Svårt med långeringen!!

M

Music

Hej! Jag är 12 årig tjej med en 6 årig ponny kallad Music. Han är urgullig och lydig när man rider och så. Men när han ska longeras så blir han bara sur. Och jag har lyckats longera han utan problem ibland. Men han verkar tycka det är tråkigt. Hur ska jag göra det roligare för honom?:confused:
Vore glad för svar!:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårt med långeringen!!

tycker hästen inte om det så skulle jag låta bli, longering är inget bra sätt att motionera hästen på!

Vadå inget bra sätt att motionera på?
Det är väl jättebra att kunna variera träningen med lite markarbete då och då såsom longering, sen är klart att det sliter på hästen om man longerar för ofta (som med all träning...)

Min häst tycker också det är lite tråkigt och blir lätt okoncentrerad, jag brukar göra mkt tempoväxlingar/gångartsbyten, ibland flerra ggr på ett varv.
Byta varv ofta. Göra halt ofta.
Allt för att han skall vara lite mera med och inte tröttna, fungerar ok på han iaf.
Det kan också vara en idé att löslongera kanske på en lite större yta och varför inte tillsammans med en hästkompis?
Brukar de flesta hästar tycka är kul :)

Lycka till!

Testa att longera utan lina, med hästen lös alltså. Byt varv ofta (inte mer än fem varv åt samma håll i sträck), byt tempo ofta, gör halt, flytta bakdel, flytta framdel, rygga... Man kan göra allt möjligt! :)

Jag tycker att det är vansinnigt kul att löslongera och hästarna brukar tycka det är kul också. Löslongering är också bra då du lär dig använda kroppspråket och det är även bra för att stärka ledarskapet.

Om man löslongerar och hästen blir helt galen då och springer runt som en tok och inte lyssnar öht? Vad gör man då?:angel:

Hej! Jag är 12 årig tjej med en 6 årig ponny kallad Music. Han är urgullig och lydig när man rider och så. Men när han ska longeras så blir han bara sur. Och jag har lyckats longera han utan problem ibland. Men han verkar tycka det är tråkigt. Hur ska jag göra det roligare för honom?:confused:
Vore glad för svar!:)

varför longera? om hästen inte gillar de (finns de någon häst som tycker de är kul längre än några minuter?) sen sliter de extremt mycket om hästen ska springa runt på en liten volt. visst, någon minut innan ridning om hästen gärna brallar/busar eller om de är en unghäst men ne, försök undvik de så mycket som går.

Varför inte tömköra istället? mycket roligare för dig och hästen :)

Låt bli att longera!
Det gör ingen som helst nytta om du inte vet exakt vad du håller på med, men det kan göra stor skada.

Varför anser du att ponnyn behöver longeras öht?

Då kanske man ska prova att göra en join up (Montey Roberts övning, osäker på stavningen). Har inte tid att förklara nu men sök på hans namn i hästhantering här på buke.

Om man löslongerar och hästen blir helt galen då och springer runt som en tok och inte lyssnar öht? Vad gör man då?:angel:

Låt den springa, den tröttnar väl förr eller senare och börjar lyssna på dig. :)

Då kanske man ska prova att göra en join up (Montey Roberts övning, osäker på stavningen). Har inte tid att förklara nu men sök på hans namn i hästhantering här på buke.

Man ska absolut inte 'prova' att göra en join up :eek:
Antingen vet man säkert hur man gör, annars låter man bli.

Tack för alla svar!
Jag longerar han inte alls ofta! Det är inte för motionen. Men jag vill göra markarbete. Och jag gör ju andra markövningar med..

Föresten så longerade jag han en kort stund igår! Och han var jätte duktig. Men jag tror att jag börjar att tömköra han istället! :)
Tack *Gotlandsrusset*!;)

Tack för alla svar!
Jag longerar han inte alls ofta! Det är inte för motionen. Men jag vill göra markarbete. Och jag gör ju andra markövningar med..

Föresten så longerade jag han en kort stund igår! Och han var jätte duktig. Men jag tror att jag börjar att tömköra han istället! :)
Tack *Gotlandsrusset*!;)

Antar att du menar att du vill arbeta hästen från marken - markarbete är något annat ;)
Anledningen till att flera av oss i tråden avråder dig är ju att man kan göra så himla mycket skada om man tex longerar utan att veta hur man gör. Detta gäller även tömkörning, som iofs är väldigt nyttigt för hästen om man kan det, men är ganska knepigt att lära sig i början. Du kanske har någon erfaren häsmänniska i stallet som kan lära dig?

Jag tycker du ska jobba med din häst i grimma o grimskaft, led omkring honom och träna honom att stoppa, vända, gå och trava när du gör det, hela tiden med slakt grimskaft. Du kan även bygga 'hinder'banor och labyrinter med koner och bommar för att göra det lite svårare :idea:
Detta är otroligt nyttigt för relationen med din häst, och efter ett tag kommer du förmodligen även märka att han blir mer lyhörd i ridningen.

Antar att du menar att du vill arbeta hästen från marken - markarbete är något annat ;)
Anledningen till att flera av oss i tråden avråder dig är ju att man kan göra så himla mycket skada om man tex longerar utan att veta hur man gör. Detta gäller även tömkörning, som iofs är väldigt nyttigt för hästen om man kan det, men är ganska knepigt att lära sig i början. Du kanske har någon erfaren häsmänniska i stallet som kan lära dig?

Jag tycker du ska jobba med din häst i grimma o grimskaft, led omkring honom och träna honom att stoppa, vända, gå och trava när du gör det, hela tiden med slakt grimskaft. Du kan även bygga 'hinder'banor och labyrinter med koner och bommar för att göra det lite svårare :idea:
Detta är otroligt nyttigt för relationen med din häst, och efter ett tag kommer du förmodligen även märka att han blir mer lyhörd i ridningen.

Okey tack!! Ska börja med det! :D

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 022
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka