Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om din häst fattar fel galopp kan du prova att blockera yttersidan, alltså ställ hästen till vänster, korta traven och gör hästen uppmärksam på fattningen, gör sen en tydlig galoppfattning och behåll vänster sidan "låst". Hästen kommer att tycka att det är väldigt mycket behagligare att fatta höger galopp eftersom den bogen är "fri".
Detta har fungerat på mina unghästar men det finns säkert många andra knep!!
Lycka till!!!
Håller med ovanstående om att hästen ska lösgöras och ridas i balans, dock verkar det som om hästen är relativt oerfaren och även ryttaren. Tar ni ridlektioner? Problemet kan lika gärna sitta hos ryttaren, jag rider en kompis häst ibland som bara vägrar fatta höger galopp med henne, men fattar kort fin höger galopp från skritt med mig. Det finns så mycket som kan vara snett på vägen, det bästa är nog att rida lektion och lära in galoppfattningarna ordentligt från grunden, det blir aldrig bra galopp av att slängtrava in i den. Lycka till!
Min häst har också haft svårt att fatt höger galopp (han är 8 år). Men jag fick tipset att samla ihop honom i en kort, behaglig samlad trav med lätt ridning. Sen så skulle jag rida lätt på fel sittben och lägga till ytterskänkeln bara. Han tog den hur lätt som helst.
Nu har jag även börjat att korta ihop honom i höger galoppen för att få den mer samlad.
Fatta innebär att den startar för en hjälp som ryttaren gör, inte att den då springer in i galopp.
lär den kommandot/ ordet vid longering först.
Sen säger du samma på ryggen o gör hjälpen tydligt.
att ställa ditåt eller hitåt är bara att krångla till det.
För en häst som bjuder brukar det vara lättast att fatta från skritt.
Fatta gärna i en kurva, så blir det mer naturligt för den att fatta rätt.
Det är A o O att du är tydlig i dina hjälper o sitter så stilla i övrigt som möjligt.
Sen är det lika viktigt att du berömmer den, men den ska då inte sakta av.