svart katt?

wtf

Trådstartare
har ju köpt mig en liten långhårig/semi kattunge, korsning norsk skogskatt/bondkatt.
hon räknas nog som svart (och vit :p), men har ändå lite konstig färg som jag inte blir klok på.
över ryggen är hon rödbrun i topparna, förmodligen solblekt, i bottnen lite askgrå + vita/ljusgrå hårstrån så hon ser stickelhårig ut? och runt rumpan är hon ljuusgrå likaså under magen.
ansikte och ben är svarta, så jag antar att hon blir svart så småningom..

brukar dom vara knallsvarta eller är det vanligt med små färgavvikelser? mamman var svart iaf.
 
Sv: svart katt?

Det kan vara så att hon är silver/smoke. Men, det kan oxå vara så att det försvinner efter hand.
 
Sv: svart katt?

Svart är ofta dåligt utfärgat på semilånghår, så att de blir grådassiga i botten och tex i kragen. Ofta blir färgen bättre med åldern, men inte alltid.
 
Sv: svart katt?

näe hon är iaf inte smoke, hade en sån kisse förut!
och tyvärr verkar alla mina fotopylar (dvs mobil och kamera) ha slutat att fungera! :p

skulle tro att det är som sassy säger att hon är dåligt färgad, men inte mindre söt för det ;)
 
Sv: svart katt?

Min svart-vita katt (norsk skogkatt) är också grå runt rumpan o på ena fläcken som sitter nästan under magen: Har också undrat hur det kunde bli så, för han är inte heller smoke, så jag frågade uppfödaren o hon trodde att det kunde vara nån "spök-tigrering" eller vad man nu säger på svenska:confused:
 
Sv: svart katt?

Attans kamera!

Nåja, en av våra kissungar (skogisar) vi fick på den tiden det begav sig var just svart vit. Men vid några veckors ålder blev hon jättesilvrig i botten. Vi undrade med och frågade andra uppfödare men de kunde inte ge några bra svar på varför och hur färgen skulle bli i slutändan. Hon återgick sedan till att vara just svart-vit. Kanonfin, förövrigt! En del kattungar kan ju dessutom se "frostade" ut, alltså silvriga på topparna av hårstråna. Det växer ju med bort efter hand.
 
Sv: svart katt?

hm, ja det ska iaf bli spännande och se hur hon ser ut när hon blivit större!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag köpte en kattunge för lite mer en 1 år sen, de sa att hon var en bondkatt/norsk skogskatt men jag tror inte dom hade stenkoll på det...
Svar
9
· Visningar
1 507
Övr. Katt Jag är verkligen imponerad av fenomenet att var och varannan katt på blocket är "skogis" eller "norsk skogskatt", den behöver inte ens...
Svar
16
· Visningar
1 737
Senast: Dopy
·
Katthälsa Har googlat lite men provar här och ser om man blir klokare . Det är så att min katt på 5 år har börjat äta på både strumpor...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: Anyo
·
Övr. Katt Jag kommer säkert ses som en riktig häxa men jag kunde inte låta bli att skriva ett svar på ett inlägg där någon letar efter långhårig...
Svar
8
· Visningar
2 262
Senast: Sorbe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp