svårt att styra hästen.

I

impegina

Hej!

Jag har nyligen börjat på ridning för första gången i mitt liv, och älskar det redan! Men nu har jag ett litet problem som ni kanske kunde hjälpa mig med? Jag har frågat läraren men det blev inte så mycket bättre.

Jag har nämligen precis veta vilken häst jag ska rida nu under kursen i ett par veckor och den är vääldigt lat, och då menar jag att när jag försöker styra med tyglarna försöker hon alltid hitta den kortaste vägen genom att snedda över banan så mycket det går... Det är helt enkelt väldigt svårt att få henne att gå dit man vill...

Någon som har något tips eller liknande?

Sv: svårt att styra hästen.

Innan du har lärt dig att "styra" hästen inte enbart betyder att dra i tyglarna, så kanske du kan ha någon som går brevid och hjälper till när hästen smiter undan.

När du försöker styra försöker hon alltid att svänga? Du får lära dig på kursen, hur du kan svänga med mer och mer precision.

Ha tålamod, du lär dig snart :) Ha bara roligt och ta det lugnt så kommer det så småningom. Och får passa på att säga grattis till din nya hobby, du kommer att ha glädje av den hela livet! :)

Jag skulle släppa tyglarna helt om jag var du och provat att svänga med sitsen (be din tränare att visa dig utan häst först, tex på en stol). För det är faktiskt med sitsen man styr, inte tyglarna i första hand. Du kan ju ta i den tygel ifall det går rättkäpp åt h***ete :p...

Glöm inte heller att titta dit du ska! Ser många nya som stirrar ner på hästen (även mer ryttinerade ryttare ibland :crazy:).

Ha tålamod! Ridning är svårt :D

Lite enkelt formulerat kan det hjälpa ibland att om man vill svänga till vänster tex dra lätt i vänstertygeln samtidigt som man använder höger skänkel. Kom ihåg att titta dit du ska också och inte på hästen, den försvinner ingenstans!

Att som nybörjare styra en gammal ridskoleräv med sitsen tror jag är rätt svårt.

Men det är klart, det ÄR ju så man ska göra men.. Jag skulle bli mycket förvånad om en nybörjare lyckades med det på en ridskolehäst..

Ja kanske, men tkr ändå det är viktigt att poängtera sitsen. Sen att man kanske inte får helt kläm på det är ju en annan sak.

I somras red jag en gammal fjording på ett ridläger. Hon ville gärna ta genvägar och gick alltid in mot mitten. Men jag fick ett tips av ridläraren. För att hålla hästen vid väggen eller vad man ska säga så håll inre skänkeln mot och vet inte hur man ska förklara detta, då det är lättare att visa men man ska ta upp den inre tygeln, handen. Rätt upp, och inte lite utan ganska mycket...

Hoppas du förstod men som sagt det är lättare att visa än och skriva:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka