Svårt för galopp i paddock.

E

Eliii

Vi har ett new forest sto som har svårt gör galopp i paddocken. Ute går det hur bra som helst men i paddocken så saktar hon av i hörnen, och man kan inte samla henne heller för då saktar hon av. Det kan vara något tungt underlag och vi har funderat på om de kan vara att hon srpinger upp på "kanterna" så att hon tappar balansen och saktar av. Någon som har något tips på hur vi ska få galoppen att funka eller något förslag på vad det kan vara för fel? Tacksam för svar!

Sv: Svårt för galopp i paddock.

KL Har samma problem jag, någon som har tips?

Underlaget spelar säkert in om hon har svårt att samla sig. Har du möjlighet att rida på stora volter ute på något fält kanske?
När du rider ut kan du öva mycket fattningar som är stärkande och ger henner mer styrak att sedan kunna samla sig på banan.
Prova också att rida några steg mer framåt, några mer samlad osv vid utegalopp, så hon tränas att korta och länga sig.
Försök inte galoppera länge i paddock då det inte ger så mycket, utan nöj det med kanske en hörnpassering till att börja med.

Underlaget spelar säkert in om hon har svårt att samla sig. Har du möjlighet att rida på stora volter ute på något fält kanske?
När du rider ut kan du öva mycket fattningar som är stärkande och ger henner mer styrak att sedan kunna samla sig på banan.
Prova också att rida några steg mer framåt, några mer samlad osv vid utegalopp, så hon tränas att korta och länga sig.
Försök inte galoppera länge i paddock då det inte ger så mycket, utan nöj det med kanske en hörnpassering till att börja med.

Jo, det finns ju fält men det är jättehögt gräs där + att det finns endel gropar..

Okei, jag ska prova det! Tack :D
Och en sak till, det brukar gå att galoppera längre stund i paddocken om man galopperar på en volt, för det är lite tunnare med sand i mitten av paddocken.. så det verkar va ngt med spåret som gör så att hon inte kan galoppera o.O

Hade problem förut med min ponny, han hade svårt för att hitta rytmen och driver i galoppen på ridbanan, och saktade gärna av. Det har blivit bättre tack vare mycket dressyrarbete. Under ett pass har jag lagt in många galoppfattningar, men inte galopperat många meter, utan bara kört fattningar och avsaktningar, för att stärka honom. Sen när det börjat gå åt rätt håll har jag låtit honom galoppera på i friskt tempo i ganska låg form (lite längre tygel) för att hitta rytm och balans. Försökt störa så lite som möjligt.
Nu har vi kommit en bra bit på vägen, klarar galoppen bra i högervarv, har bättre driv och framförallt, en mycket bättre takt och rytm. Förut var det dyrtaktig galopp (antagligen pga att han inte orkade bära sig) men nu är det tydlig tretakt.
Det är bara jobba på!

hade samma problem med hästen hemma ... men hon orkade helt enkelt inte gallopera på banan efter att jag har ridit henne i form i skritt och trav, men nu hr hon byggt bra muskler och tar gallopen nästan direkt

Min lilla B-ponny hade samma problem men vi kom på att han var för svag i benen för att sväna i galoppen så han saktade av i hörnen hela tiden.. JÄTTE JOBBIGT ... Vi kontaktade min hopptränare och hon sa att rida och galopera i vatten är en jätte bra träning för hästarnar ben/ben muskler.så vi gjorde det och sen var det mkt lättare att galopera på volter och på böjt spår.. :)

Hade problem förut med min ponny, han hade svårt för att hitta rytmen och driver i galoppen på ridbanan, och saktade gärna av. Det har blivit bättre tack vare mycket dressyrarbete. Under ett pass har jag lagt in många galoppfattningar, men inte galopperat många meter, utan bara kört fattningar och avsaktningar, för att stärka honom. Sen när det börjat gå åt rätt håll har jag låtit honom galoppera på i friskt tempo i ganska låg form (lite längre tygel) för att hitta rytm och balans. Försökt störa så lite som möjligt.
Nu har vi kommit en bra bit på vägen, klarar galoppen bra i högervarv, har bättre driv och framförallt, en mycket bättre takt och rytm. Förut var det dyrtaktig galopp (antagligen pga att han inte orkade bära sig) men nu är det tydlig tretakt.
Det är bara jobba på!

Okei, ja, man märker att om man övar mkt med galoppfattningarna med henne under ett ridpass så fattar hon detdär sen i slutet av passet så man får väl hålla på och öva :)

hade samma problem med hästen hemma ... men hon orkade helt enkelt inte gallopera på banan efter att jag har ridit henne i form i skritt och trav, men nu hr hon byggt bra muskler och tar gallopen nästan direkt

Okei. Hur gjorde du för att få galoppen att funka? ^^ Vill ha tips :D

Min lilla B-ponny hade samma problem men vi kom på att han var för svag i benen för att sväna i galoppen så han saktade av i hörnen hela tiden.. JÄTTE JOBBIGT ... Vi kontaktade min hopptränare och hon sa att rida och galopera i vatten är en jätte bra träning för hästarnar ben/ben muskler.så vi gjorde det och sen var det mkt lättare att galopera på volter och på böjt spår.. :)

det har jag me hört. Fast min häst gillar inte vatten, eller hon vågar inte gå ner i det för vi har ett litet ställe där vi kan bada med hästarna men hon vågar inte gå ner där ^__^''

Har samma problem, men har en känsla av att det beror på brist på muskler och att han helt enkelt behöver tränas mer i att bära sig själv. Då är det bara att komma på hur man gör det, men får väl börja hos en tränare snart!

Han är dessutom allmänt seg på ridbanan, vad gör man åt det? Han har aldrig ridit mycket dressyr och är inte bäst på det heller, men det känns även svårare, när hästen knappt vill gå framåt - vad gör man då?

Galopperar hon ute? Isåfall tycker jag att du ska öva fattningar, samla ihop och så ute om hon har mer bjudning där. Kanske orkar hon helt enkelt inte galoppera ordentligt i rätt form? Det är ju ganska vanligt att hästarna bryter av, genar och så när de inte riktigt orkar bära sig själva. Testa att longera eller tömköra henne inne i paddocken.

Lycka till! :D

Det låter som om du har bråttom...;)
Ta en sak i taget.
Hästen behöver få tid att utveckla sin styrka och smidighet. Begär inte mer än vad din häst klarar av. Bättre att få ett språng som funkar, än många språng utan balans och bärighet.
Hur skulle du själv göra om någon kräver att du ska t ex. gå på lina fastän du inte klarar det?

Jobba hästen från marken. När den orkar med sig själv och har balans i alla gångarter så är det dags att sitta upp. All ridning före detta inbjuder till besvikelser...
Ni vill väl ha skoj tillsammans?

Lastningen kommer förmodligen att funka bättre när du lär känna din häst -från marken...:)

Galopperar hon ute? Isåfall tycker jag att du ska öva fattningar, samla ihop och så ute om hon har mer bjudning där. Kanske orkar hon helt enkelt inte galoppera ordentligt i rätt form? Det är ju ganska vanligt att hästarna bryter av, genar och så när de inte riktigt orkar bära sig själva. Testa att longera eller tömköra henne inne i paddocken.

Lycka till! :D

Hon går i form i galoppen när man rider ute och kan samla sig.. testade galoppfattningar igår i paddocken o hon tkt det var ganska kul och förstog det ganska snabbt så jag testade att fatta galopp från skritt också ^^ Det gick utmärkt :D

Vi har försökt att longera henne förut men hon vill inte gå ut på en volt + att vi inte har longer/tömkörningsgrejer.

Det låter som om du har bråttom...;)
Ta en sak i taget.
Hästen behöver få tid att utveckla sin styrka och smidighet. Begär inte mer än vad din häst klarar av. Bättre att få ett språng som funkar, än många språng utan balans och bärighet.
Hur skulle du själv göra om någon kräver att du ska t ex. gå på lina fastän du inte klarar det?

Vi har haft henne i ett år och när vi köpte henne så hade hon inga muskler alls men nu har vi jobbat upp hennes kondis och så har hon fått muskler, så hon borde orka att galoppera i paddocken.. vi har ju galopperat flera varv förut med henne! ._.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Träning Jag har bra och trevliga ridvägar där jag bor, mestadels otrafikerade grusvägar vilket självklart är underbart! Jag har också en paddock...
Svar
5
· Visningar
843
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama