svårt att sälja beg. sadel?

M

M_Q

Undrar lite om ni tror det är svårt att sälja en beg. sadel av "mkt populärt märke"??
Den är ca. 5 år men endast använd på 1 häst större delen av tiden så den är ju väldigt snygg o fräsch och dessutom välskött...
Tänkte lite att dom som har råd att köpa den kanske lika gärna lägger pengarna på en helt nu?
Skulle vilja begära minst 20 000:- iaf (tror ny går loss på 25-28 000 nu?)
Vad tror ni? Skulle behöva bli av med den ganska snabbt isf så jag vill inte "sätta ut annonsen o testa" eller vänta och se...
Har kollat runt lite på "köpes" annonser och hittade bara ett fåtal som sökte och dom hade satt ett maxpris på ca 15000 (tror ifs att det är svårt att hitta en så fräsch av de märket för så "lite" pengar) men folk kanske mest letar själv o inte annonserar?

Sv: svårt att sälja beg. sadel?

Kan ju svara för mig själv. Om jag skulle köpa en begagnad sadel och den var 5 år gammal och den kostar 20.000kr och man kan köpa en ny för 25.000-28.000 skulle jag hellre lägga lite pengar emellan och få en sprillans ny, spelar ingen roll hur fint skick den är i. Hade den däremot kostat 15.000kr skulle jag slå till.

Själv försöker jag få sålt en dressyrsadel (Edinburgh i fint skick), jag begär inte mycket för den men det är trögt tycker jag. Tror kanske att hoppsadlar är lättare att sälja begagnat.

Vet ju inte vad det är för sadel du försöker sälja men sätt du den under 20.000kr så kanske det är lättare att få sålt den.

Lycka till!

Tror faktiskt aldrig att du får ut så mkt för den oavsett märke (kan ju gissa på ett ungefär vad det handlar om). Tyvärr rasar de väldigt mkt de första åren (har köpt och sålt många av toppmärkena vad gäller hoppsadlar begagnat genom åren).
Det är faktiskt så att de som ligger runt 25 nya faktiskt rasar ner på 20 bara de är lite använda (tex de som köpt fel sadel eller byter häst ganska tätt efter osv).
Därefter dyker de snabbt ner på ca 15 och håller sig däromkring en del år. Har själv lärt mig det den hårda vägen och satsar numera oftast just på att hitta de begagnade som är väldigt lite använda men som dykt ner till 15 på det sättet kan man använda de några år och ändå inte tappa något större i värde.
Det är surt att köpa nya sadlar, sitter själv och skulle behöva måttbeställa en ny delgrange då nuvarande är klart för smal för hingsten dock känner jag den knaskillen och sist han fick en måttad sadel så dög den inte alls till honom och han hoppade inte bra alls med den trots att man inte på något sätt kunde se att den inte skulle passa, fick då låna en av damernas delgrange som definitivt var för smal redan från start men toppen sa han och hoppade kanon med den. Nu är den dock väldigt mkt för smal och han har tom grimaserat lite i landningarna med den så nu är det dags för byte. Men just med tanke på värderaset på ny sadel är jag livrädd att han säger samma sak om den som den förra måttade (som iofs var Equipe) och jag måste byta direkt igen = förlora en massa pengar igen. Att hitta en tillräckligt vid till honom begagnad kan jag bara dröm om...

Har kollat runt lite på annonser efter liknande sadlar och de flesta jag sett har legat på 25-23 000 och dom har vart mellan 2-3 år gamla. Men sen vet man ju inte om dom har blivit sålda eller inte...

Har precis sålt min andra sadel som ligger på 25 000 ny men av ett kanske mindre "populärt" märke, fick 19 000 för den men då skickade jag ner den till återförsäljaren (som vad jag förstår bara säljer genom sina egna försäljare och itne har butiker som säljer åt dom), den hade hängt där sen okt-nov något och var väl inte av den vanligaste stl.

Vad har ni som köpt beg. sadlar gett för dom?

Märke, ålder vid köp o pris ?

Måste också fråga vad intergrerade paneler är?

jag köpte en beg dressyrsadel här för nån vecka sen.
En prestige nypris 21 000 2 år gammal o mkt välskött fick jag den för 11000.

Köpte en 3år beg Kieffer men den var bara andvänd ett år. Ser ut som sprillansny. Nyris var väl 22 000 fick den för 12 000.

Jag ska sälja min allroundsadel snart, och kommer begära ett pris på ungefär hälften av inköpspriset.
Jag har haft den cirkus 4 år, och den var ny när jag köpte den.

Tror inte att jag får mycket mer för den, priserna sjunker för snabbt, och då väljer nog många att köpa en ny istället.

Vad du får för den beror ju helt på vilket märke det är... Vissa märken har ju så långa leveranstider (t.ex. Butet) att folk gärna köper en 1-2 år beg sadel (i bra skick) för nån tusenlapp eller två under nypris, bara för att slippa vänta 6 mån på en ny sadel...
Så är det en Butet du har så kan du säkerligen få ut 20 000 för den, men är det t.ex. en Amerigo får du nog gå ner till 15 000 iaf.

Köpte en 3år beg Kieffer men den var bara andvänd ett år. Ser ut som sprillansny. Nyris var väl 22 000 fick den för 12 000.

Jag måste bara fråga ; Vad är det för modell på sadeln?:)

tror inte du kommer få 20.000 för sadlen, för folk kommer alltid vilja diskutera priset lite. Men jag skulle ändå sätta priset runt 20.000, för då har man lite att ge av. om du förstår vad jag menar?

så fort sadeln tas ut från tillverkaren sjunker värdet med 20% ungefär brukar man säga så tror du har svårt att få 20.000 för din sadel.

Håller med Diabolical_Kitten att det beror nog väldigt mkt på märke och hur pass "inne" dom är, alla sadelmärken går väl lite upp o ner... Just nu är ju tex. cwd väldigt inne...

Nu hade jag turen att en bekand kände en i norge som ville ha en så den är troligen såld (ska väl inte säga för mkt, har inte skickat den än så man ska ju aldrig säga säkert förs jag har pengarna i handen) men denna förmedlar sadlar lite då o då så jag tror jag ska tacka honom för att jag fick ut vad jag ville.

Jag tror generellt att billigare sadlar sjunker mkt mer och mkt fortare så fort dom är använda än tex. cwd, butet, equipe m.fl osv.

köper du en hoppsadel för 9000 tex. så efter 2 år kanske man får 5000 och det är ju en sänkning med närstan 50%, medans jag tror det är svårt att hitta en 2 år gamal equipe för halva priset!

Kan ju svara för mig själv. Om jag skulle köpa en begagnad sadel och den var 5 år gammal och den kostar 20.000kr och man kan köpa en ny för 25.000-28.000 skulle jag hellre lägga lite pengar emellan och få en sprillans ny, spelar ingen roll hur fint skick den är i. Hade den däremot kostat 15.000kr skulle jag slå till.

Själv försöker jag få sålt en dressyrsadel (Edinburgh i fint skick), jag begär inte mycket för den men det är trögt tycker jag. Tror kanske att hoppsadlar är lättare att sälja begagnat.

Vet ju inte vad det är för sadel du försöker sälja men sätt du den under 20.000kr så kanske det är lättare att få sålt den.

Lycka till!

Vad är det för sadel och vilket pris?
Märke mm..? Om du har kvar den vill säga!

jag har en -04 butet hoppsadel den köpte jag för 19000 fast den låg ute för 23000.

Jag sålde min butet som var ett halvår gammal för 24, detta var innan cwd-trenden och den var i princip nyskick
Så det beror nog mycket på hur pass inne märket är och vilken storlek/mått den har. Kan tänka mig att det är betydligt svårare att sälja sadlar med smalare bomvidd idag.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 873
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka