alice
Trådstartare
Jag har ett litet "problem"! Ska väl inte klaga eg, men jag behöver få tips på hur i hela friden jag ska lyckas sitta kvar i sprången på min häst! Det är så att hon hoppar så fruktansvärt mkt över hindren att jag lättar i sadeln och tappar kontakten med henne i sprången. Vet inte hur jag ska göra! Jag försöker verkligen hålla om henne med vaderna i språnget med far ändå rakt upp ur sadeln och sen rakt ner! Det fungerar väl skapligt om man håller sig under 80cm, vilket hästen tycker är en fjantig höjd. Men kommer man över 90cm.... ....Det fungerar ju bra om jag inte ger henne eftergift, för då kan hon inte använda sin rygg och sina bakben, men det är ju inte ett korrekt sätt att rida! Så fort jag ger korrekt eftergift i språnget far jag som en vante! Är det träning så går det ju an, men på tävling i en bana måste man ju komma tillbaka fort för att göra sig redo för nästa hinder och då blir det besvärligt.
Finns/är det något man kan träna eller är det bara att inse fakta och helt enkelt lära sig ett gigantiskt omslut med vaderna? Ska tillägga att jag är KORT vilket gör att mina ben hamnar mitt på hästens mage när jag rider.
Rider idag i en Prestige GS, som inte är känd för att ha bra stöd för ryttaren. Har funderat på att lämna in den till sadelmakare för att byta till större stöd både för knä och vad, under förutsättning att lädret "räcker till" för att omsluta större stöd!
//Alice
Finns/är det något man kan träna eller är det bara att inse fakta och helt enkelt lära sig ett gigantiskt omslut med vaderna? Ska tillägga att jag är KORT vilket gör att mina ben hamnar mitt på hästens mage när jag rider.
Rider idag i en Prestige GS, som inte är känd för att ha bra stöd för ryttaren. Har funderat på att lämna in den till sadelmakare för att byta till större stöd både för knä och vad, under förutsättning att lädret "räcker till" för att omsluta större stöd!
//Alice