Svårt med ena galoppen. Orolig att ngt är fel.

Sv: Svårt med ena galoppen. Orolig att ngt är fel.

prova att ta ut en Equiterapeut, det hjälpte min häst som hade gått och fel belastat i ca 1 månad, dgaen efter hade han rätat upp sej avsevärt :). kan ju alltid prova är inte så dyrt heller, kostade 600 kr och då var hon här i ca 1 ½h och han fick akupunktur, massage och han hade ett elektromagnetiskt täcke på sej ,tror jag det var...

Men vad alla verkar oroa sig.. menar ni att man ska oroa sig redan på unghästen om den har svårt för ena galoppen... är inte det ganska vanligt ?
Min kille vill helst bara fatta höger galopp.. men då är han bara riden en dryg månad... är inte det ganska normalt

Jo men inte en äldre häst o i många många månader.

Är kvalitén sämre i ena galoppen kan man börja misstänka fel i kroppen.

Hur hittar man en ET i sitt område?

Här finns det en lista på dom som har utbildningoch är med i Svenska Equiterapeut förbundet. Hon som vi hade i mitt stall hade iaf gått en 2 årig utbildning och hon står med bland medlemmar så då borde ju alla ha minst en 2 årig utbildning :)

http://www.svef.se/
Klicka på medlemmar

Nu är jag ingen expert på unghästar så, red en 4-5 åring förut och han hade ganska svårt att fatta rätt galopp, så det är kankse vanligt.... Men om det är något som är fel nån spänning lr nått är det ju bra att upptäcka den så fort som möjligt så du inte sitter och bygger på något på det och hästen blir sned lr får problem som blir mkt svårare att få bort sen.

Tack så jättemycket! Tror att det skulle kunna vara bra för vår pålle.

Uppenbarligen har hästen problem med något som inte löser sig med träning. Klart det kan ha med skadan att göra, den kan tex ha påverkat musklerna och hur han byggt upp sina muskler igen.
Kolla med vet. vad dom säger.
Och sen vidare till någon som vet hur musklerna fungerar och vilka som gör vad. Det kan sitta överallt...och kan ju faktiskt vara så "simpelt" som en för kort eller spänd muskel.
Lycka till :)

Nu är jag orolig och måste höra om ngn har liknande erfarenheter.

Min häst har alltid haft svårt med höger galopp. Vi har haft honom 10 månader och han hade svårt med tidigare ägare också. Han föredrar vänster. Dock fattar han ibland rätt. Ute är det oftast inga problem alls utan mest i ridhuset. Dessutom fattar han rätt när man rider "förvänt". Vår tränare (och vi) och trott att han måste stärka sig (han är 6 år men inte riden så mkt) och därefter kommer det släppa. Men nu har det gått 10 månader och det går alltför långsamt framåt så nu ska vi åka in och kolla honom.

Saken är att han hade en lindrig knäledsinflammation för drygt ett år sen. Han behandlades en ggn och blev friskförklarad. Hade lång konvalesent och det har inte kommit tillbaks. Ultuna har behandlat honom, vi har röntgat och ultraljudat vid besiktning och inget har kommit fram. Galopproblemet har varit där hela tiden före och efter. Så nu undrar jag om det kan sitta nånannanstans. Vi har älltid trott att vi skulle komma till rätta med det.

Men nu ska vi åka in och utreda. Direkt börjar domedagstankarna mala..... Kan det sitta i ryggen, bakknäna, nacken????

Har någon annan haft problem med ena sidans galopp och fått en diagnos var det satt i hästen?

Tack snälla för alla tips.

Vilka superbra svar! Har analyserat lite mer (utan att komma fram till nåt) men har en plan:

1. Kolla på kliniken bara för säkerhets skull.
2. Ta ut en kiropraktor.
3. Rida på.

Inser ju att precis som några andra skriver bara för att vi har haft det tjafsigt med höger så har det ju satt sig i min skalle om inte annat. Tänkte på hur jag red inför en fattning idag och långt innan börjag jag ju tänka... Oj oj snart är det dags för fattning. Säkerligen spänner jag mig som sjutton, sitter till för mkt och ger onödigt stor hjälp. Så inte konstigt att pålle också undrar vad fasen det är med höger galopp. Det är skitsvårt att komma bort från det och bara rida.

Har tid på kliniken den 11e mars då jag får rapportera då.

Just det en annan sak jag tänkt på som jag undrar över:

Om det var ngt allvarligt borde han då inte ogilla att galoppera i höger galopp utomhus samt att inte vilja galoppera förvänd??? Dvs om han hade riktigt ont t.ex. Det är liksom bara problem i "rätt" varv i ridhuset.

Eller???

för oss var det inte så....
utan ute gjorde han det samt över bom..
men det handlar om att höger innerben ska starta på volt eller inne i ridhus(i det varavet) vid fattningen..
jag säger bara hur jag löste det... genom kiropraktik då vet efter vet tittat igenom honom och inte tyckte det var något. syns ju mäst vid ridning och longering på liten volt.

har du provat och se om han lutar mycke på liten volt????

Det behöver inte alltid synas, lr det kankse syns, sen beror det ju på hur uppmärksam och hur bra man själv är på att se sånt... (inte jag :() MIn häst som vi senare fick veta hade 3 inflamationer på ena sidan kändes det inget om du red i höger varv lr på rakt spår, men red du i vänster varv och på volt började han nicka, och det kändes...
Så sånt är nog lite individuellt från häst till häst hur känsilga dom är oxå tror jag. Kan ta mina hundar som exempel. Har en labrador och en dalmatin. Labradoren piper aldrig om hon gör illa sig/har ont och dalmatinen skriker som att hon ska dö innan det gör ont :smirk:.
Nu vet inte jag om hästar kan vara på samma sätt .

Kan missat - men hur är han på lina? Galopperar han i båda galopperna när han ska i hagen?

Röda herrn här är iofs stelare i höger varv på lina, men har inga problem fatta hö galopp på mina, galopperar i rätt galopp i hagen.

Sen sätter man upp matte, och det är som förgjort. Om man ger matte ett litet hinder, och matte svänger höger efter hindret, så landar samma röda herre klockren i rätt galopp.

Kontentan - matte gör dumma saker med sin kropp :crazy:, och det i kombination med att höger är hans 'svåra' varv/'svåra' sida, så väljer han den lättare utvägen - vänster. Om matte slutar bluddra och han dessutom får lite hjälp så går det bra.

(Han är för övrigt klinikkollad ggr flera och equiatrikerkollad ggr flera, och sadlarna är kollade. Så, det är det där eländet på ryggen som ställer till det)

DOCK, haft en annan som hade rejäla problem med hö galopp. Där berodde det på en skelettdefekt i hasleden med tillhörande hasledsinflammation. DOCK, först behandlade vi bakknäna, då han hade gonit (knäledsinfl). Den var dock ett bifynd från hasen, han avlastade hasen på knäet. Hasen var ren på det böjprovet, och knäbedövning släckte. Han blev bättre, men sen sämre igen, och på det besöket så reagerade hasen.
Så, kan vara allt från ryttarfel, muskelproblem, leder, rygg, utrustning osv osv. Bara börja försöka hitta nålen i höstacken..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar