Svårt få tag i mark?!

Wild Rein

Trådstartare
Vi letar mark...söker minst 4ha för uppförande av anläggning...
Men hur svårt är det att få tag i någon som vill sälja mark?? Är man en dåre om man åker runt, ringer eller kontaktar "storbönderna" runtomkring?? Vi hoppas ju att kanske någon tycker att 4-5ha är en "skitbit" som denne då kan avvara...
För att leta bland säljesannonser verkar rätt kört...
Sååå, har någon erfarenhet av att "ragga" mark eller gård??
Vi är desperata nu och undrar om ni tror att personlig kontakt kan vara en bra idé???
:D

Sv: Svårt få tag i mark?!

Det svåra är nog faktiskt inte att köpa. Utan köpa en bit mark som man sedan får lov att bygga på. Jag vet en hel del bitar mark som är till salu. Men de ligger på skyddade områden och får inte bebyggas. Går att använda till odling eller bete inte annat.

Så storbönderna brukar inte vara så pigga på att sälja bitar som får bebyggas för de brukar ligga bra till även för annat. OM de inte får rejält överpris.

Vore kanske lättare att hjälpa dig om man visste i vilken del av vårt avlånga land du letar i. Hässleholms kommun planerar t ex ett område för hästgårdar i den storlek du letar efter....

Vore kanske lättare att hjälpa dig om man visste i vilken del av vårt avlånga land du letar i. Hässleholms kommun planerar t ex ett område för hästgårdar i den storlek du letar efter....

Jaa, det är klart... vi letar runt Uppsala trakten....:)

Nere i Sydöstra Skåne har vi inte så stora problem med bygglov, här har vi istället klass ett mark som kostar 80 - 100 000 kr per tunnland! Arrenderar 2 tunnland som kostar 6 000 + moms per år...
Har ni redan gård kontaktar ni bönderna runt er. Om inte så leta bland mäklarna. Många gånger går det att köpa till mark även om det inte skrivs ut. De flesta köparna idag vill ha avstyckade gårdar. Anmäl er hos mäklarna, då kan de informera er så snart ett objekt kommer in och upplysa säljarna om att mark är av intresse. Oftast är marken inte avstyckad när de kontaktar mäklarna.
/Sessiagh

Vi hoppas ju att kanske någon tycker att 4-5ha är en "skitbit" som denne då kan avvara...

Det där är svårt.
Det är inte att bli av med marken som de tycker är jobbigt, det är att få nya grannar med hästar.
Grannar som rider runt överallt och stör.

Det som finns nu är ju Julmyra.
Jag och min exmake letade i 7 år innan vi hittade en gård.
Uppsalatrakten är mycket svårt.
Försök att köpa en färdig i stället, oavsett skick.

Prova Julmyra, de ska köpa på sig 100ha till har jag för mig och då kanske du får köpa 5ha. Det är iofs ganska bökig mark där ute, det behövs en del arbeten för att kunna bygga på det.

Det där är svårt.
Det är inte att bli av med marken som de tycker är jobbigt, det är att få nya grannar med hästar.
Grannar som rider runt överallt och stör.

Det som finns nu är ju Julmyra.
Jag och min exmake letade i 7 år innan vi hittade en gård.
Uppsalatrakten är mycket svårt.
Försök att köpa en färdig i stället, oavsett skick.

Jaa, man har ju förstått att det kan vara på det viset...och självklart tittar vi även på befintliga ställen..
Men vi kan ju förklara att det inte är så troligt att vi rider runt och stör eftersom vi till 90% bedriver träningsverksamhet med andras träningshästar, detta gör att vi i stort sett endast nyttjar ridhus/ridbana. Meningen är att bygga en anläggning med ridhus/boende/stall under samma tak, det är ju också billigare än att bygga tre separata byggnader. Men som byggnaden skall vara uppförd krävs 4 ha rätt kvadratisk markbit.
Och Julmyra har vi kollat och det är inte riktigt våran grej samt att vi främst letar Uppsala, Almunge, Alunda, Rasbo, Rasbokil, Visteby...ja runt småhålorna utanför Uppsala...
Vi har flyttat runt en del de senaste åren och vi vill skona barnen från byte av skola osv...dom har ändå hastat runt i USA, Skåne bl.a de sista åren....
:)

Jag har haft lite liknande sits då jag letat mark att få använda som bete.
Har fördelen att känna en i närheten (är ganska nyinflyttad) som känner de flesta runtomkring och via honom fick jag kontakt med flera som vill ha marken avbetad. Flera vill även sälja mark, men de går inte till någon mäklare eller sätter ut annonser. Det verkar mer som de sitter hemma vid köksbordet och väntar på att någon intresserad ska komma med ett bud.

Så jag tycker din idé om att ta personlig kontakt med markägaren är toppen!
Hos mig kan man gå in till kommunen och få se markkartor så man vet var markgränserna går och sen tror jag man kan få veta vem som äger marken också. Det är ju lättare kanske om man kan visa på en markkarta vilken markbit man vill köpa, helst ska det ju redan vara avstyckat och klart så man slipper den proceduren.

Lycka till! Trakterna utanför Uppsala är ett bra ställe att bo på, är själv uppvuxen söder om Uppsala.

/M

Jag har haft lite liknande sits då jag letat mark att få använda som bete.
Har fördelen att känna en i närheten (är ganska nyinflyttad) som känner de flesta runtomkring och via honom fick jag kontakt med flera som vill ha marken avbetad. Flera vill även sälja mark, men de går inte till någon mäklare eller sätter ut annonser. Det verkar mer som de sitter hemma vid köksbordet och väntar på att någon intresserad ska komma med ett bud.

Så jag tycker din idé om att ta personlig kontakt med markägaren är toppen!
Hos mig kan man gå in till kommunen och få se markkartor så man vet var markgränserna går och sen tror jag man kan få veta vem som äger marken också. Det är ju lättare kanske om man kan visa på en markkarta vilken markbit man vill köpa, helst ska det ju redan vara avstyckat och klart så man slipper den proceduren.

Lycka till! Trakterna utanför Uppsala är ett bra ställe att bo på, är själv uppvuxen söder om Uppsala.

/M

Neej, det var ju lite det jag var ute efter...en bonde med massa mark...som inte måste sälja kanske ändå kan tänka sig att sälja av en liten bit...men som sagt inte knatar iväg till mäklare...Man undrar ju bara om man blir uppfattad som en riktig knasboll om man typ ringer eller knackar dörr för att köpa mark:o
Men min morfar och min pappa känner ju i och för sig många bönder häromkring och dom har gott rykte så om man smyger in...eh...jag är barnbarn...till....:o
:)
Vart bodde du??

Om marken är produktiv åkermark så är man ju inte så sugen på att sälja. Är ju sällan att man har mark över om man säger så. Och ju mer djur man har desto viktigare är ju marken. Vi har totalt c:a 225 nötkreatur, mjölkkor + rekryteringsdjur och vi kan inte undvara 4-5 hektar och då har vi väldigt mycket mark. Men däremot så kan man ju ha skogsmark i kombination liten bit svårodlad ängsmark som kan vara aktuell att sälja om det inte är tillräckligt för någon form av bete. Men då kan det ju vara krux att få bygglov samt beroende på läge, vatten och avlopp t.ex.

Som någon tidigare skrivit, försök att få tag i ett befintligt ställe oavsett skick.

Kicki :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka