Svårt att hitta foderhäst!

Sv: Svårt att hitta foderhäst!

vart hittade ni eran häst? bekanta annons eller så?
Blir tokig på detta har haft annonser ute svarat på annonser osv men de finns juh nästan ingeting roligt!
Hur lång tid letade ni?

lite hästletande peppning behövs!

Jag letade efter en sällskapshäst på foder för några månader sedan och det var oerhört svårt att hitta en häst. Så jag förstår. Att hitta något att använda själv är väl nästintill en omöjlighet. Jag köpte i stället. Det gick bättre att hitta en billig häst som man kan använda än att ta en på foder. Sedan handlar det också om tur. Det räcker ju faktiskt att man hittar EN häst, så brukar jag tänka, det får mig att glatt leta vidare.

Hälsning Maja

Via uthyrningsstall, har gått lite LA dressyr men älskar att hoppa! Är inte världens lättaste att rida men hur trevlig som helst! Vilket psyke och såå gullig! Hade tänkt komma ut på någon hopptävling men vi får se hur det går, har inte så jättehöga krav. Men där får man ju dock betala en summa till själva uthyraren.

får man fråga vart? behöver inte säga vem bara ort!

Jag skulle höra mig för via kontakter samt annonsera själv. Jag tror dock att fler och fler foderhästar går genom kontaker och därför annonseras inte alls lika många hästar ut som foderhästar längre. Om det är ett alternativ för dig så finns det ju även seriösare uthyrare men det beror ju på vad du är ute efter, oftast hyrs ju dessa ut under vinterhalvåret och går lite ridläger under sommaren.

Men du kan ju även skriva en annons och sätta ut och uppdatera hyfsat oftast då det (speciellt nu sommartid) är många yngre tjejer som söker foderhäst och oftast är det nog så att hästägarna inte är så intresserade av dessa när de är de själva och inte målsman som skriver ut annonserna. Jag tror dock det gäller att formulera sig väl med.

Min häst ska Inte lånas ut :p men om jag skulle låna ut henne skulle jag i första hand låna ut henne till någon som hade en vettig hästhållning och ungefär samma syn som mig, med bra stall och utevistelse, hästkompisar etc. sedan en bra syn på ridningen, ryttarens kunskap skulle ha en mindre betydelse men däremot tycker jag man ska ha en vilja att hela tiden lära sig mera.

Så annonsera lite om det är så, uppge ålder och vad du söker och vad du kan erbjuda helt enkelt (i korta drag) . Om jag skulle skriva skulle jag t.e.x kanske skriva "Hej, jag söker en lite äldre välutbildad häst för att använda till dressyrträning (ev. tävling i lättare klasser) samt skogsridning, lättare markarbete osv. hästen bör vara ca 160-170 cm hög men ålder har ej så stor betydelse bara den är frisk och fräsch. Stor boxplats i lugnt stall erbj, daglig utevistelse med hästkompis, 4 utfodringar per dag, regelbunden motionering, daglig omsorg och mycket pyssel. Referenser från stallkamrater och tränare finnes. Ring eller maila för mer info om vad jag kan erbjuda, bilder på stallet etc".

Dvs. skriv mer vad du vill använda hästen till och vad du kan erbjuda, inte att du vill ha en häst som är si och så många cenitmeter eller si och så gammal, att den är frisk och fräsch väger ju ändå tyngre..

Inte för att jag vet exakt hur du formulerat dig men lite tips på vägen bara ;)

Just nu kan det också vara idé att poängtera att man vill ha hästen minst ett år på foder eller dylikt och att det ej är sommarhästar för om folk tror man är ute efter sommarhäst skiter dom nog i att höra av sig för det är just nu så många småtejejer annonserar om detta och drömmer om sommarhäst och därför blir ens egen annons oftast "en i mängden".

Sedan tror jag mer på att ibland kanske annonsera i lokaltidningen (för att det är nära) en att annonsera på nätet. Sätta upp annonsen i olika affärer osv. ridsportbutiker som t.ex. Granngården, till häst osv .

Samt som sagt ta tillvara på och utnyttja kontakterna om det är möjligt.

men madde, vill dom inte ha ut pollux på foder ? eller ska han bara säljas ?

du fattar vem jag är va ;)

Såg inte denna tråd så jag startade en till...suck
Det är krångligt det här...banklån vad betalar du varje månad och hur hög är räntan? Min sambo gilar inte lån...

När man inte har så mycket kontakter går det lite trögt har läst annonser i ett halvår nu och vad det gäller medryttar/fodervärd i närhet hittar jag inget...funderar på att åka till några stall i närheten och prata med folk...? men det tar emot, när man var yngre kändes det mer ok nu känns det desperart och konstigt (30 år och studerande).

men madde, vill dom inte ha ut pollux på foder ? eller ska han bara säljas ?

du fattar vem jag är va ;)

han ska bara säljas tror ja..har inte engagerat mig i de....de står juh att ja letar..

Är Kim borta?! Var juh där igår och diag antog de men....

Ska dock provrida ett 4 årigt varmblod i morrn... vet inte va ja vill ha riktigt men kan juh vara värt att kolla :D så håll en tumme för mig!

Hör av dig om vi ska på fler tävlingar :idea::p eller ud kanske är ute i morrn? Mötet, kommer ev beror lite på om ja hinner!

Jag letade foderhäst för några månader sedan och märkte vilken otrolig konkurrens det är om hästarna (om man vill ha en häst att träningsrida). Jag tror ändå att jag hade det lite förspänt då jag haft egen häst i många år samt är vuxen. Jag tror att det bara är att fortsätta leta, kolla annonser ofta så att man kan vara bland de första att maila eller ringa. Lite peppning till er som letar: Jag har nu den perfekta hästen för mig på lån, rutinerad, hoppglad, pigg och fräsch, dessutom är hans ägare jättebra, engagerad utan att lägga sig i och mkt seriös. Till er som funderar på foderhäst är mitt råd också att vara noga med att skriva ett ordentligt kontrakt så båda parter vet vad som gäller vid ex skada. Ps igår startade vi vår första 1.10 och kom trea!

Nehe grattis :banana: va roligt!

hmm men ja anser mig rätt så "vuxen" 22 år har haft två egna hästar och har jobbat mycke med hästar men men!

Hur länge ha rdu den på foder?

Nehe grattis :banana: va roligt!

hmm men ja anser mig rätt så "vuxen" 22 år har haft två egna hästar och har jobbat mycke med hästar men men!

Hur länge ha rdu den på foder?

Vi har kontrakt på 1 år men det blir nog minst ett halvår till. Hoppas att han håller sig lika fräsch bara,han är ändå 18 år. Jag hade turen att hitta honom på så nära håll (2 mil). Hans ägare skulle aldrig ha lånat ut honom om hon inte hade fått svar på nära håll, så man ska verkligen vara ihärdig på de hästar som annonseras i närheten.

Jag har hittat båda mina foderhästar genom kontakter, letade först på annonser men hittade inget intressant. Tror man har lättare att hitta "bra" hästar genom kontakter. Tala om för alla hästmänniskor att du letar häst så kan du ju ha turen att hitta en. Min ena hittade jag genom en kompis som har en kompis som kände några som ville hyra ut (långa vägar men det funkade:D). Den senast var genom min ridlärare.
Lycka till med hästletandet!

hej, ja kim avlivades i onsdags.. han var alldeles för dålig tyvärr.
Michigan fick panik när vi kom hem i fredags och det inte fanns någon kim, det var ganska jobbigt att se.
Ja, jag har några tävlingar inplanerade som jag hopps du följer med på :D 30 juni är nästa, banhoppning i örebro så ingen resa nu haha.

Jasså, vart har du hittat den då?
Vad roligt, hoppas det funkar !

Men R är alltså tillbakalämnad och väntar på avlivning ?

Hm jag är också vuxen 30...tyvärr lite dåligt ridsjälvförtroende efter uppehåll på nästan 10 år Hade egen ponny i 6 år...nu har jag ridit på ridskola och även privartnästan ett år men tycker hästarna och situationen är för tuff för mig...

letar äldre häst typ läromästare så man kan få upp självförtoendet och öva på det man lär sig på ridskolan!

Kul att höra lyckade foderhäst historier!

Själv skulle jag aldrig i hela mitt liv våga låna ut en häst till:(

Dotterns ponny gick fodervärden och sålde:devil:

Förlåt, det var inte svar på din fråga, men man blir bara så ledsen

Lycka till med letandet

hej, ja kim avlivades i onsdags.. han var alldeles för dålig tyvärr.
Michigan fick panik när vi kom hem i fredags och det inte fanns någon kim, det var ganska jobbigt att se.
Ja, jag har några tävlingar inplanerade som jag hopps du följer med på :D 30 juni är nästa, banhoppning i örebro så ingen resa nu haha.

Jasså, vart har du hittat den då?
Vad roligt, hoppas det funkar !

Men R är alltså tillbakalämnad och väntar på avlivning ?

Aha jo de förstår ja!stackarn...

Jag bokar in 30de då borde ja i allefall hinna byta bort jobbet den dan :rofl:

Ska ut till hovsta! va en bekant... tidigare skrivit i tråden tillåme... som gav mig ett nummer till sin hovslagare som kännde nån... Vi får se nervös är ja i vart fall vaj uh länge sne ja red ordentligt... men emn!

Han är hemma nu stårep å bete och är lycklig... kommer me största sannorlighet avlivas ja! :crazy: Men på nå kontigt sätt rä de skönt at tinte behöva se hur han är och hur han har de...
Här är dom:
http://www.pixbox.se/alb_show_id433042_page0.html

Själv skulle jag aldrig i hela mitt liv våga låna ut en häst till:(

Dotterns ponny gick fodervärden och sålde:devil:

Förlåt, det var inte svar på din fråga, men man blir bara så ledsen

Lycka till med letandet

Nemen fy :eek:
sånnt är så tråkigt de förstör så himla mycke för alla andra som vekrligen vill och är seriösa... :mad:

hoppas de löste sig för er...

skit bra för titti kan inte följa med så jag har redan räknat med dig :D

ja jag läste om någon i hovsta och blev jättenyfiken på vart i hovsta, vad dom heter :D
När skulle du titta på den hästen ? för de var väl travaren på 4 ?

Jag vet, det är skönt att kunna lämna iväg dom och få bort känslorna, så gjorde ju jag med lennon, han gick hos mammas jobbarkompis på lösdrift tills det var dags att avliva honom och det är jag tacksam för för det var riktigt skönt.

Hej
tog mod till mig och ringde en person som jag inte känner och det ska komma en ny häst till hennes stall och ägaren har dåligt med tid...så jag hoppas på det...en dåligt utbildad dölehäst men snäll kan gångarterna i alla fall

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar