svårt att få tillbaka storhäst-sitsen?

desiree

Trådstartare
om man är inbiten stor häst ryttare, och man börjar rida islandshäst är det vanligt att man tappar sin sits?
har hört att det är så, men det verkar lite mysko tycker jag. så jag hör med er kloka islänningsryttare. ;)

Sv: svårt att få tillbaka storhäst-sitsen?

Det har jag inte märkt nåt av trots att jag har båda sorterna...
;)

Är det någon skillnad på sitsen då? Menar du typ allround/hoppläder då? Det tog inte så lång tid för mig att hitta balansen där igen efter ett upphåll från storhäst i 8 år. Så det är nog ingen fara! :p :)

Jag hade inga problem, satt lika bra/illa oavsett storlek på hästen. Det beror nog på hur man sitter, är man van att knipa sig fast med benen så blir det svårt att forsätta med den ovanan och hänger ens "balans" på det så har man problem.

Jag har aldrig haft problem med att behålla den lodräta sitsen. Men jag är rätt kort (160 cm över havet) så mina ben blir aldrig hängade fritt utan stöd, som det lätt kan bli för långbenta som rider isisar.

/Malin

Tvärtom, tycker att jag fått bättre sits. Lodrät sits hörde jag aldrig talas om på min ridskola.

om man är inbiten stor häst ryttare, och man börjar rida islandshäst är det vanligt att man tappar sin sits?

Ja många kan säkert göra det, oftast pga de inte rider utan bara åker med och då behövs ju inget säte eller hur. För den som inser att man måste rida hästen, tappar knappast sitt säte och sits, det är ju den bästa hjälpen man har så varför slänga bort den.

Jag rider med samma lodräta sits som när jag red storhäst/ponny.

det var bara en tanke som kom upp i huvudet när jag diskuterade med en tjej i stallet angående islandshästar. hon var fast besluten vid att hade man en gång gått över till islandshäst kunde man aldrig gå tillbaka (ungefär). men det verkar konstigt? som många skriver är det ju balansen som räknas.

nej nej jag är inte alls sugen på att köpa en isis :angel:

Jag skulle vilja påstå detta, och nu utan skryt eller påhopp till andra raser. Man måste vara mycket balanserad när man RIDER islandshäst, däremot kan man ha en sämre balans och ÅKA islandshäst men skillnaderna är enorma mellan dessa två.

Jag tycker jag fått en bättre sits rent allmänt nu ( vilket jag kan tacka Silverkedjan för :bow: eftersom ingen annan ridlärare sagt ett knyst om min usla sits ) och så sitter jag oavsett hästras numera...

min usla sits härstammar framförallt från ridskolan på stora hästar :o , men det beror ju på vart man "lärt" sej rida. Så min sits har nog förbättrats (kunde inte bli sämre)sedan jag började rida isis, kanske för att jag var äldre och bättre kunde förstå vikten av en bra sits, samt nödvändigheten för att få hästen att gå i rätt gångart. De stora bruna tappar ju inte gångarterna lika lätt pga dålig sits, så det blir ju inte lika uppenbart liksom, även om det egentligen är lika förödande.

En sak som jag har insett nu när jag rider islandshäst är hur mycket jag ridit med hälarna innan och utan säte. Jag har ingen bra sits, men den har faktiskt blivit mycket bättre nu.

Ehum...är det MIG du pratar om?

Eftersom JAG ridit islandshäst i flera år och gått "tillbaka" till dom stora bruna....
:cool:

Å förresten?? Ska DU överge dom stoooora bruna och börja med isis?? :eek:

hehe, nja inte riktat till dig. bara en liten undran, har hört det från flera håll men det verkar bara vara en skröna :)

och nejdå du kan vara lugn, katzy kommer jag nog aldrig att sälja. Fast idag var det väldigt nära kändes det som :angel: fast jag är sugen på en isis också. :o nåt måste jag väl ha och rida på när hon går och ska ha bäbis? :D

Jag red en hopplektion (fast jag hoppade inte) i allroundsadel på ridskolan förra våren efter att mest ha ridit en liten islandshäst barbacka. Det var inte lätt. Det fattades i balans, kondition och styrka. När jag red stor häst regelbundet hade jag en ganska stabil lätt sits.
Hur min lodräta sits är beror mycket på sadeln. I Feldmannsadel hamnar jag i stolsits.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat