Svårt sjuk häst - vad kan det vara

majola

Trådstartare
Sitter för närvarande online med en god vän vars kompis häst är svårt sjuk. Är det någon som känenr igen symtomen (självklart står den under veterinärbehandling och de är just nu på väg till klinik).

- 41 graders feber
- står på antibiotika sedan i tisdags men blir bara sämre
- har under en tid legat mycket i hagen
- svans och bakben "förlamade" (känselbortfall)
- äter dåligt
- ligger bara ner i boxen, kan inte böja ihop benen ordentligt utan faller tungt på sidan
- gulaktiga slemhinnor
- kan inte mer kissa och bajsa, dock rinner det urin
- apatisk
- käkarna klapprar när hon skakar på huvudet

Sv: Svårt sjuk häst - vad kan det vara

ungefär såna symptom hade min katt då han hade hjärhinneinflammation! :(
Han överlevde men det var på håret, var mer död än levande ett tag.. Sök på "meningo-encephalitis"

Kan även vara borrelia?? Något virus? Förgiftning?

Måste vara något som gett en nevrologisk störning iaf, eftersom benen är förlamade. Käkklappringen också typisk..

Vad tror vet.?? har hästen fått IV eftersom den ej tar till sig näring/vätska?

Hjärnblödning tänkte jag helt spontant....hoppas vet reder ut det hela.

Botulism?
Fast det har ju ett rasande händelseförlopp.

Håller tummarna att det vänder för hästen!

Hmm..står ju sen i tisdags..Botulism har som du sa, ett snabbare förlopp..
Och botulism har, i alla fall vårt fal, gett undertemp..

Ser ju inte så ljust ut. Påminner om Humelibumlans lilla sto.
Förgiftning...

AM

Har inte hört något mer, min väninna är inte online just nu. MEn som sagt, det såg ju väldigt mörkt ut för hästen (ett 17-årigt ridponnysto).

Veterinären gissade lite löst på equine motor neuron disease, fast de beskrivningar jag hittat av det stämmer inte helt med sjukdomsförloppet. Annars har vi funderat på EHV eller Borna.

Senaste nytt: Hästen står fortfarande på klinik men veterinären vill/kan inte ställa någon diagnos förrän imorgon då de får svar på blodproven.

Gissar också på förgiftning. Om den är gul i slemhinnorna har den leversvikt vilket många förgiftningar orsakar. Då levern inte orkar rena blodet förgiftas även hjärnan vilket kan ge förlamningssymtomen.
Skriv jättegärna hur det gick! Hoppas det ordnar sig, låter inte bra..
Tror inte heller på Botulism då det inte brukar ge feber.

Jag tyckte med det påminde om humlans sto, men mindes inte hur tempen låg.

Förgiftning? Framkom det vad som orsakat förgiftningen?

Hur går det?

Borna, finns det här? :confused:
Eller hästen kanske är i Tyskland?

Hästen står i Holland.

Den är fortfarnade väldigt svårt sjuk och förlamningen har spridit sig till läppar och käken. De har fortfarande inte alla provsvar, men veterinären gissar nu på "polyneuritis equi" eller "cauda equina neuritis".

Den behandlas med cortison men eventuella resultat ser man först torsdag eller fredag. Men tydligen kommer ägarinnan låta den somna imorgon om den är fortsatt så dålig. :cry:

neuritis=infl i nerver eller hur?

usch vad hemskt, håller tummarna för att den blir bättre...

Usch! låter hemskt :eek: :(

Men det kan inte vara denne nya typ av sjukdom som börjat florera i Europa?

Citerer härmed från den danska sidan "heste-nettet".
:

Ny hestesygdom i Europa

Af Shaila Ann Sigsgaard

Sygdommen atypisk myoglobinuri har fået fornyet fokus i Europa, hvor der har været flere sygdomstilfælde. Herhjemme så sent som indenfor de sidste måneder.

Der er endnu mange ubekendte faktorer i kortlægningen af sygdommen af den relativt nye muskelsygdom. Men man mener at kunne påvise en sammenhæng mellem pludselig kulde efter en lang og tør sommer, og unge ikke arbejdende heste, som går ude hele døgnet med græs som primær fødekilde, skriver den svenske landbrugsportal ATL.

Symptomerne på atypisk myoglobinuri er slingerhed, forhøjet puls, apati og mørkfarvet urin. Trods intensiv behandling er dødeligheden meget høj.

Der har været sygdomstilfælde i Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland og Danmark. Tilbage i efteråret 2001, var der 20 rapporterede tilfælde fra 13 forskellige besætninger, hvoraf kun 1 enkelt hest overlevede. Størstedelen af hestene døde indenfor 24-48 timer.

På Hospital for store Husdyr, Det Biovidenskabelige Fakultet, har man fornyligt haft en hest indlagt med dødelig udgang, og der er rapporter om 4 heste med tilfælde fra flere dyrlæger.

Sygdommen bliver ofte forvekslet med kolik og nyreslag på baggrund af de umiddelbare ens symptomer i startfasen.

Kilde: www.atl.nu/

Kanske värt at rådfråga veterinären om det evt. kunde vara denna sjukdom, den kan kanske "visa sig" på olika sätt, då den ännu är så pass ny???

Och då hästen står i Holland, var de i förvägen har haft hästar som insjuknat i denna nya sjukdom.....

Hoppas att det löser, håller tummarna...

Hur går det med pållen??

Håller alla tummar jag har för att den ska vara bättre nu!

Hästen lever fortfarande. Dess tillstånd har varken försämrats eller förbättrats, så ägarinnan har valt att avvakta ytterligare någon/några dagar och se om cortisonet verkar.

Det är allt jag vet just nu.

Hade själv ett liknande fall i mitten av 90-talet. började med korsförlamningssymtom och slutade med totalförlamning i hela kroppen, vi fick sy ihop ögonlocken för hon kunde inte blinka själv. avlivades 3 dagar efter att hon lagt sig och inte kunde komma upp. Vet tog alla sorters prover men ALLT såg bra ut, hade synts på proverna om det varit hjärnblödning mm.. på den tiden var inte en obduktion ekonomisk möjligt för en hobbytjej som mig.. Men hör av dig så fort du fått några provsvar.. kanske jag kan få svar på mitt mysterium som jag fortfarande grunnar på..

Hur har det gått för hästen?

Ja, hur är det med den? Fy vad tråkigt.
Min mosters ½ dags gamla föl hade ju fått fästingbett och insjuknade på en vecka. Borrelia :crazy:
Var "hästvakt" en vecka efter det, och gud vad jag plockade fästingar!!

Nyfiken på hur det gått, som sagt!

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka