Svårt för höger galopp, svag sida?

heland68

Trådstartare
Hej,

Jag och min häst har svårt för att fatta höger galopp - även i höger varv blir det ibland vänster. Har precis börjat träna för tränare och fick i uppgift att göra ett par högerfattningar om dagen i skogen runt träder. Men nu undrar jag:

är det vänster sida som är svag ifall man har svårt för höger galopp, eller hur hänger det ihop?

Finns det några enkla övningar man kan göra förutom galoppfattningarna som stärker förmågan att fatta båda galopperna?

Hoppas på svar gör Heland
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

ofta är det så att i höger galopp är det vänster som är svag..eftersom högergaloppen börjar i vänster bak.Det jag tycker stärker bäst är att göra galoppfattningar faktiskt.och öppna/sluta.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Det kan även vara ngt fel på vä. fram.
Är det oxå skillnad på kvalitén på de olika galopperna?
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Det kan även vara ngt fel på vä. fram.
Eller vä bak. Det hade min som hade problem med hö galoppen. Visade sej vara en inflammation i hasen.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Den har inte ont då? Det är ju det första man bör kolla upp så att hästen inte har ont någonstans. Min hade precis som din problem med hö galoppen, åkte till klinik & kollade upp honom & det visade sej då att han hade en inflammation i hasen vä bak, den behandlades & nu går hö galoppen lika lätt som vä. :)
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

heland68 skrev:
Hej,

Jag och min häst har svårt för att fatta höger galopp - även i höger varv blir det ibland vänster. Har precis börjat träna för tränare och fick i uppgift att göra ett par högerfattningar om dagen i skogen runt träder. Men nu undrar jag:

är det vänster sida som är svag ifall man har svårt för höger galopp, eller hur hänger det ihop?

Finns det några enkla övningar man kan göra förutom galoppfattningarna som stärker förmågan att fatta båda galopperna?

Hoppas på svar gör Heland

Det behöver inte vara hästen :)

Precis som hästarna ofta har en svagare sida, så har ryttaren det.
Det kan vara så olyckligt att ni har samma sida som er svaga sida, ibland kan det vara så att man tror att man ger hjälperna för tex fattning av höger galopp, när man i själva verket säger vänster med kroppen, och hästen gör som du säger, inte som du tror du säger :)
Prova att rida på ganska liten volt, ställ inåt, tänk extra mycket på hur du placerar skänkel, höft och axlar och fatta galoppen.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

För att stärka bakdelen samt få hästen att bära sig bättre är den bra attt rida skolor, dvs Öppna och Sluta. Börja i skritt och gå sedan vidare till skolorna i trav. Det stärker och gör att hästen får lättare i galoppen.
Det är svårt att ge ett bra svar på din fråga om starkare/svagare bakben. Det finns många olika sätt hästen kan röra sig på och jag kan inte ge ett bra svar utan att ha sett din häst under ryttare.
för att krångla till det lite (inte alls meningen) så är mitt tips, imotsats till vad någon annan skrev, att i fattningen ha hästen ställd utåt och helt lös innertygel. Detta för att underlätta för hästen att sätta under sig inre bak. Man öppnar upp inre sidan. Det blir tydligare för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Det behöver inte alls vara så. Min häst ex är svagare i vänster bak och bär bättre med höger. Hon har lätt för höger galopp just för att höger bak ska bära, men hon har mycket jobbigare i vänster. Det är alltid svårt att ge generella svar och ibland blir det mera förvirrande när det kanske inte alls stämmer med individen.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Gör det i en högersväng-klappa överdrivet mkt.

Tycker inte alls att du ska släppa innertygel, blir bara ännu mer spring o kontroverser.
Gör istället en kort kram i galoppsidans tygel i fattningarna, även åt vänster.
Sitt på vä. sittben, men ha fram hö. höft o gärna spöt vid vä. skänkel. Det är där impulsen ska börja.
Den börjar fattningen med vä. bak.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

jag skulle göra som bigganl skrev, har gjort så med hästar då det inte funkat, men öppnar man upp för bogen som hon skrev så underlättar det mktt för hästen.

lycka till!
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

axel skrev:
Gör det i en högersväng-klappa överdrivet mkt.

Tycker inte alls att du ska släppa innertygel, blir bara ännu mer spring o kontroverser.
Gör istället en kort kram i galoppsidans tygel i fattningarna, även åt vänster.
Sitt på vä. sittben, men ha fram hö. höft o gärna spöt vid vä. skänkel. Det är där impulsen ska börja.
Den börjar fattningen med vä. bak.

Jag håller med:bow:

Till TS
Ledsen om jag förvirrar dej nu men jag tycker att det här dvs Axels svar är det du ska lyssna på. Till på köpet hade min unghäst svårt med höger i början (så jag har färsk erfarenhet) och att lätta på inner leder precis som Axel säger bara till rusning framåt i obalans och på bogarna.
Eftersom hästen inte tar stöd på vänster tygel kommer den bara att vika sig utåt, köra in höger bog och rusa.
Man måste ha kontroll på bogen för att få en bra fattning och leda ut bogen med vänster tygel samtidigt som man håller kvar det stöd som finns på inner. Lyft gärna inner eller krama, i fattningen precis.

Var noga med att ha koll på bogen så att den inte faller inåt, håll den kvar med hjälp av vänstertygeln. Men böj inte hästen utåt. Behåll ett stöd på inner tills du känner att hästen går stadigare i höger galopp, då kan du lätta lite.

Tro mej, vill du ha en bra fattning i någotsånär balans och med kontroll så är det så du ska göra.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

DU o jej verkar ha samma åsikter om mkt.
Vi är nog av samma generation -den visare:D :cool:
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

unghäst?.. hästarna har en stark vä. sida ... precis som vi oftast har en stark hö. sida.... detta har jag fått berättat för mig ngn gång i livet....;) bla därför man tex har vä. varv inom galopp...
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

heland68 skrev:
Hej,

Jag och min häst har svårt för att fatta höger galopp - även i höger varv blir det ibland vänster. Har precis börjat träna för tränare och fick i uppgift att göra ett par högerfattningar om dagen i skogen runt träder. Men nu undrar jag:

är det vänster sida som är svag ifall man har svårt för höger galopp, eller hur hänger det ihop?

Finns det några enkla övningar man kan göra förutom galoppfattningarna som stärker förmågan att fatta båda galopperna?

Hoppas på svar gör Heland


Du ska förutom vad Axel (och jag också) skrev om själva fattningarna, jobba med att stärka hästen i båda sidor, dvs få den mer rak och liksidig. Det gör du genom vanligt dressyrarbete i båda varven, där kan di tränare hjälpa dej bäst genom att lära dej övningar som passar er.

Hästen är formad som en banan åt vänster ungefär. Du känner det nog om du tänker efter. Det är "lättare" att arbeta åt vänster på volten tex.
Troligen biter hästen lättare tag i högertygeln så att du alltid har mer "stöd" där. På vänster sida har du kanske inget stöd alls. (Du har inte så mycket i handen utan hästen vill i höger varv ta stöd på inner, inte ytter tex.) Kanske blir du mer trött i högerarmen?

När du ska fatta höger galopp ska hästen formas åt "fel" håll. Den måste arbeta med vänster bak och "stretcha ut" vänster sida vilket blir besvärligt.

Alltså måste du arbeta med att få båda sidor mer lika. Och hästen att arbeta mer rakt. Då blir det lättare för den att arbeta åt båda hållen.

Var alltid noga med yttertyglarna, känn att du har stöd, ta små halvhalter, ställ igenom i hörnen och på volterna, rid öppna och sluta, byt varv ofta och var noga med att inte tappa ytter varken "gamla eller "nya" när du byter varv.
Du måste vara noga med att hålla bogarna på plats. I vänster varv får du se upp så att inte bogen faller utåt, hästen stoppar gärna det vänstra bakbenet innanför och skjuter ut bogen.
I höger varv trycker den in bogen och petar fortfarande det vänstra "utanför kroppen" medan det hägra är mer mittunder hästen.
SOm du förstår är den då inte rak. Det blir svårt att fatta höger galopp eftersom hästen försöker fortsätta vara banan åt vänster.:cool:

Hoppas du förstår. Blev lite långt så jag hoppas jag inte har virrat till det.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

axel skrev:
DU o jej verkar ha samma åsikter om mkt.
Vi är nog av samma generation -den visare:D :cool:

Ja, eller hur, den rätta också:p
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Jo jag såg det. Men det kan vara så att det feltolkas och när/om det inte stämmer på hästen i fråga så blir det ännu mer förvirrande för trådskaparen.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Ja det funkar alltid. Har ännu inte stött på en häst som inte svarat positivt på det.
 
Sv: Svårt för höger galopp, svag sida?

Att lätta på inner har aldrig under mina 30 år i sadeln lett till en häst som rusar. Varför skulle det det förresten? Har jobbat så här med felridna hästar, och unghästar som behövt extra tydlighet och det har som sagt alltid fungerat som det ska.
Till Oopsie vill jag säga. Min häst är lite banan åt vänster. Hon vill inte bära med vänster bak och skjuter gärna ut bogen åt höger om hon får. Hon bär hellre med höger bak och har inga problem att fatta höger galopp. Vänster däremot är svårare. Hon behöver mycket mera hjälp där. Att generalisera är inte bra tycker jag för jag behöver i alla fall se en häst under ryttare för att säga hur just den hästen använder sin kropp.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp