Svårt att hitta westernsadel?

D

Dinor

Hej. Jag rider inte western men har ändå börjat fundera på att skaffa en westernsadel till min häst. Rider nu i en bomlös Freeform sadel men trivs inte riktigt i den och funderar därför på att byta ut den mot något annat. Min häst är lite knepigt ihopkommen, han har en bred, svängd och kort rygg med manke. Detta gör det svårt att hitta engelska sadlar som passar. Har fått för mig att det skulle vara enklare med en westrnsadel. Är det bara en myt eller är det lättare att hitta en westernsadel som passar än en engelsk sadel? Har hört att det skulle vara enklare då westernsadeln har större anläggningsyta:confused:. Har planer på att ta kontakt med en sadelutprovare men tänkte att jag skulle höra mig för lite först.

Sv: Svårt att hitta westernsadel?

Hej!
Tyvärr kan jag inte sägaatt det är enklare att hitta en passande westernsadel. T.o.m tycker jag att det är svårare. Just i o m att det är mer anläggningsyta så är det mer som ska stämma. Så upplever jag det i alla fall. Har letat w-sadel till min häst, men har nu gett upp för tillfället då han ändrar formen rätt mkt efter årstid.
Får nog säga att det bästa är att kontakta sadel utprovare och ha en del slantar att lägga ut på en ordentlig och tillpassad sadel. Ett leta sadel själv är inte lätt speciellt om man nu har en häst med "svår" rygg.
Men lycka till och ge inte upp förräns du har provat i alla fall.

Sv: Svårt att hitta westernsadel?

Hej

Jag har köpt en Continental Equiflex till min knepigt hopkomna häst, men det är ju inte alls säkert att en sån passar din häst. Nu är min häst brett kortryggad utan manke och tämligen rak i ryggen. Men det är värt ett test i alla fall. Den jag har till min är en Equiflex XXL nr 186. Men det finns ju många att välja mellan. Annars har ju B....za ett sadelprovningssystem som du kan prova.

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Western Jag använder inte FB och tänker inte börja igen med det. Men jag skulle gärna vilja ha folk online att bolla med, fråga saker osv. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
4 310
Senast: Ramona
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka