Svårt med grovfoderanalys, skulle detta funka?

A

Arsozah

Hej!
Behöver ha lite hjälp med min foderstat, skulle vara väldigt tacksam om någon hade tid att hjälpa mig! :D

Jag har länge försökt att få tag på en grovfoderanalys utav stallägaren, men eftersom att det är ett stort stall vi står i med många hästar så får vi hösilage från olika skördar hela tiden (dock samma bonde) så det är ingen idé att analysera höet eftersom att den analysen inte kommer att vara länge. Stallägaren säger däremot att det är ett väldigt bra hö.

Jag får då "fodra med ögat". Min c-ponny är en 6-åring, normalt hull, går LA-klasser för tillfället (tränar ganska mycket), ganska så ädel så hon väger kanske 350 kg? Jag har funderat lite och hur skulle det funka med den här kombinationen tror ni;
6 kg hösilage
2 kg havre
0.3 kg vetekli
0.5-1 (?) kg krafft plus röd/blå
0.3 betfor
0.5 kg krafft müsli
100 g mineraler

Tacksam för svar!! :bow:
 
Sv: Svårt med grovfoderanalys, skulle detta funka?

Varför så mycket kraftfoder? 3,6 kg?! Och varför blanda så många sorter? Jag hade hållt mig till Havre och Lucern eftersom du inte har någon analys. Svårt att veta vad din häst får i sig/behöver.
 
Sv: Svårt med grovfoderanalys, skulle detta funka?

Ok förstår hur du tänker... Men enligt stallägaren ska det vara tillräckligt bra hö med mycket protien så lusern kanske inte behövs då. Om ni skulle vara i samma situation, vad skulle ni ge era hästar för foder?
Vad anser ni om nya krafft pluss röd/blå? Är det ett bra foder för att täcka en tävlingsponnys behov eller rekomenderar ni något annat?

6 kg hösilage
2 kg havre
0.3 kg vetekli
1 kg krafft plus röd/blå
0.6 betfor
100 g mineraler

??
 
Sv: Svårt med grovfoderanalys, skulle detta funka?

Jag tycker det verkar vara lite mycket kraftfoder till en c-ponny. Jag tror det räcker med havre och betfor och mineraler. Men det är som sagt svårt att säga när du inte har nån analys.
 
Sv: Svårt med grovfoderanalys, skulle detta funka?

Ja det var nog lite mycket.
Har pratat med Krafft och jag har kommit fram till
6 kg hösilage
2 kg havre
1 kg Pluss blå/röd
0.3-0.5 kg pelletrerat lucern
0.3-0.5 kg betfor
mineraler vid träning (eftersom att Pluss blå/röd redan innehåller mycket min + vitaminer)

Tror ni det är bättre? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svårt med grovfoderanalys, skulle detta funka?

Som vi tidigare sagt, det går inte att avgöra om foderstaten är bra förrän man fått se en analys, och din stallägare kan INTE säga att grovfodret innehåller tillräckligt med protein, omöjligt att avgöra utan analys. Ett stråfoder kan vara väldigt grönt, fint och lukta smaskens men ändå ha ett uselt proteinvärde, 2004 va inget roligt år för hököpare, många får ge mkt tillskott såsom lucern och proteinfoder.
 
Sv: Svårt med grovfoderanalys, skulle detta funka?

Jag tycker fortfarande det är alldeles för mycket kraftfoder! Det KAN vara befogat, men det går inte att veta utan analys.

Jag skulle börja med att fodra enbart med grovfoder och mineraler, och justera foderstaten efter gissningar och vid behov.

Huruvida kraffts Plus-sortiment är ett bra foder för din ponny beror på vad du har för värden i grovfodret. med andra ord, det går inte att svara på.
 
Sv: Svårt med grovfoderanalys, skulle detta funka?

Aha ok...
:confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 164
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp