötsligt? Jag har ju haft datorn igång efter den formatering vi gjorde och då fungerade grafikkortet så när som på skärmupplösningen som det bara fanns ett alternativ för med mycket stora ikoner. Jag provade att hämta nya drivrutiner men datorn hittade inga andra än de som redan fanns. Med andra ord fungerade grafikkortet helt okej senast jag använde datorn. Ifrågasättande är väl alltid bra eller?

/snurpe
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Glöm mitt inlägg, hade tänkt skriva något mer från början...

Men det fungerade först, och sen slutade det bara fungera så där?
Har också vart med om liknande, dock inte just bildskärmen, men det brukar oftast fungera om man ominstallerar eller hämtar nya drivrutiner. Men det verkar som inte jag kan hjälpa dig med detta, så vi får väl hoppas någon kunnigare personen kommer med någon bättre idé :p
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Datorn är inte på något vis problemfri för övrigt så vi formaterade om den nyligen. Innan dess kunde den inte ens öppna ett vanligt internetfönster utan att hänga sig. Med ramminne på 64 kanske inte det är så lustigt heller ;) Gammal skruttdator som mestadels används som musikanläggning, nåväl.

Efter formateringen strulade grafikkortet på så vis att det var omöjligt att ändra skärmupplösningen. Jag vet hur man gör, men datorn vägrade acceptera några andra alternativ än det lustiga förvalda. Hur som helst fungerade det för övrigt.

För några veckor sedan skulle syrrans pojkvän hjälpa mig att få någon ordning på datorn som efter formatering inte vill ansluta till internet (gammalt strul med nätverkskortet, den är omformaterad en gång tidigare av en duktig snubbe, samma problem då). Jag tror inte de gjorde speciellt mycket men lyckades inte lösa problemet med nätverkskortet och stängde av datorn.

Efter detta uppträder den så här. Märkligt tycker jag.

/snurpe
 
Sv: Svart som natten - bildskärm som vägrar samarbeta

Inte ovanligt att det blir oxid på anslutningar till kort, minne eller processor.
Räcker ibland att plocka ur och i dom så funkar det igen!

Men saker kan gå sönder också så det är inte omöjligt, låter mest troligt i detta fall!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Internet har hela tiden fungerat felfritt på den här datorn (förutom när det var ngt skit i ledningen som gjorde att inget fungerade...
Svar
1
· Visningar
941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp