Svårt med ena galoppen. Orolig att ngt är fel.

M

marresnarre

Nu är jag orolig och måste höra om ngn har liknande erfarenheter.

Min häst har alltid haft svårt med höger galopp. Vi har haft honom 10 månader och han hade svårt med tidigare ägare också. Han föredrar vänster. Dock fattar han ibland rätt. Ute är det oftast inga problem alls utan mest i ridhuset. Dessutom fattar han rätt när man rider "förvänt". Vår tränare (och vi) och trott att han måste stärka sig (han är 6 år men inte riden så mkt) och därefter kommer det släppa. Men nu har det gått 10 månader och det går alltför långsamt framåt så nu ska vi åka in och kolla honom.

Saken är att han hade en lindrig knäledsinflammation för drygt ett år sen. Han behandlades en ggn och blev friskförklarad. Hade lång konvalesent och det har inte kommit tillbaks. Ultuna har behandlat honom, vi har röntgat och ultraljudat vid besiktning och inget har kommit fram. Galopproblemet har varit där hela tiden före och efter. Så nu undrar jag om det kan sitta nånannanstans. Vi har älltid trott att vi skulle komma till rätta med det.

Men nu ska vi åka in och utreda. Direkt börjar domedagstankarna mala..... Kan det sitta i ryggen, bakknäna, nacken????

Har någon annan haft problem med ena sidans galopp och fått en diagnos var det satt i hästen?

Tack snälla för alla tips.

Sv: Svårt med ena galoppen. Orolig att ngt är fel.

min herre hade också jätte problem med höger galoppen går förvänt eller kors. fick han starta över en bom eller ute så gick det bra men inte bara rakt av. ett tag trode vi attd et var för att han är fullblod och gått på bana men så var det inte
visade att det satt i nervbanan vid si leden. eller kanske det var si leden jaja.
någor är det oftast
lycka till.

Det behöver inte vara ngt sådant! Min ponny hade samma problem med höger galopp som unghäst. Det tog lång tid och kändes ibland hopplöst när han bara fattade vänster, men med träning löste det sig och nu går båda varven lika bra :p
Lycka till

Min häst har alltid haft svårt med höger galopp. Vi har haft honom 10 månader och han hade svårt med tidigare ägare också. Han föredrar vänster. Dock fattar han ibland rätt. Ute är det oftast inga problem alls utan mest i ridhuset. Dessutom fattar han rätt när man rider "förvänt". Vår tränare (och vi) och trott att han måste stärka sig (han är 6 år men inte riden så mkt) och därefter kommer det släppa. Men nu har det gått 10 månader och det går alltför långsamt framåt så nu ska vi åka in och kolla honom.

Saken är att han hade en lindrig knäledsinflammation för drygt ett år sen. Han behandlades en ggn och blev friskförklarad. Hade lång konvalesent och det har inte kommit tillbaks. Ultuna har behandlat honom, vi har röntgat och ultraljudat vid besiktning och inget har kommit fram. Galopproblemet har varit där hela tiden före och efter. Så nu undrar jag om det kan sitta nånannanstans. Vi har älltid trott att vi skulle komma till rätta med det.

Men nu ska vi åka in och utreda. Direkt börjar domedagstankarna mala..... Kan det sitta i ryggen, bakknäna, nacken????

Har någon annan haft problem med ena sidans galopp och fått en diagnos var det satt i hästen?

Har vart iväg till veterinären idag för ungefär samma problem. I höger gallopp har han sparkat bakut och är han har inte varit villig alls att fatta den. I början tänkte vi att det var för att han har svårt i det varvet eftersom han är travare men när sedan min faster körde honom på banan för en vecka sedan och kom upp i högre farter så stoppade han in höger ben under sig. Svaret var hälta på höger bakknä. Så nu är han sprutad och ska stå några dagar innan han får skritta. Men veterinären var väldigt postivt inställd till att han skulle bli helt bra. :banana:

Våran ponny har samma problem fast det är vänster galopp som hon inte vill ta och gå i. Det går också bättre ute på rakt spår. På bana vill hon fatta höger och ställer sig då utåt eller rakt. Även om man får henne att hålla ställningen till vänster är det svårt att få rätt galopp, man måste nästan gå på en liten volt då. Stoet är 8 år i år och problemet fanns även innan vi köpte henne som 6-åring. Vi har behandlat för kotledsinflammation en gång (i 3 omgångar) och då trodde jag hon hade inflammation bara i höger fram men det var ungefär lika mkt i båda fram. Hon blev bra efter 2 mån. och sakta igångsatt men problemet har kvarstått med galoppen. Ponnyn blev röntgad i fram och det såg bra ut. Dock är hon ej röntgad i bak eller i rygg o hals. Hon haltar inte men har ofta gallor, har din det? Dessutom hoppar hon gärna och vägrar aldrig. Dock är hon het. Halvblodet jag hade, han hade också problem med ena galoppen ett bra tag i 6-årsåldern, men dels tror jag att det varierade vilken galopp som krånglade och dels gick det över när han blev ordentligt utbildad. I och för sig har ponnyn inte lyckats bli utbildad än pga att hon är så pass svårriden.:crazy:

När min fd gamling hade galopp problem hade hon kotledsinflammation på båda fram, knäledinflammation samt en benpålagring i armbågsleden. Vi behandlade ca 3 gånger innan hon blev bra. Men pga av benpålagringen kunde man inte begära underverk med henne.

Din häst behöver ju inte blivit bra bara för hon blivit behandlad samt haft återhämtningsperiod..det kan ju vara så att dessa problem faktiskt gör sig till känna än. Jag fick skritta min häst i 6 månader, därefter långsamt lägga in trav då och då..tror det tog 1 år innan jag provade galoppera. Efter denna långsamma igångsättning var hon i princip problemfri.

Våran ponny har samma problem fast det är vänster galopp som hon inte vill ta och gå i. Det går också bättre ute på rakt spår. På bana vill hon fatta höger och ställer sig då utåt eller rakt. Även om man får henne att hålla ställningen till vänster är det svårt att få rätt galopp, man måste nästan gå på en liten volt då. Stoet är 8 år i år och problemet fanns även innan vi köpte henne som 6-åring. Vi har behandlat för kotledsinflammation en gång (i 3 omgångar) och då trodde jag hon hade inflammation bara i höger fram men det var ungefär lika mkt i båda fram. Hon blev bra efter 2 mån. och sakta igångsatt men problemet har kvarstått med galoppen. Ponnyn blev röntgad i fram och det såg bra ut. Dock är hon ej röntgad i bak eller i rygg o hals. Hon haltar inte men har ofta gallor, har din det? Dessutom hoppar hon gärna och vägrar aldrig. Dock är hon het. Halvblodet jag hade, han hade också problem med ena galoppen ett bra tag i 6-årsåldern, men dels tror jag att det varierade vilken galopp som krånglade och dels gick det över när han blev ordentligt utbildad. I och för sig har ponnyn inte lyckats bli utbildad än pga att hon är så pass svårriden.:crazy:

Tack för svar. Det här låter ju lite som våran. Han blev behandlad för dubbelsidig carpit men vi kollade aldrig upp ryggen utan Ultuna tyckte det var bara i knäna och efter att de var bedövade var han fräsch. Men nu när jag tänker på det så görs ju aldrig arbetsproven i galopp utan bara i trav. Vår hoppar också gärna och är alltid glad och pigg. Men man vet ju att hästar är så snälla och ambitiösa så det känns svårt att veta om de bara kämpar på fast de har ont. Han är också ett fullblod så vi har också trott att det kanske är pga att han är tränad mest i vänster galopp. Men å andra sidan har han aldrig gått på löp utan blev bara inriden. Det är just det att det tar sån tid att komma tillrätta med som man blir orolig. Om det gick framåt vore det en sak men det gör det inte...

Och han är ju inte märkbart halt, inte ens tränaren ser något förutom att han ibland tappar takten i sidvärts och ibland byter till korsgalopp.

Han har inga gallor och är aldrig varm i benen. Inga skador eller några andra skavanker heller..... :confused:

När min fd gamling hade galopp problem hade hon kotledsinflammation på båda fram, knäledinflammation samt en benpålagring i armbågsleden. Vi behandlade ca 3 gånger innan hon blev bra. Men pga av benpålagringen kunde man inte begära underverk med henne.

Din häst behöver ju inte blivit bra bara för hon blivit behandlad samt haft återhämtningsperiod..det kan ju vara så att dessa problem faktiskt gör sig till känna än. Jag fick skritta min häst i 6 månader, därefter långsamt lägga in trav då och då..tror det tog 1 år innan jag provade galoppera. Efter denna långsamma igångsättning var hon i princip problemfri.

Nä jag har också tänkt på det att det kan vara något från den gamla skadan. Ett tag trodde vi att det kunde vara mentalt att han kanske hade haft ont i samband med inflammationen och att det därför satt kvar.

Det är just det att det känns väldigt basic att kunna galoppera och ta hjälperna åt båda hållen som gör att det känns som att något är fel. Men å andra sidan varför går det då bra att galoppera ute på rakt spår samt i ridhuset om man galopperar förvänt???? Det finns liksom ingen logik. Om han hade ont att belasta borde han väl inte vilja galoppera förvänt? Tränaren har en teori (om det är så att det är pga svaghet) att vi kommer åt honom bättre förvänt samt att han inte skjuter ut baken på samma sätt i förvänd. Han hittar helt enkelt balansen enklare.

Men å andra sidan då borde vi ju komma till rätta med galoppen även i "vanliga" varvet eller hur...

Som ni ser vänder och vrider jag på allt just nu.... :(

be en kiropraktor komma och se på hästen... mina åkte in och ut hos veterinärer ( flyinge bla) helt friska....:confused: men endå fungerade inte ridningen, men en kiropraktor löste 4 års problem på 20 min... nu har jag en underbar häst :):banana:

Ja, du vänder och vrider. Kolla upp hästen igen. Min pålla gick bra i ridhus..inte i padock. Hon gick bra även ute..MEN trots det hade hon inflammationer. Det skadar ju aldrig att kolla av läget. Jag anser att: OM hästen avviker från ett beteende man faktiskt är van vid, BÖR man ha lite koll. INTE harva med olika lösningar. Kolla upp hästen, är den ok, jamen då kan man gneta på.

Bra att du kollar upp den.

Har svårt att se att det inte skulle vara ngt i skelett eller muskulärt.

Om den är OK, så skulle jag be ngn skicklig ryttare rida till den- de känner om ngt ÄR fel.

Nu är ju varje häst unik och varje problem sitt eget. Fast känslan är säkert rätt när du funderar över om något är på tok.

Min häst kom tillbaka från fodervärd och hade svårt att fatta höger galopp. Det blev extra studsande (kändes det som) och det handlade mest om problem på volt i rätt varv. Det har visat sig att det var spatt och då värst på höger.

Det låter ju onekligen som att det är ett problem, men kanske ännu ej så allvarligt då det visar sig först vid galopp på volt i "rätt" varv. Efter tio månader så skulle jag absolut undersökt.

Hälsning Maja

Tack för alla svar. Ska ringa kliniken idag och boka tid. Lika bra att få veta. Han blev ju som sagt kollad för 10 månader sen inkl röntgen och allt och då var han ok även under ridprov....

Berättar hur det går

Det är bra att du kollar upp hästen för att utesluta fel!

Jag kan berätta lite om min egen häst som är ojämn i galoppen. (Vi har full koll på orsaken!) Hon har betydligt lättare i vänter galopp än höger även om hon också i vänster varv inte har riktig koll på var hon ska göra av bakhovarna i alla lägen.

När jag fattar höger galopp brukar det gå bra, så vida jag är NOGA med hjälperna i fattningen. Jag får absolut inte överdriva hjälpen, men den ska vara tydlig! Ibland blir det vänster istället, men det brukar jag kunna härleda till mig själv i 9 fall av 10. ;)
Jag kan ligga och rulla på i lätt sits utan några som helst problem. "Problemen" dyker upp när jag kommer ner i sadeln och vill sätta lite press på henne. Lulla runt lång och låg är ju inte speciellt jobbigt!
Jag vill be henne ta i lika mycket med båda bakbenen i höger galopp!
Det hon först gör är att köra upp huvudet och studsa. Hon blir sur för att hon måste ta i själv (hon är van vid att jag gladeligen bär runt på henne alt att hon får fuska bäst hon vill). Här är det jättenoga med min sits, men med axlarna bakåt och mjuka händer upptäcker hon ganska snart att det inte funkar att studsa. Matte sitter kvar ändå! :D (studsar matte på ryggen då blir hon arg för DET! Ston! )
Då inser hon att hon måste försöka och nu börjar det roliga. Hon verkar inte veta vad hon ska göra med bakbenen för att lyckas med det jag ber henne om, men ändå inte! Hon verkar inte veta var hon ska placera bakhovarna för att behöva ta i så lite som möjligt. Hon snubblar lite och korsar galoppen om vart annat. Men i det här läget är det bara att sitta kvar, lugnt, och vänta på henne. Det är MYCKET noga att jag hjälper henne så mycket som möjligt med mina hjälper då hon inte orkar så mycket själv ännu. Jag ska inte bära på henne, bara hjälpa henne så mycket jag kan att bära sig själv. Mycket understödjande ridning! OFta slutar det hela med en suck/frust och jag får till ca ett halvt varv på volten i höger galopp kalasfint. Sen orkar hon inte längre och börjar korsa igen.

Våran orsak är att jag dels ridit henne "fel" i de 3 åren jag haft henne och därmed är hon inte tillräckligt stark för att bära sig själv. Hon har fått gå och spara ett bakben och på så sätt blivit mer och mer "sne-stark". Hon är inte heller van att behöva jobba själv och det gör henne lite sur! :D Sen har hon sig exteriör emot sig; lite överbyggd, lång rygg och ganska platt kors.

Det KAN vara en styrkefråga, som i vårat fall. Det BEHÖVER inte nödvändigtvis vara något fel på hästen i ett sånt här läge. Men visst är det jättebra att kolla upp det! Å andra sidan.....letar man tillräckligt noga hittar man alltid något fel.....sen om det är orsaken eller inte är en annan fråga.

//Alice

Har du kollat din häst på klinik för att utesluta att ngt är fel med hästen? Inget illa menat, bara undrar, då det låter konstigt på beskrivningen men det kan säkert vara som du säger också. För ibland tycker jag som dig, att letar man tillräckligt noga överallt på hästen så är kanske 9 av 10 hästar felaktiga på ngt vis.

Har du kollat din häst på klinik för att utesluta att ngt är fel med hästen? Inget illa menat, bara undrar, då det låter konstigt på beskrivningen men det kan säkert vara som du säger också. För ibland tycker jag som dig, att letar man tillräckligt noga överallt på hästen så är kanske 9 av 10 hästar felaktiga på ngt vis.

Tänk, jag visste att frågan skulle dyka upp.....

Vi känner hästen så pass bra vid det här laget att vi vet vad vi gör! ;) Jag har en mycket kompetent tränare med mig och jag kan garantera att vi har full koll på läget.

Men hästen är ju inte röntgad från topp till tå, varenda skelettdel, så HELT säkra är vi ju inte! Det är man ju aldrig. Vill jag hitta ett fel på henne så kan jag ju helt säkert leta fram ett! :smirk:

//Alice

Tänk, jag visste att frågan skulle dyka upp.....

Vi känner hästen så pass bra vid det här laget att vi vet vad vi gör! ;) Jag har en mycket kompetent tränare med mig och jag kan garantera att vi har full koll på läget.

Men hästen är ju inte röntgad från topp till tå, varenda skelettdel, så HELT säkra är vi ju inte! Det är man ju aldrig. Vill jag hitta ett fel på henne så kan jag ju helt säkert leta fram ett! :smirk:

//Alice

jag måste tex ha kiropraktor på min var 3 månad, då hon lägger isg ner väldigt klumpigt och dunar i marken... så hon får problem med ett bogblad.... så om min häst lärt sig att inte dunsa ner, skulle hon inte behövt kiropraktik så ofta... men som han sa kiropraktorn, hästar är otroligt mjuka... det räcker de går om kull i hagen..
Och nästan alla hästarna har visst problem med manken, då de föds stående och landar med nosen före i halmen... inte konstigt att hästar blir sneda..

be en kiropraktor komma och se på hästen... mina åkte in och ut hos veterinärer ( flyinge bla) helt friska....:confused: men endå fungerade inte ridningen, men en kiropraktor löste 4 års problem på 20 min... nu har jag en underbar häst :):banana:

Känner igen det där. Min häst hade problem med vänster galopp och tog ett kortare steg med vänster bak i vänster varv på volt. Kollades först på klinik, böjprov och ridning, men hittade inget. Behandlades av ET, utan nån större skillnad och vi försökte istället stärka honom med olika övningar. Vilket inte gjorde nån skillnad heller, så vi åkte till en annan klinik. Fortfarande helt ren på böjprov, även efter att veterinären provat att bedöva knälederna. Den enda som hittade nåt att åtgärda var kiropraktikern. Hästen var rejält låst i höger bog och vänster höft och efter att han rättat till det så fick vi bestämda sjukgymnastikövningar att sysselsätta oss med i 4 veckor. Sen dess har hästen inte haft några som helst problem med vänster galopp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 752
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 470
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 127
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte