svårt att hitta medryttare?

T

tre4

till er som har medryttare/halvfodervärd på eran häst!
hur svårt är det att få tag i medryttare?
vart fick ni tag i eran medryttare?
vad betalar h*n ?

Sv: svårt att hitta medryttare?

Jag hade ganska lätt för att få medryttare... jag satte upp lappar i affären och på ridhuset...den som blev medryttare kom från ridskolan- slutade där och började rida min pålla i stället, och det fungerar mycket bra.
Jag hade några som var och tittade som inte verkade lika intresserade av skötseln runtomkring dvs mockning smörjning, pyssla m pållan...

Min medryttare ringde på min annons jag hade ute i en tidning har jag för mig.
Vi delar på stallhyran o hovslagaren. Övriga kostnader står jag för.

Det tog inte så jättelång tid innan jag hittade medryttare, det gäller att annonsera på rätt ställen.
Jag kan rekomendera lokala tidningar.
Även annonssidor på internet kan funka såklart.

Jag är medryttare, som svarade på en annons på en internetsida. Jag betalar 300 kr i månaden. Jag rider, mockar åt och pysslar med medryttarhästen, tar in och släpper ut hästarna vid behov när jag är där.

Hittade min medryttare på jobbet, en kanontjej och jag är så glad att hon vill hjälpa mig ibland. Hon betalar självklart inget =)

Där jag bor verkar det mer eller mindre hopplöst att finna en medryttare.
Så ev. ska en komma i veckan. Men inget bokat än :(
Priset är gratis!

Jag är då medryttare, och gör lite allt möjligt de dagarna jag har hästen. Förutom mockning osv. Brukar se till att tränset är smörjt efter ridning och lite sådant... betalar 500 kr i månaden.

Vart bor du då?

Jag bor i sthlm och det är omöjligt att hitta medryttarhäst här, om man inte ska betala en massa. Så jag har tvärtemot ditt problem, men jag antar att du bor i en liten stad.

Jag tror att många av medryttarproblemen, iallafall att jag backade när jag letade "medhäst" berodde på:

- läget (hade inte bil då)
-Hästen var knappt inriden och att de ville ha betalt för att det skulle komma en och rida in och utbilda den. Den servicen ska inte medryttaren stå för och dessutom betala.. (tycker jag) Var det gratis så var det en annan sak.
(Hade däremot gärna ridit för instruktör med hästen om det gick för sig)
- Ridmöjligheter, dåliga ridmöjligheter hjälper inte heller. Vinter, ishala vägar och inget ridhus på ridavstånd känns ofta som ett svårt alternativ.

Kan ju vara att jag är en bortskämd en :devil:

Utanför Skinnskatteberg :D Lte svårt att ta sig hit kan jag tro :D

Aa precis, men sånna medryttarhästar finns ju alltid gott om ;)

En bekant till mig började rida hästen lite och fortsatte, mest av en tillfällighet. Funkar sådär. Hon betalar inget, mockar ibland och putsar aldrig eller hjälper till med något annat. Hon får träna för instruktör, och det vill jag också att hon gör eftersom hon är lite stum i handen och det påverkar hästen.

Jag bor i obygden och har haft en annan medryttare tidigare, men hon slutade att komma...

Anledningen till att jag har medryttare är att jag inte hinner rida så mycket som jag vill själv, men det ska bli skönt när jag gör det och kan få en mjuk häst igen. Just nu behöver jag dock hjälp med att få hästen motionerad.

Aa precis, men sånna medryttarhästar finns ju alltid gott om ;)

jo.. eller hur.. jag menar inte att jag ville ha en grand prix häst..även om det hade varit läckert :D . Men jag vill inte betala för att rida in någon annans häst, det är mot mina principer... Om jag ska ha medryttare någon gång i framtiden så ska jag tänka på vad jag erbjuder. Vill jag av någon anledning ha hjälp att rida in så ska jag ju snarare betala för att få hjälpen.. Har jag en häst som bara kan skrittas på grusvägarna, så ska ingen behöva betala för det heller..
Men nu klarar jag mig inte utan häst länge till.. Ska bara se till att bli klar med skolan ;).. Abstinens..
Ulrika

En bekant till mig började rida hästen lite och fortsatte, mest av en tillfällighet. Funkar sådär. Hon betalar inget, mockar ibland och putsar aldrig eller hjälper till med något annat. Hon får träna för instruktör, och det vill jag också att hon gör eftersom hon är lite stum i handen och det påverkar hästen.

Jag bor i obygden och har haft en annan medryttare tidigare, men hon slutade att komma...

Anledningen till att jag har medryttare är att jag inte hinner rida så mycket som jag vill själv, men det ska bli skönt när jag gör det och kan få en mjuk häst igen. Just nu behöver jag dock hjälp med att få hästen motionerad.

Och var ligger obygden i Skåne? Vi är väl bortskämda ;)..
Ulrika

jag hittade min medryttarhäst genom min mammas jobbar kompis som har häst på det stallet som davina (min medryttarhäst) stå och hon behövde ämed davina förhennes mamma ä sjuk så jag behöver inte betala någotom hon hade behät skulle jag nog inte ha än nu för det tog ming 3 månader inana jag fick en:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag är då själv medryttare/delägare (eller vad man nu ska kalla det för).
Hur jag kom i kontakt med denna häst var att jag själv hade annonserat på nätet och ägaren tog kontakt med mig,blev medryttare samma dag jag provred.Har haft väldigt lätt för att hitta medryttarhästar,oftast så är det jag som kollat/svarat på annonser

jag betalar 1000kr i månaden för allt (har även med andra medryttarhästar aldirg betalat mer än 1000kr/mån och jag bor i sthlm..)Visserligen så köper jag sjuhelvetes mkt saker till hästen (nästan Bara jag som gör det faktiskt) och det funkar mkt bra och uppskattas väldigt mkt.Kan även tillägga att jag nu varit medryttare på denna häst i ca 3 år nu och planerar Minst lika många år till-om inte mer;) :love:

Senast ändrad:

Är själv medryttare/fodervärd.

hur svårt är det att få tag i medryttare?
- Jag fick hästen i mina händer i princip. Hade hand om ägarens tidigare häst, så det var bara självklart att jag skulle fortsätta med nästa. Den första fick jag börja låna och på den vägen var det väl...

vart fick ni tag i eran medryttare?
- Ridskolan

vad betalar h*n ?
- Träningar/tävlingar. Dessutom anser jag att jag ska köpa utrustningen hästen behöver när jag hoppar (eftersom inte ägaren hoppar). Det gör jag och det har ägaren inga klagomål på. Jag brukar köpa småsaker som behövs också.

Det beror mycket på vad man har för krav på medryttare och sedan hur lätt det är att ta sig till stallet. Dessa två saker är ganska avgörande har jag märkt.
Jag har hittat de flesta genom annons. Några har jag hittat genom att dom hört talas om mig och mina hästar och kontaktat mig.

Läste nu mitt eget inlägg och insåg att det lät som att det funkar jätteilla med min medryttare. Så är det inte alls. Hon och hennes föräldrar ställer upp när jag inte kan för att jag är bortrest. Det är bara det att ibland blir man trött på kommentaren "Jag mockade inte för mamma skulle hämta mig klockan 2, så jag hann inte" vilket innebär att jag ändå inte blir fri från stallet hennes dagar.

:rofl: Ja obygd i Skåne är väl kanske inte vad man tänker sig. Jag bor dock utanför en liten by till vilken det går två bussturer om dagen. Sedan är det väl en kilometer att promenera från busshållplatsen till gården. Det innebär att medryttare är beroende av egen bil, snälla föräldrar eller att de kan åka moped. Dock är det en bygd med mycket privata hästar och ingen ridskola, så de ungar som bor i närheten har antingen egen häst eller också kan de inte rida. Det är dessutom en bit till ridhus och ridvägarna är inte så jättebra.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 742
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka