Svårt att hitta vettig medryttare?

Melrose

Trådstartare
Hej,
jag skrev en tråd förut om att jag kanske skulle få hyra häst men inte hittade stallplats, inte så många som svarade i tråden men iaf :p
Nu är det så att jag har fått veta att jag kanske kan få plats i ett stall ( det jag ville ha plats i förut) , får veta nästa vecka.
Samtidigt har jag börjat fundera på ett medryttarsystem typ, som jag ska åka och kolla på, på tisdag. Det här systemet fungerar ungefär så att man blir tilldelad en häst som man rider och har nästan som sin egen 3 dagar i veckan. Man får hoppa en gång, träna dressyr en gång och rida uteritt en gång, och sen sköter man om hästen dom 3 dar man är där mockar, borstar typ. Det här blev ett intresseant alternatriv iom att det verkade som vi inte skulle få nån plats från början.
( jag har varit medryttare förut)

Det andra stallet är ett kollektivstall och det verkar bra man fodrar, släpper in hästar 4 ggr i mån. Istallet finns ca 15-20 hästar och flera i min ålder.

Hela tiden har jag ju helst velat hyra en häst som min egen och det vill jag fortfarande. Planen har hela tiden varit att ha en medryttare 2-3 ggr i veckan och det har jag aldrig tänkt på förut som en svår grej. Men nu har jag hört av vissa att det kan vara svårt att hitta.

Så min fråga är, går det att hitta en vettig medryttare eller är det j-svårt? Kan ju nämna att jag fyller 15 och ska börja 9:an, därför föredrar jag en vuxen medryttare om det går att hitta.
Om det blir så, vad bör jag tänka på när jag letar medryttare?

Många svar uppskattas :bump::D

Sv: Svårt att hitta vettig medryttare?

Nu fattar jag ingenting, eller läste jag slarvigt? Du vill hyra en häst, och samtidigt ha en medryttare? Har jag tolkat saken rätt?
Min åsikt är ju att skaffar man en häst, så är det för att man anser sig ha tid med den fullt ut. Sen kan säkert saker inträffa som gör att en medryttare kan bli behövlig, men att planera in en sådan redan från start verkar inte så igenomtänkt.

Varför provar du inte istället att bli medryttare, och då på de antal dagar som du kan rida. En häst är så mycket mer än så, den kräver mycket mer tid utan ridning inräknad.

Jag har tutat i mina barn detta, för att få ihop en timmes ridning krävs minst 1 timme före och efter arbete med både häst och dess utrymmen samt miljön.

Hejsan.
Jag har själv barn som har egna hästar och vet av erfarenhet att det tar mkt tid. Dom har hjälp 2 dagar i veckan av sk medryttare. Det tvingade jag fram endast för att dom skulle få lite tid över för skola och annat som ungdomar vill göra. Att prova på att vara medryttare 3 dagar per vecka som du har blivit erbjuden tycker jag är ett bra sätt att pröva på vad det innebär att ha en egen häst/ponny. Om du ändå vill ha en "egen" ponny/häst och hjälp med den så sätt dig ner och fundera över vad du och din häst behöver för ryttare som hjälp och annonsera sedan efter det behov du har, då blir det lättare att se om en ev ryttare passar till dig och din ponny. Men du måste också komma i håg att det alltid är du som har det yttersta ansvaret för din ponny så om din medryttare inte kan en dag blir det du som måste fara dit och rida/sköta oavsett vad du har planerat. Att ha en egen ponny är oerhört roligt men mkt arbete men det som man får tillbaka uppväger med flera hästlängder allt arbete som blir.
Lycka till med dina ev hästplaner, tänk bara efter ordentligt hur just du vill ha det och bestäm dig efter det.
Mvh Nisse

Nu fattar jag ingenting, eller läste jag slarvigt? Du vill hyra en häst, och samtidigt ha en medryttare? Har jag tolkat saken rätt?

Ja, du har tolkat det rätt. Grejen är den att mina föräldrar i princip kräver att jag ska ha medryttare, dom anser att jag måste ha några dagar lediga med tid för skolarbete m.m.
Jag håller med dom på sätt och vis jag kan tänka mig att ha nån dag ledig men jag vill självklart också sköta om hästen så mycket som möjligt. Men i slutändan är det ju alltid dom som bestämmer så jag måste helt enkelt gå med på deras krav.:bow:
Tyvärr har jag inte heller något syskon (8-årig lillebror...:angel:) som kan hjälpa till och mamma och pappa är inte heller jätthästvana. Mamma har ridit mycket när hon var yngre men det var ett tag sen, och pappa har visserligen hjälpt mig i stallet sen jag var liten men det är ju inte tillräckligt.

Jag förstår din synpunkt och medryttare är också ett bra alternativ, samma sak med det jag berättade om i början. Fast helst skulle jag vilja hålla på ännu fler dagar.. :angel:

Hejsan.
Jag har själv barn som har egna hästar och vet av erfarenhet att det tar mkt tid. Dom har hjälp 2 dagar i veckan av sk medryttare. Det tvingade jag fram endast för att dom skulle få lite tid över för skola och annat som ungdomar vill göra.

Precis så mina föräldrar tycker... :angel:

Varför folk behöver/vill ha medryttare är ju helt ointressant. det viktiga är ju att hästen blir väl omhändertagen!!

Ett tips jag kan dela med mig av är att leta efter annonser där folk söker medryttarhäst buke, blocket etc..
Om man lägger ut en annons: Medryttare sökes. Så får man lägga massor med tid på folk som inte har en aning om vad det innebär att vara medryttare och har en massa konstiga frågor.
Givetvis kan man hitta den perfekta medryttaren där också men jag fick säkert tjugo ointressanta, knepiga människor att svara på min annons och den första jag sökte upp själv är den jag delar min häst med nu!

Givetvis kan man hitta den perfekta medryttaren där också men jag fick säkert tjugo ointressanta, knepiga människor att svara på min annons och den första jag sökte upp själv är den jag delar min häst med nu!

Jo, jag skulle helt klart tycka att det var bäst att ha en medryttare som man känner sedan innan.
Tyvärr så är mina hästkompisar som jag ridit med när jag var liten och så, inte lika intresserade av hästar som dom brukade vara. Några rider men vissa har slutat och jag tror ingen av dem faktiskt vill ha en häst som jag vill. Jag blev väl den enda "passionerade" hästälskare till slut. :angel:

I Stockholmsorådet tror jag inte det är ett dugg svårt att hitta medryttare, men det beror u på hur centralt stallet är också. Kollektivtrafik till stallet är ju ett stort plus. Att hitta en BRA medryttare vet jag inte hur svårt det är, jag har haft grym tur och varit väldigt kräsen när jag valt min.

Jag är precis som du ute efter medryttare. Jag satte ut en annons och jag kan tala om att många av mailsvaren man får är helt onödiga! Om du ska sätta ut en annaon, var noga med att skriva vad du vill ha ut av din medryttare, samt om det ska kosta något för medryttaren och gärna då hur gammal du vill att hon/han ska vara.

I Stockholmsorådet tror jag inte det är ett dugg svårt att hitta medryttare, men det beror u på hur centralt stallet är också. Kollektivtrafik till stallet är ju ett stort plus. Att hitta en BRA medryttare vet jag inte hur svårt det är, jag har haft grym tur och varit väldigt kräsen när jag valt min.

Precis, kollektivtrafik till stallet, tillgang till ridbana/ridhus och en trevlig ridhäst, sa blir det mycket lättare. Hur orättvist det än är sa är det lättare att hitta en erfaren medryttare till ett halvblod än till exempelvis en fjording eller travare. Maste man ha bil sa försvinner en hel del kandidater, och om man bara kan rida i skogen sa försvinner ocksa en del.

Ok, tack för alla bra svar! Även om det inte blir en häst än så lär det nog bli av nästa år kanske :D.
Tänker vara väldigt "detaljerad" i min annons och sen kan jag kanske få hjälp av en vuxen hästkunnig person också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 814
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 033
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 046
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve