svårt att lära hästen?

T

Tino

min häst bryr sig inte om hur mycket ja försöker att lära honom vart gränserna går.. han går fortfarande över folk och lyssnar inte.. vad ska jag göra?

Sv: svårt att lära hästen?

Hur gör du för att lära honom det?
Ett av problemen (behöver inte vara så i ditt fall) ibland när folk ska lära sin häst respekt är att dom helt enkelt är för snälla, att dom inte klarar av att verkligen sätta hästen på plats. Man måste vara oerhört tydlig i sitt kroppsspråk och du ska vilja så mycket att det praktiskt taget lyser om dig. Alltså att hästen inte kan undgå att se dig och se vad du vill. Att lära hästen respekt är inte så lätt som det låter och det kan ta lång tid att befästa det i hästen huvud.

Sv: svårt att lära hästen?

Håller med Matilda_o_Bonita. Det verkar som du har en smart häst som ifrågasätter om du verkligen menar det du säger. Då gäller att aldrig aldrig någonsin göra undantag från reglerna. Det kan vara lite tråkigt för oss som människor att inte låta hästen ta initiativ till närhet till exempel, men du måste nog sätta den gränsen. Håll honom på armlängds avstånd, alltid. Inga undantag. Du får ta i med så stora gester som behövs för att han ska hålla sig på avstånd.
Se till att det alltid är du som tar initiativet till närhet. Låt heller inte hästen flytta på dig. Om han kommer för nära, så nita fast dina fötter i golvet eller backen och flytta hästen istället för att han flyttar på dig. Du bestämmer vart ni ska befinna er i förhållande till varann. Alltid! Håll stenhårt på det så kommer det nog att gå bra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
IT & mobiler Har precis skapat ett gratis Sketchup-konto för att se om jag kan rita den tillbyggnad som jag fantiserar om/planerar :) . Är det svårt...
Svar
5
· Visningar
317
Senast: Hermelin
·
Ridning Hur definierar ni en nybörjarponny för barn? Få hästar uppför sig exemplariskt och det är ju väldigt sällan ponnyer på ridskola gör det...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
13 404
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA