svårt med trav när hästen har mkt energi och bara töltat

J

josse

Jag har under en period fått fram en bra trav på Pållan där hon söker sig framåt och nedåt och arbetar med ryggen. Det har varit resultatet av mkt skrittarbete och mjukgörande övningar sidvärtes, hon kan trava på en volt i balanserat tempo. Problemet blir att hon tappar i energi och får svårare för tölten, då jag måste släppa tyglarna helt och rida mkt framåt med många halvhalter. Så när ho blir så uppeppad vill hon bara tölta, även när jag ger travsignalen, tips? Jobba bar amed traven en period och strunta i tölten? :angel: annat? :confused:

Sv: svårt med trav när hästen har mkt energi och bara töltat

Fick samma problem med en av mina och tränaren sa att jag skulle trava den i ett år ungefär och strunta i tölten. Inte ett svar man vill höra (tölt är kul, trav är jobbigt)

vad gjorde du då? följde rådet?
Jag har ju själv tänkt i banorna att Pållan blir spänd när jag kräver mer enrgi framåt, och att hon har då har svårt att slappna av, vilket i dag krävs för att hon ska trava rent och i form. Kanske är det därför bra att fortsätta med traven så att hon blir stabil där och även klarar att så smånignom trav med mer energi, och tölta får man göra i nästa liv.....förmodligen blir tölten bättre av traven på sikt eftersom pållan har lätt för passaktig tölt (och matte också för den delen).

har ochså häst där gångarterna varierar med dagsformen.
dessa dagar travar jag bort från stallet och töltar hemåt.
ingen bra lösning på sikt men ändå.
lugna långa galopper brukar vara bra för traven.
spänstig trav får man i högt gräs hemåt.
vi tränar även i att töltjogga på långa tyglar utan att ramla fram på bogarna
för att stärka traven jobbar vi just nu med travigånsättningar i form.
vi har båda just fått bort blockeringen att det inte går att göra sådant i en paddock.

som ni märker är varken jag eller hästen experter på gångartsridning, men alla kan ju inte vara det.

Jag sålde hästen :-) Inte därför utan för att jag planerat det en längre tid men det rådde brist på lämplig köpare. Hade jag inet sålt hade jag följt rådet.

Har också detta problem... tror jag, har bara ridit min nya två gånger.. alltså att hon peppar upp sig och springer iväg i tölt även om man säger trav... på volt travar hon dock, hon har väl antagligen lärt sig att ute på vägen springer man och på volten jobbar man... Hade samma problem med en annan häst (kanske är jag problemet...), där var det trav bortåt som gällde ibörjan, eller när hon var trött,, Tar dom inte traven (och man vet att de kan egentligen) så beror det väl på en själv ganska mycket, de är inte tillräckligt avslappnade för att ta det... med min förra hjälpte det inte att ta ner och lugna i skritt, då fick hon springa av sig lite och sedan började vi om, och då bröt jag av traven innan henne och berömde massor. ett annat tips jag fick var att tölta henne, samla henne riktigt mycket, så att det var jobbigt/ galoppera på volt och sedan erbjuda traven som belöning och avslappning,,,,

skönt att höra att man inte är ensam om gångartsproblem.
man får vända på det och säga att min häst har stora utvecklingspotentialer, han blir bara bättre och bättre.
skämt åsido det finns så många anledningar till att gångarterna inte funkar just den här dagen.
seg och helt ointresserad, vad man än gör så blir det inte bra.
pressar man dom då så blir dom spända och trippiga.

pigg motiverad häst, kan gå bra om dom inte slår över och blir för glada för då finns det bara galoppen som är ren.

häst som inte förstår vad du menar eller missförstår dig, spänt och trippigt, svår att motivera till rena gångarter.

min häst har inte varit förtjust i paddock när jag köpte honom pga av att den enda gångart som fungerade där var skritt, allt annat blev bara missförstånd.
vi lade ner paddocken i flera år.

nu när vi båda har utvecklats åt rätt håll så tycker han det är kul med paddock.
vi rider där ett par ggr månaden max.
när vi rider är det bara korta pass med mycket beröm.
och det roliga är att han är helt fokuserad på ridningen och vill göra rätt och få beröm.
nu har vi högergaloppen kvar att jobba med för han har bestämt sig för att man inte kan galoppera i det varvet. så det får vi fixa till med longering och galopp ute på fält och vägar.

Jag har haft (har) samma problem, men nu jobbar jag jättemycket med att vi ska förstå varandra gångartsmässigt. Inte så mycket press på honom som jag tidigare haft. Vi har liksom börjat lite från början. För ett tag sedan var vi med i den första tävlingen där vi tillsammans förstod varandra så mycket att det blev rätt gångarter hela tiden. Låter kankse konstigt men det var ganska kul att känna att Träningen gett resultat. :)

Tack för alla tips, och skönt att veta att man inte är ensam om problemet :angel: Visst är det härligt med flergångare, en utmaning!

Jo det är ofta att det varierar från dag till dag och är också till visst del humörsbestämt och i paddock kan ju allt och inget hända. Jag tror också som ni andra säjer att det gäller att ha tålamod och vara glad att man åtmistone kan få fram alla gångarter nån gång :o , det finns ju hästar som aldrig travar eller töltar, man får vara glad att det funkar bitvis. Det svåra är ju balansen att lyssna på hästen och ta hänsyn till vad den klarar, samtidigt som man ju gärna också själv vill kunna kommunicera vilken gångart man vill ha, oavsett vart man befinner sej, eller vad hästen är på för humör.

Var med på tävling lätt klass fyrgång för ett par veckor sedan, har varit med tidigare och fått 4,2 på fyrgången (då har hon fått lulla på rätt kravlöst) Den här gången hade jag peppat henne för mkt inga gångarter fungerade på banan poäng 1,8 :o . Hmmmm...trots att hon aldrig haft så bra trav, galopp, skritt och tölt på hemmaplan, som under den här sommaren. Så kan det gå.... :eek: när man inte lyssnar på hästen :crazy:

josse skrev:
Jag har under en period fått fram en bra trav på Pållan där hon söker sig framåt och nedåt och arbetar med ryggen. Det har varit resultatet av mkt skrittarbete och mjukgörande övningar sidvärtes, hon kan trava på en volt i balanserat tempo. Problemet blir att hon tappar i energi och får svårare för tölten, då jag måste släppa tyglarna helt och rida mkt framåt med många halvhalter. Så när ho blir så uppeppad vill hon bara tölta, även när jag ger travsignalen, tips? Jobba bar amed traven en period och strunta i tölten? :angel: annat? :confused:

På flera passaktiga med mycket energi använder jag sätet för styra tempot till en lugn och samlad tölt. Jag samlar och lugnar mer och mer och precis när tölten blir klockren några steg så slår hästen väldigt lätt upp i trav. Detta har jag då utnyttjat och omedelbart gett travsignalen. Använd ett lättat och ickedrivande säte och förmedla lugnt och avslappnat tempo med din kropp. "Trampa" in hästen i lugnt tempo med sitsen.

Jag föreslår att du tränar så skiftande du kan. Växla mellan trav och tölt,växla tempo i tölt, ta en ruschig galopp så hästen får sträcka ut, skritta avslappnat och trava mer och längre sträckor än du töltar. Jag tror inte på ensidig träning och att helt undvika tölten. Du kan också låta hästen bli lång, låg och avslappnad i tölten emellanåt som i fritt tempo T2. Det brukar gå utmärkt på just passaktiga hästar. För att underlätta att få trav kan man också trava i lagom branta uppförsbackar.

Det växlande arbetet ger dig två fördelar: du tränar hästens muskler allsidigt och samtidigt tränar du lyhördhet och lydighet. Du gör det roligare för hästen och den blir mindre spänd om den märker att den har en ledare som bestämmer och den kan lita till och som faktiskt ser till att arbetet blir varierat så musklerna får arbeta i olika positioner och därmed inte blir spända varvid blodcirkulationen försämras och mjölksyran sätter in. När muskeln då tröttas ut så är det senor och skelett som får ta smällarna, vilket leder till förslitningar på sikt.

I övrigt instämmer jag med råden från både Iina och Orientalkatten. Man får prova sig fram vad som funkar på just sin häst och för er som ekipage.
Anette

Senast ändrad av en moderator:

En islandshäst måste vara stark i sina tre grundgångarter innan man ger sig på tölt och passen.
Så prova att rida i trav och strunta i tölt om det känns rätt...prova dig fram och se hur det artar sig!!

Lycka till!

Min pålle travade inte alls från början trots att han har stark trav, stressad tölt var allt han kunde prestera på grund av att det inte alls funka mellan honom och den som ridit in honom. Ett år har jag mest travat och jobbat på att få honom lugn och avslappnad. Töltat korta sträckor ibland bara för att påminna honom om att han har en extra gångart men ofta har tölten varit mkt dålig och jag har varit rädd för att jag tränat bort den för all framtid. Men nu när traven funkar bra och han blivit lugn och harmonisk så kommer tölten tillbaka. Och då är det inte den gamla stresstölten med huvudet i molnen utan kontrollerad tölt där jag inte har särskilt mycket i handen. Hittills töltar vi bara korta sträckor, men när vi gör det så går det oftast mkt bra! Det låter som om ett år är mycket för att komma dit vi är nu; att kunna tölta lite ibland. Men det har inte känts som lång tid eftersom vi också har jobbat med andra saker och gjort framsteg hela tiden. Jag tänker att jag förhoppningsvis ska ha hästen i många år, i det perspektivet så inser man att det är värt besväret att göra grunden ordentligt, det är en investering inför framtiden.
Lycka till!

Att trava i ett år är ingen bra lösning, i med att hästen då lätt kan få en sämre takt och form i tölten.
Ha tålamod, testa alla hjälper och se vad som fungerar. Börja att träna upp skritten så att den sitter ordentligt. Klättra otrligt mycket, det hjälper i med att hästen då kräver mycket rump- och ryggmuskler för att ha en korrekt fungerande trav.
Min häst är precis likadan. Men jag har hellre en häst med otrolig energi än tvärtom :smirk:
Lycka till!

Tänk vad kort tid man lever, om man tänker på hur länge man är död.

Jobba med energin istället, utan energi inga gångarter. Pararellt med lösgörande och balanserande.

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 238
Senast: Nea_
·
Islandshäst Hej.. jag vet att det finns så många trådar om just detta med takten.. men varje gång jag skrivit i någon annans tråd å frågat själv...
2
Svar
32
· Visningar
3 196
Senast: Tibra
·
Islandshäst hej! tänkt visa ett kollage på förra ridlektonen för en månad sen ska nämligen rida lektion igen nu på lördag och tänkte jag kunde få...
2
Svar
33
· Visningar
3 154
Senast: Gullan86
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 250
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve