svart rund grej.....

S

shallowxx

hallå!
min kompis häst har en svart rund ring som en liten 10öring. lixom hela är svart, inte bara en ring....

den är platt och efter nåra dagar blir det som en tjärklump på som är helt kolsvart och blöt å kletar av sig på fingret när man tar på den... som tjära ungefär....

har rådfrågat veterinären å hon sa att de va en talgkörtel, men jag har inte sett en som ser ut sådar förrut....
de brukar ju vara mer sårskorpiga.... normalfärgade...

den här e kolsvart lixom...
nån som har en idé om va d kan va???? :confused:

Sv: svart rund grej.....

men är inte inkar hudfärgade??? mer knögliga utanpå huden lixom.... :confused:

det är säkert en ink. Min ponny fick det sommaren 2003, en på halsen och en på ganaschen. De var små hårda och svarta. Band snören runt dem och efter någon vecka trillade de av. Nu har han bara lite vita hår där dem satt.

men den är bara en halv millimeter tjock å 1cm i diameter... som ett mynt... en ink växer väl utåt???? :confused:

KL
Återväcker denna tråd då min häst har fått en liknande liten knöl på ryggen.
den är svart, har tappat håret på bölden, buktar utåt några mm, är ca 4mm i diameter.
Kan det verkligen vara en ink? Har aldrig sett att de blir svarta och liksom färgar av sig, denna fanns dessutom inte på hästen iförrgår!
tvättade rent den med klorhexidin och duttade torrt med bomull, då var det, förutom den svarta färgen, lite lite blod på bomullen. Hästen tyckte helt klart det var obehagligt att pilla på bölden.

Ska naturligtvis rådfråga veterinären i veckan, men undrar vad sjutsingen det kan vara?!

Men en mörk svart fläck? som färgar av sig? Har behandlat en hårsäcksinflammation tidigare o den såg inte alls ut så här :S

Måste oxå passa på att fråga. Våran unghäst fick sen sommaren 2008, 3 svullnader bredvid varann vid insidan av låret, trodde det då var insektsbett av något slag. Idag ser ena svullnadern ut som en ink, dom andra 2 bredvidd känns bara som 2 talgkörtlar. Dom är ungefär stora som tioöringar & ca ½ cm djupa, alla 3. Min veterinär vet inte heller vad det kan vara. Har provat alla möjliga salvor på det, utan resultat.
Kan detta oxå vara inkar ?

Vi hade ett arabsto son fick en sådan knöl ovanför ögat.Från att vara en liten svart prick så blev den tillslut stor som en halv clementin.Det kom svart sörja från den.Det visade sig vara en Tumör.Men den var godartad och hon blev opererad.Hon är frisk nu.Men det behöver ju inte vara samma på din.

Usch tumör tom! Det var en av de första tankarna som slog mig men som jag förträngde, hoppas verkligen veterinären hinner ut snabbt nästa vecka :S

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka