Svårt - men hur skulle DU tänka?

S

samtson

Detta är jättesvårt att svara på, men jag skulle vilja ha era personliga reflektioner på följande senario:

Ett gift par har två barn, en pojke och en flicka. Känner sig nöjda med barnsituationen och har inga planer på att skaffa flera, kanske aldrig. Vid samlag använder dom sig av kondom som enda preventivmedel (då kvinnan påverkas negativt av hormoner) och vid ett tillfälle går kondomen sönder. Inom 15 timmar efter detta tar kvinnan ett dagen-efter piller. Trots detta uteblir mensen och hon blir gravid.

Det finns ju då (enlig mig) två olika tankesätt:

1. Paret har alltså vidagit två åtgärder mot en graviditet, men hon blir ändå gravid. Abort är det enda rätta.

2. Barnet ska födas eftersom det så tydligt och envist blivit till och stannat kvar.
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

har de valt att inte skaffa fler barn så ska de ju inte ha fler, ska man vara lite rå så är ju ett planerat barn bättre än ett oplanerat. Men känner man kälek gentemot det nya så varför inte, ibland vill ödet något annat.....luddigt ja vet:D
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

tycker inget av alternativen känns "rätt"

visst har de "vidtagit åtgärder" för att förhindra graviditet men nu är de gravida och måste bestämma sig utifrån situationen NU vad de vill göra - NU är de faktiskt ÄR gravida - vill de ha barn då behåller de det, vill de inte ha barn så gör de abort...
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

jag antar att dom gör abort då dom inte vill ha flera.... själv har jag svårt att se mig göra abort men även absolut inga planer på fler barn... men är man väl gravid kanske man får andra tankar
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Om det var mig det handlade om, så hade jag nog behållit barnet.

Men paret i fråga.....
Har de VERKLIGEN bestämt sig att inte ha flera barn? Båda två till 100%. Jag är inte säker på det.
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Hade det varit jag hade mitt beslut berott på:

varför jag/vi inte skulle ha fler barn

mina och partnerns känslor inför graviditeten

vår livssituation, hur gamla de andra barnen är osv.

Hade jag två 15-17-åringar hemma, kanske jag inte vill ha ett spädbarn,
eller så känns det tvärtom lättare än om syskonen är 2 och 5.

Det finns inga "bra" svar och sanningar, man får gå efter vad
som passar en själv.
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Ja, alltså; det går ju inte att svara på... det gäller ju ett par som lever i en situation som jag inte lever i. Och just därför kan jag inte ens svara på hur jag själv hade gjort.
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Jag tycker dina alternativ känns mycket märkliga. Har man blivit oplanerat gravid, så har man ju, och oavsett hur mycket eller lite man skyddat sig innan, så har man nu något nytt att ta ställning till. Jag föreställer mig att man, när man ställs inför detta faktum, kan komma att ändra sig såväl åt ena som åt andra hållet. Jag hade, i motsvarande situation (som jag mycket väl skulle kunna hamna i då jag är gift, nöjd med det barn jag har, och använder kondom som preventivmedel) sannolikt gjort abort, men det kan jag inte säga säkert då jag inte varit där....
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Eftersom att jag är jag, så är abort otänkbart, så då skulle det i mitt fall bli 4 barn här hemma istället för de 3 vi redan har.

Fler alternativ att välja mellan hade varit en fördel..
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Om känslan hade varit att även om barnet inte var planerat och vi gjort allt för att det inte skulle bli till, trots det skulle kunna vara ett välkommet och älskat barn, så hade jag velat behålla det.

Hade jag bara haft negativa känslor kring graviditeten så hade det förmodligen blivit abort.

Det är hur jag känner, det hela hade ju givetvis fått diskuteras med sambon.

/Timsetim
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Tack för alla era tankar och funderingar.

Jag var mycket väl medveten om att det var oerhört svårt att lämna ett svar på denna tråd. Mina alternativ var ju bara mina egna tankar, andras tankar var högst välkommet! Tror absolut att man måste befinna sig i situationen för att kunna ge ett bra svar, men en spontan komentar är alltid intressant.
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Min tanke är att varför har inte en av dem steriliserat sig om de inte vill ha fler barn??

Men då jag själv inte skulle klara av att genom föra en abort utan mycket starka medicinska skäl så skulle barnet vara välkommet, och skillnaden mellan 2-3 barn är inte så stor, du behöver tex inte ens skaffa en större bil, som behövs om det hade varit nr 4 som kom.
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Jag har extremt svårt att tänka mig att göra abort, men vill inte heller ha fler barn. På senare tid har jag av den anledningen blivit lite nojig. Snart är det "färdignojat", för jag ska sterilisera mig till hösten.

Av dina alternativ lutar det alltså åt 2:an.

/FG
39-årig stolt tvåbarnsmamma :love:
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Jag tror inte på "ödet" så alternativ 2 går helt bort för mig. Men det innebär inte att endast alternativ 1 återstår. Jag tycker att aborter görs alltför lättvindigt i Sverige, så om relationerna inom familjen i övrigt var bra hade jag nog valt att behålla barnet.

Fast jag skulle nog vara orolig för att dagen-efter-pillret skulle ha skadat fostret.

2. Barnet ska födas eftersom det så tydligt och envist blivit till och stannat kvar.
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

Jag tycker att det beror helt och hållet på situationen ser ut i övrigt. Men känns det som att det skulle tillföra mer besvär än glädje tror jag nog man måste diskutera det djupare. Att sen emellanåt gå och se barnet och tänka att det kanske inte ens skulle finnas, är inte något att se fram emot. Man måste vara säker och det låter det inte som att paret är...
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

En enkel fråga utan enkla svar.

Alt 1 el alt 2 beror ju på parets känslor för maginvånaren och för varandra. Varför har de valt att inte skaffa fler barn? Hur känner de?

Jag har ingen aning om hur jag skulle valt. Vet inte ens hur jag skulle gjort ifall jag blivit gravid under studietiden, med ny kille (fick ta sånna där piller eftersom kondomen sprack, de fungerade som tur var)
 
Sv: Svårt - men hur skulle DU tänka?

jag tycker att det är helt upp till familjen själva att bestämma.

en liknande sak hände mig och min sambo,
vi har en underbar son på 2 år och jag hade bestämt att jag inte skulle ha flera barn. gick noga på p-piller, har inte missat ett enda sen jag började med dem efter amningen, men trots detta blev jag gravid igen med min sambo.
min första tanke var abort men sen kände jag att det är ju trots allt ett barn och det måste ha kämpat envist för att kunna bli till trots p-piller. så efter nån vecka bestämde vi oss för att behålla det, och väntar nu på att det lilla livet skall födas den 12/12-07 (BF är då)

både jag och min sambo tror på ödet, och vi tror både bestämt på att det helt enkelt var meningen att bebisen skulle bli till, dvs det var förutbestämt...

så gjorde vi iallafall...;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 921
Senast: corzette
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 205
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn För några månader sedan så hade vi en tråd där det diskuterades om amning fungerar som preventivmedel (om någon kommer ihåg den). Det...
2
Svar
23
· Visningar
3 196
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp