svart havre?

R

roccostar

jag har ett holländskt halvblod :love: som är lite ojämn i humöret och väldigt överenergisk. haven om han inte får mycket havre, en kompis kompis sade att det berodde på att han får "vanlig" havre, sk vit havre. och att jag skulle byta till svart havre som var odlad för hästarna då den vita havren är odlad för oss människor... hon sa även att den svarta havern är bättre för tarmsystemet och att hästarna får en fastare avföring... själv hade jag inte hört talas om svart havre... är det någon annan som vet??? :bump:
 
min pålle får också svarthavre, han får inte lika mycket överskottsenergi då ;)

svarthavre är framför allt bättre sorterat än vithavre så det är inte många smala havrekorn/skal i svarthavre. Man kan väl säga att den är mer koncentrerad och har högre fetthalt. Det stämmer även bra som din kompis sa att avföringen blir finare då det är mer växt- och fibertrådar i svarthavren.

Svarthavre sorten jag använder är Hirondel men det finns även en som heter Ebene. Finns säker fler men dessa två är det enda jag själv känner till.

Hoppas du blev lite klokare ;)

Edit: Kom just på en till HippoBlackOats finns så klart också!
 
Hästarna kan bli piggare av svart havre oxå... Jag märker stor skillnad på en av mina hästar om han bara får svart havre. På de andra märker jag inget direkt.
 
Vilket märke har du? Visst reagerar alla hästar individuellt på svarthavre, men de flesta jag vet ( i vårt stall) som äter svarthavre har blivit lugnare.
 
sägs ju att de ska "bli lungnare" av svarthavre...men de nog väldans individuellt,men annars e ju korn ett alternativ..

min får hälften havre (vit) hälften korn
 
Jag ger också våra hästar svarthavre.

Valacken fungerar det utmärkt, fastän han inte kan äta vanlig havre.

Men sto gör det ingen skillnad om jag ger henne vanlig eller svarthavre, men jag har även provat olika varianter av havrefria foder, men hon är lika överenegisk som alltid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 510
Senast: Nominous
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 495
Senast: moonstruck
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 110
Senast: JAMarna
·
Träning Visste inte helt vart jag skulle placera denna men vi testar. En kompis till mig har under sommaren en "låneponny" till sin...
2
Svar
38
· Visningar
3 391
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp