Svårt att komma vidare.

J

janta

Mitt varmblods sto blev inkörd problemfritt som 11/2 åring enl förra ägarna. Hon är inte startad el ens tränad för trav, bara inkörd. När jag tömkör henne går det jättebra men så fort en lina bara nuddar hennes lår blir hon jätterädd! I början räckte det med att tömmen halkade ner på sidan för att hon skulle hoppa högt men det har blivit lite bättre. Jag använder en baksele med massor av remmar och den accepterar hon utan problem. Problemet är att nu när jag kommit till att ha lina på ena sidan så är hon så rädd och det blir inte bättre. Om jag håller på 1 timme så går det aningen bättre mot slutet än när jag började men nästa gång är jag tillbaka på ruta ett igen. Hon tappar inte huvudet av skräck men hoppar till VARENDA gång den tar i henne. Det är lika på båda sidor. Jag kan ju inte gå vidare när det är så här och vi kommer inte framåt. Hon är fem år så hon är ju "vuxen" iallafall, om än väldigt barnslig. Något måste ju ha hänt vid den problemfria inkörningen, eller? Hur ska jag komma vidare? Hon är väldigt villig att vara till lags men otroligt känslig, att hon lätt misstolkar det jag gör. Tex om jag drar en lina över henne och hon blir lite spänd kan hon ta det som att jag tänker hänga henne och äta henne till lunch. :crazy:

Vi har varit till en körtränare i maj och ska igen i september. Glömde skriva att jag vill köra bruks med henne så jag vill ju ha en så stabil inkörning som möjligt. Både jag och tränaren är överens om att "travinkörningen" är lika med - inte inkörd. Det tråkiga är ju att vi inte kommer längre i utbildningen tills han kommer nästa gång, så nästa kurstillfälle kommer att kännas bortkastat.
Hon går på bete nu och får helt vila och bara äta, kanske poletten har ramlat ner en aning när vi börjar igen?
Känns tråkigt om jag skulle tvingas avblåsa hela inkörningen eller bara tömköra resten av livet, jag vill ju träna/tävla bruks :(

Du får ursäkta frågan, men avrför hålla på i en timme och det inte går bra?????

Då blir det väl bara jobbigt för henne, du frestar hela tiden och hon vet inte vart hon ska ta vägen??

I övrigt är det bara att jobba på. Bete och lite vila brukar vara bra, dom mognar med en vilopaus.

Att träna NH och annat är oxå att rekomendera, så att hon litar på dig i alla lägen.

Med min har jag tränat mycket eget påhitt, till ex, att linda grimskaft runt bene, lyfta benen med grimskaft, knyta ensilageplast i grmman, dra pulka under magen, osv osv... När hon var unghäst hade jag med henne ute på promenad, mötte bilar ocg allt möjligt.
I dag går hon under kranen på skogsmaskinen när den står på tomgång...

Nu blev det visst mer om min, men träna att hon ska lita på dig, det är mitt tips. :D

Nej alltså jag håller inte på lägger linan mot henne en hel timme. Jag tömkör en stund, prövar med linan, tömkör en sväng i skogen, prövar med linan, går förbi fåren (som hon går förbi x antal ggr/dag och ändå är rädd för ). Det brukar bli en timme ca innan vi är klara. Ibland anv jag inte alls linorna, bara tömkör.

Liknande trådar

Körning Nu kommer jag åter igen med mina korkade frågor. Är helt ny inom körningen och tömkörning för instruktör. Har tömkört shettistjejen till...
Svar
5
· Visningar
1 207
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama