Svårt för galoppen!

Trasdockan

Trådstartare
Min ungponny (4 år) har nu under betet fått lite svårt med galoppen!
Han börjar gärna slängtrava istället och när han väl galopperar har han svårt att hålla igång den.

Kan det vara så att han tappat lite kondition och muskler eftersom jag inte ridit lika mycket nu under sommaren? Ute när det går rakt fram har han nämligen inga problem. Eller kan det vara något annat?

Sv: Svårt för galoppen!

Så kan det nog vara. Men min gissning är att han är i en vaxtfas så han har lite svårt att koordinera sig, då rättar det sig ju snart.

Jag skulle tro att det har med muskler att göra, som du säger.

Jag märker avseevärd skillnad på min unghäst om jag galopperar ute, på hyfsat rakt spår, eller på volt/i ridhus, det är mycket jobbigare för dem att bära upp sig i galoppen på böjt spår, de måste ju även samla sig mer för att hålla sig på böjt spår, då bakdelen får mer vikt. Nu när jag öht börjar rida mer fokuserat dressyr kommer det mkt protester just för att han fortfarande är svag. Det jag tror är bäst är att variera arbetet, rid mkt ute, för framåtbjudning och i terräng, galoppera med mkt avbrott, ny fattning-stärker mer än att galoppera på, när hon blir mer balanserad kan du jobba med att länga och korta upp henne i galoppen ute.
Sedan är hon fortfarande så ung, ge vilodagar så hon hinner med både mentalt och om hon växer.

Håller helt med, det har säkert med styrkan att göra. En unghäst som får lite vila har ju rätt lätt att tappa både styrkan och "rid-tänket". Det är ju inte så konstigt att de glömmer lite hur de ska göra saker, helt förståligt. Jag tror detta kommer lösa sig snabbt. :)

Nja, jag tror inte att min ridning försämrats så mycket på en månad.. Vi har ju kunnat galoppera tillsammans utan problem innan sommaren.

Tack för alla svar, vi får börja galoppera lite utomhus och bygga muskler innan vi tar det på banan!

Fatta galopp på volt ifrån skritt istället.

Antar att du lärt in ett galoppkommando via rösten när du longerat?
Använd samma när du rider, förbered i skritt - ge röst + sits kommando - galoppera endast några steg innan du bryter av.

Detta fungerar genom att hästen inte får chans att trava och falla in i galopp.
Det ger hästen även ett ökat självförtroende då den endast behöver galoppera några steg och får stanna innan den blir trött.
Dessutom blir galoppen mer samlad och stärker din häst.

Jag tror att han har för lite muskler och inte orka bära upp sig sen har han inte koll på hela kroppen...

Hon ska väl knappast tänka "sakta av" redan i fattningen. På en fyraåring som har svårt för att galoppera är det nog 100 ggr bättre att bara tänka fram, fram , fram. All ridning bygger ju på att hästen ska bjuda framåt, det är liksom en av grunderna.

Till TS: Du tror inte han är inne i en växtfas? Har han lika jobbigt att galoppera på töm?

Genom att sakta av innan hästen blir trött så får du en häst som blir positiv och tänker framåt.

Det betyder att du som ryttare måste koncentrera dig och fokusera på flera moment under en kort tid.

Förbereda > Fatta galopp > Galoppera > Förbereda avsaktning > Sakta av.

Varje moment har sin egen tid och tänker du på sista momentet, dvs Avsaktning, samtidigt som du fattar galopp förstår jag att du har problem med den här övningen.

Att driva på en häst framåt som inte har fysisk och mental styrka ser jag ingen vits med, visserligen behåller du galoppen men det finns inget uppbyggande med att rida en häst på framdelen.
I långa loppet riskerar du att få en häst som svarar med att bli lång och framtung så fort den blir trött.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 854
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama