J
janta
Mitt varmblods sto blev inkörd problemfritt som 11/2 åring enl förra ägarna. Hon är inte startad el ens tränad för trav, bara inkörd. När jag tömkör henne går det jättebra men så fort en lina bara nuddar hennes lår blir hon jätterädd! I början räckte det med att tömmen halkade ner på sidan för att hon skulle hoppa högt men det har blivit lite bättre. Jag använder en baksele med massor av remmar och den accepterar hon utan problem. Problemet är att nu när jag kommit till att ha lina på ena sidan så är hon så rädd och det blir inte bättre. Om jag håller på 1 timme så går det aningen bättre mot slutet än när jag började men nästa gång är jag tillbaka på ruta ett igen. Hon tappar inte huvudet av skräck men hoppar till VARENDA gång den tar i henne. Det är lika på båda sidor. Jag kan ju inte gå vidare när det är så här och vi kommer inte framåt. Hon är fem år så hon är ju "vuxen" iallafall, om än väldigt barnslig. Något måste ju ha hänt vid den problemfria inkörningen, eller? Hur ska jag komma vidare? Hon är väldigt villig att vara till lags men otroligt känslig, att hon lätt misstolkar det jag gör. Tex om jag drar en lina över henne och hon blir lite spänd kan hon ta det som att jag tänker hänga henne och äta henne till lunch.