Svårt att svänga

Fia-Lina

Trådstartare
Jag kör ju bara för nöjes skull, alltså inte inriktad på tävling.

Jag har lite problem med att svänga, eller ska jag säga flytta henne i sidled. Det är alltså lite brukskörningsinriktat, det här.
Ska jag rygga med fyrhjulig vagn, t.ex, så behöver jag ju flytta henne i sidled, om inte ryggningen ska vara rak.
När det är till vänster går det bra, men flytta till höger går inte alls. Hon vill bara böja på halsen, och gärna gå framåt för att komma undan. Jag hänger mig då lätt i bettet, och så blir det en dragkamp av det hela.

Har förstått att pisken kan vara till stor hjälp här, för korrigering, men var ska jag lägga den, och vilka övriga hjälper ska jag tänka på? Övningar som kan underlätta detta?
Vi rider henne också, och då fungerar hon bättre, "oliksidigheten" märks inte lika tydligt då.

Och hur lång ska pisken vara, nå fram till däckeln när jag sitter i "körställning" utan att sträcka fram handen?

Det blev rörigt, detta, hoppas någon förstår och orkar förklara!

Lotta

Sv: Svårt att svänga

Jag kan bara svara för hur jag lärde donna flytta sig. Genom tömkörningen så la jag pisken på motsvarande sida när jag svängde. Sen gick jag vidare till att ställa henne i en öppna och sen med pisken flytta henne. Jag smög alltså in pisken i en rörelse som hon redan kan.

Man kan oxå vänta ut dem och använda pisken så som du vill använda pisken, hästen vill ju oftast göra rätt och kommer försöka förstå, när hästen bara tänker rätt, så beröm!
Det blir ganska tydligt att hästen är en rätt enkel individ, när ena sidan funkar bra, men inte andra. :) Trots att man gör likadant!

Liknande trådar

Dressyr Alltså rent generellt. Tror inte att min häst är nåt unikum, men ibland känns det som jag rider och rider och tränar och tränar. Men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 927
Senast: Cilva
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 812
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 375
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka