Svårt att vara själv

L

linda746

Har i dagarna tagit hem min häst till mitt stall. De är två hästar känner varandra väl då de gått tillsammans själva i en hage hela sommaren. Jag behöver lite råd med två saker. Det akuta är att min 19 åriga häst blir hysterisk och får panik i boxen om den andra hästen går ut med sin ägare så hon blir kvar själv i stallet. Boxens fram front är cementad med boxdörr på också 1.40 cm inget galler ovan på det tror ni hon kan stegra sig över det? Hur skall jag gå tillväga för att träna henne att stå själv i stallet? Fråga två hon vill på morgonen gärna slita sig en bit innan hagen för att sedan själv springa in i hagen. Någon som har tips hur man kan få bort detta.

Sv: Svårt att vara själv

Låter lite som min häst när han var yngre. Han hoppade ur såväl boxar som hagar om han blev själv. Och slet sig gärna.
Vi gick en NH-kurs med honom och därmed fick vi ordning på allt med att gå. Aldrig att han sliter sig mera. Däremot kan han forfarnde få panik om andra hästar "överger" honom på okända platser. Men även detta lindrades om jag var med. Så vi övade med att dom andra gick o jag stannade hos han, han fick mat o vi pysslade o jag höll mig lugn och cool... Efter ett antal år av träning kan han nu stå själv i stallet korta stunder, men jag undviker att ha honom själv mer än nödvändigt eftersom han stressar upp sig.Huvdsaken är ju den att han numera klarar av det och det går att rida ut själv på bekant mark.
Han har ju stått ohanterad i flock upp till ganska hög ålder och har därmed en otroligt stark flock-känsla. Men iom att han ser mig som flickledare är han lugn bara jag är med. O hagen går oxå bra nu om han SER andra hästar. Annars hoppar han glatt över alla trådar och staket han... och hoppar in i dom andras hage... :smirk:

Skulle nog se till att få en box som går att helstänga (med galler hela vägen upp) om hon har en tendens att vilja ta sats emot boxdörren... det hade jag på min i början eftersom han hoppade :o
över samtliga öppna boxdörrar. Bara tur att han aldrig fastnade eller gjorde illa sig. Han är iof den enda jag känner som kan hoppa 1,50 stillastående o bara vara kring 150 hög själv... ;) värre är det ju om dom fastnar och blir hängandes... sen är det bara att öva öva öva öva o behålla lugnet... :D

Finns det ingen box i stallet med galler på boxdörren oxå? Om det finns det så ställ in hästen där och sen är det bara att ha tålamod. Låt den vara själv en stund varje dag så lär den sig snart att det inte är ngt farligt. Var gärna i stallet o pyssla lite i början ifall hästen skulle skada sig men om det inte är absolut nödvändigt, ge den ingen uppmärksamhet, utan övervaka bara...

Lycka till!

min häst är likadan när han blir lämnad av en annan häst, slår och lever :devil: i boxen.

att ta in honom FRÅN hagen i stallet går bättre dvs När HAN lämnar sina kompisar... då går det mycket bättre.
det är värre att BLI lämnad än att lämna själv har jag märkt. :confused:

jag har provat nu att ta in honom en ½ Timme innan de andra kommer in så han lär sig att att dom kommer... fungerar lite bättre nu. har hållt på i 2veckors tid nu.

lycka till

När det gäller slita sig så måste ni öva mer på att han absolut inte får springa förbi dig. Finns många inlägg här på hur du kan träna honom att respektera dig när du leder mer allmänt. Hade det varit min häst och jag hade bråttom hade jag satt på en kedja på nosen och ryckt till i den när/om han sticker. Eller så kan du prova att positionera dig framför honom och om man försöker gå över/förbi sätt t.ex. en armbåge i vägen eller ett vifta med grimskaft/spö så han lär sig att hålla sin position.
Eller: Blir han stark och drar rakt fram kan man genom att dra med vänster hand i grimskaftet och trycka ifrån framför bogen fmed höger hand få hästen att böja sig och komma in på en volt. Det kräver inte styrka när man fått in tekniken - jag gjorde det t.ex. på halvblodsunghästar när jag var tolv. Volta runt med honom tills han inser att om han bråkar får han bara jobba mer.
Jag skulle också fångat in honom igen och tagit ut honom ur hagen och gått samma sträcka från stallet till hagen igen om han slitit sig: annars får han ju en trevlig belöning genom att han blir fri i hagen fast han beter sig illa.

skulle precis posta en tråd om samma ämne! min häst blirockså galen om hon får stå själv! om man tar in henne från hagen, när jag är där före dom andra, blir hon galen! jag är också rädd att hon ska skada sig för hon har en stor box och är en liten häst så hon får upp lite fart där inne när hon springer omkring!

ska man bara låtta dom hålla på? och göra så några dagar/veckor och sen så går det över? eller?

har nyss kommit hem ett 6 mån tinkerföl till vårt stall, andra kvällen när hästarna skulle in å de andra hästarna gick in i sina boxar så hoppade han över boxen. blev hängandes över kanten en kort stund, vi har ca 1.50 högt. så vi fick akut spika på så det blev högre. så risken finns att din hoppar över

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Funderarn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar