Svårt att välja ras.....

O

oskis

Har lääääänge funderat på att skaffa hund...och tror att jag börjar bli redo nu...
MEN......jag blir tokig av alla olika raser som finns att välja mellan....

Jag är en stor schäferfantast, uppväxt med schäfrar inom familjen ända sedan barnsben. Men jag har nu beslutat mig för att skaffa en mindre hund...en som är pigg och allert, men som inte kräver riktigt lika mycket som en schäfer.
Jag vill ha en stor hund i liten förpackning :)
Jag vill ha en hund som "tål mycket", den ska orka vara med på långa skogspromenader, busa med dottern min (under övervakning såklart) m.m....men det ska vara en hund som inte är en lika utpräglad arbetshund som jag anser att en schäfer är.

Raser som jag kikat extra på är:

* Dvärgschnauzer
* Petit Brabancon
* Cavalier King Charles spaniel
* Tibetansk spaniel

Erfarenheter av dessa raser och åsikter om hundval tar jag GÄRNA emot :bow:

Eller kanske är nån annan här som kommer på den ultimata rasen för oss?

Sv: Svårt att välja ras.....

Vad har du tänkt aktivera hunden med utöver långa skogspromenader?

Jag har en cavalier king charles spaniel och han är den sötaste underbaraste hund man kan tänka sig att ha.
Cavalierer är snälla och lättlärda. Klart att du ska skaffa en cavalier!
Här är en bild på min lilla bebis!

17976146.jpg

Håller med Svalan - du borde absolut köpa en Cavalier! :) Själv har jag vuxit upp med vänners Cavaliers och nu har grannfrun två underbara Cavaliers. Rasen är som sagt perfekt i lynnet och bangar säkert inte för långa skogspromenader, plus att dom tycks ligga bra till i agility. Har till 90% bestämt mig för att köpa en Cavalier som första egna hund så man är väl lite partisk men men... :p

Jag är intresserad av att träna lydnad, och vem vet...kanske provar lite agility.

Kommer att gå kurser på brukshundklubben, och vill träna aktivt, vem vet kanske även tävla lite smått (är en sann tävlingsmänniska...älskar att träna och ha ett mål, såsom tävlingar, att träna för).

Svalan och Izzie: Ja. jag håller verkligen med er om att Cavalieren är en charmig hund (din var supersöt Svalan :)).
Men, jag är rädd för att jag skulle tycka att de är för "mesiga" när jag är van schäfrar?? Finns det nån risk tror ni, ni som har mer erfarenheter av dem??
Annars tycker jag verkligen Cavalieren är en bedårande hundras, som verkar väldigt lättlärda och glada!

Tror inte alls du kommer tycka de är mesiga.. De kan vara riktigt kaxiga när det väl gäller.. ;)

Tack för svaret som faktiskt blev precis vad jag hoppades på! :)
Får nog kika runt lite mer på Cavalierer, tror precis som Ni också säger att det kan vara en lämplig hund för oss.

Är det nån här som har erfarenheter av
*Dvärgschnauzer
* Petit Brabancon

En vän till mig har en liten Petit Brabancon som jag träffar flera gånger varje vecka och har väl så gjort nu i 5 år. Men det är också den enda erfarenhet jag har av den rasen.

Kände en Petit Brabancon förut. Hon var heeelt gudomlig.. :love:
Liten brun sak med underbett! Kaxig som få, skällde ofta ut alla stora killar, men annars hur mysig som helst! Hon var kanske inte nån hejare på att gå långpromenader i skogen, då är nog en schnauzer bättre. Hon blev trött i benen ganska fort. Men hon var enormt mysig som knähund.. ^^

Har två stycken dvärgschanuzer p&s och har även precis börjat föda upp rasen. DS är en pigg och glad ras som är med på det mesta. De är tåliga små hundar, hade med mina på ridturer förut när jag hade häst. Det var inga problem alls. De flesta är väldigt följsamma och lättlärda, lättsamma hundar. Jakt finns det i ds, men de allra flesta jagar inte, kolla upp föräldrarna och om de jagar om du vill ha en som inte jagar. Det är en varnande vakthund som oftast skäller när det kommer någon men jag tycker inte att det är något problem att få dem att sluta när man har släppt in personen i fråga. Upplever dem inte heller som småhundsbjäbbig.

Det man ska tänka på om man skaffar en ds är att man kan tänka sig att lägga tid på pälsvården. Tar inte jätte mycket tid men den finns där. Ca 2 ggr i veckan måste man kamma igenom hela hunden och 1 gång i veckan kamma underull. Sen måste den trimmas ca var tredje månad (oftare om man vill ställa ut). Detta kostar en del om man inte lär sig göra det själv.

Själv skulle jag absolut inte kunna tänka mig någon annan ras :love:
Fråga gärna om det är något du undrar!

det finns flera trådar här om du söker på dvärgschnauzer.

Jag känner ett par som haft schäfrar i princip hela livet, bla täclat bruksSM. När de så småningom ville ha en mindra hund, ville dottern att de skulle titta på min kille som hon är mycket förtjust i.

Kvinnan träffade jycken och föll pldaska - ....självklart.... så de

Jag känner ett par som haft schäfer mest hela livet, tävlat på bruksSM osv. De bestämde sig så småningom att skaffa mindre hund när sista schäfern gick bort.
Deras dotter tipsade dem om att kika på min hund, då hon tycker att den är mycket fin.
Efter träffen bestämde sig kvinnan för att dvärgschnauzer blir det.....

Nu blev det till slut ingen hund alls då arbetsförhållandena ändrades tvärt och inte blev hundvänliga. Men kanske senare.

Schwedischer Schäferspitz är det enda rätta.

(En västgötaspets, alltså...)

jack russel:love:

dom kan häga med på allt men kan lika gärna ligga i soffan och sova en heldag:bump:

Jasså ? :D

Ingen av de jackisar jag träffat på har kunnat varva ner och bara ta det lugnt om dom inte fått ordentligt med motion.

ja jag har hört att måga säger så

Men *våran* är super lungn. Men hon skulle lika gärna vara med på ridturer,skidturer sen när man kommer hem så lägger hon sig i soffan och sover så är alla jack russel jag kännder.

Dom blir så aktiva som man vill ha dom:banana:

*kl*

Tack för alla svar! :bow::banana:

Petit Brabancon är den av raserna som jag är intresserad av som jag känner till allra bäst. Har en kompis som har en liten Petit-tjej som jag träffar flera gånger i veckan och har så gjort i 5 år nu.
Hon är underbar :love:, dock väldigt speciell...men det klandrar jag inte hunden för utan beror på hennes uppväxt hos förra ägaren.
Hon är en kaxig liten tjej som älskar att vara med oss ute, men det bästa hon vet är att krypa upp i knäet och myyyyysa :love:

Dvärgschnauzer har jag varit intresserad av i flera år och har också hunnit träffa en hel del. Härliga hundar som är förvånandsvärt robusta för att vara såpass små.

Ja, jag får väl fundera vidare och tänker inte ha någon panik när jag ska hitta rätt hund!

Ska även kolla upp tipsen på övriga raser som ni gav. Jack Russel tror jag dock inte att jag "vågar" skaffa, har tyvärr också erfarenheten av dem som alldeles "för aktiva" för vad jag söker.

Hur pass aktiva är dvärgschnauzern förresten? Hur mycket "kräver" de?

Har som sagt var småbarn så en viktig bit är ju att hunden ska "klara av" om vi råkar bli sjuka en dag och den då inte kan få samma motion som den kommer att få övriga dagar...

Hur pass aktiva är dvärgschnauzern förresten? Hur mycket "kräver" de?

Beror helt på individ och linjer. Min Nikita ligger gärna på soffan en vecka utan att bli rastlös. Medan Leia behöver göra något nästan varje dag för att må bra. Annars så går hon bara och tjatar på mig inne. Men de flesta dvärgar brukar funka med några dagar med mindre aktivering.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 609
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är en av de där som funnits med i kulisserna under några år, läst mycket men inte skrivit så mycket själv.. Nåväl, nu står jag...
Svar
10
· Visningar
1 123
Senast: solan64
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 765
Senast: nickan1
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 017
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar