Svårt se vad hästen gör vid arbete från marken

Asa_S

Trådstartare
Ska väl börja med att säga att jag inte alls är skolad akademiskt utan lånar kors och tvärs det jag tycker verkar fungera med min tanke.

Idag hamnade jag efter diverse konstiga övningar som mest syftade till att korrigera det som inte fungerade i övningen före (inget lyckat pass som helhet, alltså :smirk: ) i "tömkörning" med repgrimma och dubbelvikt longerlina. Pga längden på "tömmarna" hamnade jag i princip bredvid/snett bakom ändan, varifrån jag försökte få hästen att göra öppna eller åtminstone skänkelvikning - hästen i fråga växlade snarare mellan 1/8 volt och inåtställd bakdelsvältning ut tillbaka till spåret i någon gångartskorsning mellan piaff och levad med ena diagonalen i luften.

Jag som mer är van att tömköra tyckte att det var mycket svårare att hamna så här nära, jag hade svårt att lägga henne rätt och se att hon böjde korrekt och jobbade genom hela kroppen. Jag upplevde också att det var ovanligt vingligt eftersom jag inte kunde hålla någon "siktlinje" genom hästen - det enda jag kunde se bortom henne var marken, som jag kunde se delar av under magen.

Nu är jag jättefundersam. Vad är det som är bättre med det här sättet att jobba kontra "vanlig" tömkörning? Hur gör man för att bilda sig en uppfattning om hur hästen jobbar när man bara ser en del av den i taget? Eftersom detta inte var genomtänkt alls är jag helt öppen för att alla tokerier beror på att jag har klantat mig, kanske i kombination med att hästen är drygt 170 hög (ännu högre bak) men jag hade verkligen inte förväntat mig att det skulle vara så stor skillnad - till tömkörningens fördel tycker jag än så länge.

Jag skulle vara jätteglad om någon ville ge sig in på att förklara fördelarna med arbete på lång tygel!
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt se vad hästen gör vid arbete från marken

För det första ser jag fördelen i att inte ha en gjord på hästen, då den låser mig väldigt mycket. Har jag jobbat på gjord någon gång så plockar jag ganska snart ut tyglarna ur ringarna för att få någon ordning på det hela ;)

För det andra ser jag fördelen i att det är lättare att ge "total" eftergift. Det är lättare att jobba på eftergiften och inte på förhållningen så som man ofta gör vid tömkörning. Det förutsätter dock att man har bra tyglar som inte fastnar uppe på hästens rygg.

Hur försökte du göra öppnan?

Hur menar du att de bara ser en del av hästen i taget? jag tycker man ser hela hästen och lättare kan göra sig en uppfattning om hur den rör sig. Man är också närmare och kan mer direkt inverka på sekunden.

Hur hade du tömmarna? ytter över ryggen bakom manken, eller bakom rumpan?

Sen ska jag villigt erkänna att jag inte jobbat någon 170-häst på detta vis och de hästar som är så stora har ju oftast längre steg, vilket gör att traven kan bli ganska problematisk i början. Det blir vingligt och hästen försöker slingra sig på alla möjliga vis tills den hittar hur den ska ändra sin kropp och då kan gå rakt.

Sen kan man ju säga som Piet säger att på Spanska ridskolan börjar de inte med arbete på lång tygel på hästarna förrän de uppnått ganska hög ålder och kommit till åtminstone piaff under ryttare.... så det är inte något lätt man ger sig in på ;)
 
Sv: Svårt se vad hästen gör vid arbete från marken

Läste och har grunnat lite på det sedan dess. Jag håller med om att eftergiften blir mer omedelbar utan gjord, om det var så du tänkte. Med gjord gör gärna ringarna att hästen måste dra i tömmen för att få någon längd på den, något som denna häst snarare aktar sig för (jag har eg gått ifrån tömkörning i någon form alls med denna häst just för att hon till en början undandrar sig tygelkontakt).

Eftersom jag har mer vana från tömkörning, så behöll jag först min tömkörningsposition snett bakom (så att jag får en linje: jag-inner bak-ytter fram eller snarare lite innanför inner bak då jag får en ärligare rörelse om jag lägger den på 4 spår i höger varv). Dock var tömmarna för korta (ytter över ryggen) och det kändes inte lämpligt att gå öga mot öga med höger bakben (ja, eller skinkan om man nu ska vara ärlig :D ) så jag fick lov att gå bredvid höger bak, fast så långt bak jag tordes. Och det var väl kanske egentligen det som gjorde att jag tyckte jag tappade helhetssynen - jag hade ju bakdelen mer bredvid än framför mig. Fast samtidigt vet jag inte, jag minns att jag tänkte att det hade varit bättre att göra det från "sadelläget" à la celle, liksom, och då ser man ju verkligen bara halva hästen. Tyvärr orkar jag inte hålla händerna där uppe... Jag blev väldigt efter hela tiden tyckte jag, jag kunde liksom inte se ögonblicket i förväg vad som skulle ske.

Provade igår att göra öppnan backandes framför hästens huvud (rätt? fel?) men det krävdes verkligen myrfart för att få det att fungera och handlade bara om förhållningar=fungerar inte på denna individ, då hon vinklar sig i eftergiften, inte i förhållningen. Någon trav vare sig igår eller första gången hade jag inte en tanke på, men när jag rider föredrar jag trav eftersom hon har lätt för att bli väldigt "lealös" i skritten, helt utan stabilitet i sidled.

Nu när jag tänker efter i efterhand förstår jag inte riktigt vad jag trodde mig kunna uppnå, då jag inte är nöjd med det sätt jag uppnår det med de metoder jag kan bra :p . Å andra sidan insåg jag nog det redan då, eftersom jag ens ställde frågan här. Men det tog 2 dagar till innan tanken mognat till medvetenhet i hjärnan :D

Jag är dock fortfarande rätt nyfiken på hur jag skulle ha gjort om jag gjort det på "rätt" sätt. Utmynnar det mer som arbete à la celle, eller är barockarbete på lång tygel något helt annat?

P.S. Denna häst har långa ben som hon har svårt att knyckla ihop under sig och behöver komma till arbete i långa steg och bära sig där innan det går att korta henne med benen kvar under kroppen. Är det något som har betydelse för hur väl man lyckas? Jag har uppfattningen att många börjar med detta tidigt, långt innan hästen kan piaff under ryttare, även om jag nog tror att jag gärna väntar tills dess själv :D D.S
 
Sv: Svårt se vad hästen gör vid arbete från marken

Jag placerar mig snett bakom/vid sidan av bakdelen. I början får man ofta gå längre fram. Sen beror det ju också på vad man har för häst, var man är komfortabel med att gå... Så nära så att det inte blir någon kraft om hästen sparkar, eller så långt ifrån att hästen inte når om den sparkar. Ytter töm löper över ryggen, strax bakom manken. Min handhållning är att jag har armbågarna ca 90 graders vinkel och avslappnad i hela skuldergördeln (som vid ridning). Spö i inner hand (vinklat uppåt).

Vad jag menar med eftergift är att vid tömkörning så ger man ofta inte total eftergift. Iaf när jag tränat för AE så har det varit tung lädertöm där man jobbar med förhållning på tömmens vikt. Vid arbete på långa tyglar vill jag ha tömmen/tygeln så lätt som möjligt för att kunna ge total eftergift. Hästen svarar ju inte på förhållningen egentligen, utan eftergiften. Eftergiften måste först komma från människan för att hästen ska kunna svara på den.

Du behåller samma position som vanligt vid öppnan (alltså vid bakdelen, snett bakom). För att göra det lätt så kan man med fördel börja med förvänd öppna, då man får hjälp av väggen och slipper tänka på fler saker än nödvändigt ;) I ett hörn när bakdelen är "innanför" tar man sig lugnt och smidigt till utsidan och ställer hästen utåt (mot väggen). Förhoppningsvis svarar hästen då med att lugnt gå i en förvänd öppna. Har man inte lika tur kan vad som helst hända :p
När man fått ordning på den förvända öppnan kan man övergå till att göra den rättvänd och får då jobba med att hästen inte ska svänga inåt (det man hade väggen till innan). Det reglerar man med ytter tygel (talar om för hästen att den fortfarande ska fortsätta i den riktningen) och spö som inner skänkel.

Det som är så bra med arbete på långa tyglar är ju att man är så flexibel, att man kan flytta sig runt hela hästen om man behöver :)
se till exempel: http://www.lipizzaner.no/registeredhors/images/convnobilamlb.jpg
eller
http://klassiskdressur.com/Bilder2006/Pietkurs-14.jpg
(lånad från Anne Grundvigs hemsida www.klassiskdressur.com )

Vad som är viktigt är att hålla farten uppe i skritten och farten nere i trav. Du som människa ska gå ungefär i samma tempo i skritt som i trav! I trav ser det i början ut som man går med en åsna :p Först försöker hästen slingra runt bakdelen (blir riktigt vinglig). Sen hittar den rätt tempo, men bär sig inte mycket. Steg för steg (1% åt gången) lägger man sedan till bärkraft och "power", inte för mycket åt gången men inte heller för lite åt gången. Så småningom hittar den mer och mer bärkraft i det tempo man vill ha (det blir ju helt klart svårare för en häst på 170, vilket Targa här på forumet kan intyga ;) ). Det blir ju inte ökade gångarter vid arbete på långa tyglar, däremot låter man hästen sträcka ut kroppen i framåt-nedåt med jämna mellanrum.
 
Sv: Svårt se vad hästen gör vid arbete från marken

Oj, jag är inte så bra på långa tekniska förklaringar ...:crazy:

Ja, jag har en stor häst, hon är visserligen bara 164 cm men ett riktigt kraftigt halvblod med mycket massa. Jag har inga problem med att jobba henne på långa tyglar eftersom hon i princip är självgående med en otrolig framåtbjudning både i skritt och trav. Det gör att jag lätt kan hålla mig så långt bakom henne som möjligt - mao inga problem att se hur hela hästen arbetar. Problemet i början var väl snarare att få henne att ta förhållningarna och orka samla sig.

Precis som Psychogrrl skriver så tyckte jag det var enklast att börja med förvänd öppna - återigen inga problem för mig eftersom hästen är självgående och lätt går över i en trevlig öppna om jag gör som Psycho beskriver vid igångsättningen.

Fördelen att inte använda gjord är ju just att slippa bli låst. Alla rörelser blir friare och jag tycker att signalerna/hjälperna går fram mycket mer direkt till hästen.

Jag har en annan häst - av samma storlek och massa! - som jag tidigare har tömkört en hel del på vanligt sätt med gjord och lädertömmar. Men jag hade hela tiden besvär med de tunga tömmarna, så det blev mest att jag stod och "traggade" travarbete på volten. Den hästen är inte lika självgående som den jag skriver om ovan, så när jag gick över till att jobba henne på långa tyglar, så fick jag börja med att gå nära henne, ungefär vid sadelgjordsläget och med ytterarmen över hästens rygg. Och, ja - i det läget såg jag ju inte mycket av hur hästen rörde sig. Men efterhand som hon började förstå och reagera för mina hjälper så kunde jag flytta min position längre och längre bak. Och med den hästen går man helst så pass långt bakom inner bakben så att man är utom sparkhåll ...
Sedan tränade jag en hel del på att bara "köra" henne i skritt och trav runt hela spåret tills jag kände att framåtbjudning och förhållning fungerade riktigt bra. Först därefter gick jag över på skolorna (med förvänd öppna först).
 
Sv: Svårt se vad hästen gör vid arbete från marken

Tack för era svar, som jag ska fundera mer på. Ska kolla på länkarna också. Förvänd öppna var en smart idé, det hade jag aldrig tänkt på. Jag har ju med mig mina erfarenheter från den andra, där det har varit bättre att göra förhållningar i tömmen än att använda vägg o dyl - det har bara gjort att han glidit iväg på yttersidan fortare och fortare utan att det gått att stoppa. Men på henne skulle det kunna gå...

Just det här med kontakten är jättesvårt på denna häst, tycker jag, och det är därför jag föredrar att sitta på, för då följer jag iallafall alltid med framåt och kan både röra mig framåt och ge eftergift samtidigt, det är svårt från marken då det tar ett tag innan hon "hittar sina ben" och får ett stadigt kliv.

Vet att kuskarna föredrar lädertöm, men det går inte alls på denna damen, det går inte att få henne framåt öht utan hon hamnar i samma läge som ovan och upplever sig inte ha någonstans att ta vägen. Och det är på hängande töm. Försök sedan använda tömmen dessutom :D. Jag använder rep eller textiltöm, det aktar hon sig inte alls lika mycket för.

Apropå börja i kort tempo i trav, det tror jag faktiskt inte mig om att ge mig in på. Risken är alldeles för stor att det blir bara soppa av alltihop när det dessutom är hennes problemområde med de där långa benen och dåliga kroppsuppfattning. Det kommer dock att följa med i bakhuvudet tills hon blir starkare? Det är ju långt kvar till piaff uppsuttet (eller tja, det klart, om jag rider en öppna, förhåller och leder utåt så är vi nog där ;) )

Tack för att ni tog er tid att hjälpa mig! :bow:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Relationer Jag behöver lite stöd av er andra för jag känner mig lite känslomässigt dränerad nu. Läget är så här att jag blev mobbad under hela min...
Svar
1
· Visningar
878
Kropp & Själ Hur engagerade är ni i ett arbete? Hur accepterar ni när förändringar införs väldigt snabbt till ett arbetssätt som ni inte tror gynnar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 049
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 436
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp