Svårridet fullblod

G

glad_tjej

Jag har precis köpt ett jättefint fullblod som har skolats om till ridhäst vilket funkar hur bra som helst- han är duktig i både dressyr och hoppning, väldigt arbetsvillig och trevlig på alla sätt.
Har köpt honom för att tävla och ha som läromästare trots att han inte är speciellt gammal och hittills har det gått ganska bra. MEN vi har ett problem: han böjer gärna på nacken utan att sätta under sig och jag vet inte vad jag ska göra. Jag är van vid stela och/eller svårridna hästar och inte så mjuka hästar som han är. Rider för instruktör två gånger i veckan och har provat allt; med sporrar och utan sporrar, med och utan spö, gjort mycket övergångar, halvhalter, halter, ja allt jag kan komma på. Han springer också gärna med huvudet väldigt lågt (även i hoppningen) och det går liksom inte att få upp honom. Jag antar att han är riden så av tidigare ägare men jag vill absolut inte rida runt med någon rollkurliknande stil...

Så nu är min fråga; vad kan jag göra för att få honom i form och inte bara böjd i nacken? Hur gör ni som har hästar som gör likadant? Tips? Övningar?

Sv: Svårridet fullblod

Tänk på att din hand ska gå fram dedär 5-10 centimetrarna när du rider så han får en chans att gå fram med nosen. Samtidigt som du driver på massa med säte och skänkel! hellre att han går för högt med huvudet än för lågt i en sådan situation. Tänk hela tiden "upp, upp, upp"

Saker du kan göra är massa cavaletti i trav, höjda bommar alltså, då måste han lyfta och arbeta lite mer med baken. Ut och klättra, utnyttja och rid i snön nu!!

Annars är det BARA att tänka upp och DRIVA massor, driva igenom kroppen så bakbenen kommer med lixom. Låt honom inte hönga sig i bettet.

Tycker du borde fundera på att byta tränare kanske, till ngn som kan hjälpa dig lite bättre ! Lycka till !

Han kanske behöva få lite mer muskler så att han orkar bära upp sig?

Började rida en fullblodsvalalck för några månader sedan som gärna hängde med hela tyngden i handen. Har klättrat mycket och kört varierande träning för att styrka honom. På honom gäller det att rida med mycket skänkel och lätt bärande hand, då går han som bäst.

Jag är halvfodervärd på denna häst och f.n. rider jag och en medryttare hästen. Både ägarn och medryttaren har ridit med gummisnodd för att hästen är het m.m. Ägarn har dessutom blivit tillsagd av tränare (duktig på fullblod och väldigt erfaren tränare så det är inte en dålig tränare som har "hyss" för sig) att ha gummisnodd för att hon inte kan ha handen stadig och ge honom det stöd som behövs.

Dock har jag märkt en stor skillnad på honom när han inte rids med gummisnodd lika ofta, han bär upp sig bra och jobbar mer rätt i formen. Men det har ju även att göra med att jag ridit varierande och klättrat som sagt. Så bygg muskler på hästen, speciellt i ryggen, fullblod behöver starka ryggmuskler.

Tack för svar!
Hm jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur han är men alltså... Problemet är inte för korta tyglar för i princip går han med huvudet lika långt ner hur långa tyglarna än är (så länge de inte är helt långa). Han är inte på något sätt tung eller hänger i handen utan han bara går så ändå.
Att tänka uppåt försöker jag hela tiden men det funkar inte alls, han förstår inte vad jag menar och börjar då dra ner huvudet inte för att jag håller upp honom för mycekt eller inte ger eftergift utan det känns som att han gör det för att han verkligen inte förstår. Att driva går bra, han är väldigt känslig för både säte, skänkel och röst men det är samma sak där; han går lika lågt ändå. Som att han inte kan komma över en viss punkt med huvudet liksom... Nu låter jag jättegnällig men inte ens cavaletti eller hinder hjälper, han går precis likadant då vilket gör att vi inte kan hoppa så högt eftersom hans huvudställning gör det svårare för honom att se hindret i tid:(

Jag tror absolut inte att det är omöjligt att lösa bara jag hittar knapparna men VAR sitter de?:confused: :P Tränaren är väldigt bra och det går framåt men är fortfarande en bit kvar.

Kan du förtydliga vad du menar med att hästen går lågt med huvudet? Du skriver om rollkursliknande, och dåfår jag intrycket att hästen drar IN huvudet, inte att den går och hänger framåt i bettet? det är ju jättestor skillnad på de två olika scenariona så det är därför jag frågar?

du skriver att du är van vid tunga stela hästar osv. Jag tror ofta det blir en chock för de som inte ridit fullblod tidigare, just att de är så lätta, smidiga och ofta "ormiga" i kroppen, det blir ett lite annat ridsätt. Det är lätt på en sån häst att man som ryttare blir väldigt passiv i sina hjälper, för hästen känns så lätt och "på". men det är ännu viktigare att man har den under sig för sätet, och vågar driva på. Många lättare litekänsliga hästar gillar inte när man klämmer ens med minsta lilla med överskänkeln. Har du provat att rida med säte och underskänkel på honom,dvs tänk att han är en badboll som ska få plats att höja sig under dig.

jag tycker, om det är så att hästen snarare böjer IN huvudet än hänger sig framåt, att det låter som hästen inte är framme på bettet eller på hjälperna. Gummisnodd tror jag inte ett skit på, den ger inte eftergift och den inbjuder till att hästen ytterligare bara viker in huvudet för att komma undan trycket, eller vräker sig på och tar stöd i snodden.

Vad jag tycker kan hjälpa är att arbeta hästen vid uteritt där den får naturlig framåtbjudning.
fullblod kan ju vara knepiga att rida bakom andra hästar ibland när/om de tänder till men just för att du ska känna känslan när han bjuder fram på bägge tyglarna fram till handen kan du prova...träna steglängdsökningar i uppförsbackar så då får känna hur det "ska kännas" som du sedan kan ta med in på banan.

Sedan om du är van vid stela hästar k a n det vara så att du är alldeles för långsam med eftergift. Prova ta händerna längst ut på tyglarna och gör volter och halter först i skritt...träna dig själv att rida utan stöd i handen alls. Detta för att ni sedan ska mötas på ngn gyllene medelväg...

Kvartsframdelsvändningar kan också vara bra så att han blir tvingad att arbeta med bakbenen. Öpnnatänk tex. längs med vägen vid uteritt kan fungera också...

Tack för svar!
Hm jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur han är men alltså... Problemet är inte för korta tyglar för i princip går han med huvudet lika långt ner hur långa tyglarna än är (så länge de inte är helt långa). Han är inte på något sätt tung eller hänger i handen utan han bara går så ändå.
Att tänka uppåt försöker jag hela tiden men det funkar inte alls, han förstår inte vad jag menar och börjar då dra ner huvudet inte för att jag håller upp honom för mycekt eller inte ger eftergift utan det känns som att han gör det för att han verkligen inte förstår. Att driva går bra, han är väldigt känslig för både säte, skänkel och röst men det är samma sak där; han går lika lågt ändå. Som att han inte kan komma över en viss punkt med huvudet liksom... Nu låter jag jättegnällig men inte ens cavaletti eller hinder hjälper, han går precis likadant då vilket gör att vi inte kan hoppa så högt eftersom hans huvudställning gör det svårare för honom att se hindret i tid:(

Jag tror absolut inte att det är omöjligt att lösa bara jag hittar knapparna men VAR sitter de?:confused: :P Tränaren är väldigt bra och det går framåt men är fortfarande en bit kvar.

Så går en del fullblod, och en del tvärtom med huvudet upp i vädret, dom har ofta ett lite knepigare förhållande till bettet än ridhästutbildade hästar.
När ryttaren försöker få hästen "i form" så väljer en del att gå ner så för att undkomma att vinkla bakbenen, det är det som det handlar om. De skjuter hellre på med bakbenen framåt, det är så de arbetar som galopphästar, de är musklade så och även byggda så. De vinklar inte i bak och måste då antingen ila iväg framåt eller så som din som går ner och skjuter framåt, inte bra eftersom den går på bogarna rejält.

Så det handlar om att backa i ridningen, och jobba med mera grunder innan du går vidare. Det här med "omskolad" är ofta ren bluff, din häst tex är med all säkerhet felriden och det är det vanligaste tyvärr.....

Fullblod kan verka så lätta att rida, smarta, känsliga i munnen, rör sig lätt osv, det finns en risk att gå för fort fram särskilt ryttare som vill hoppa....Man tror att det är att lära dom galoppfattningar och kröka på nacken så är det klart med "omskolningen" sen:crazy: Tyvärr.

Du behöver få hästen att använda sina bakben jämnare och bättre. Den måste stärkas där. Först balans - är hästen verkligen taktmässig eller ilar den iväg i övertempo? Sen lösgöra, och rakrikta mer och få den att använda kroppen rätt. Och stärka i det. Mkt sidvärts, mkt övergångar, mkt halvhalter på rätt sätt. Framdelsvändninar, bakdelsvändningar, alla möjliga former av sk vikn, korta och långa diagonaler med olika tvärning, skolor, osv. Men var noga med att sitta på båda sittbenen och ha en jämn tygelkontakt.

Har du en bra dressyrtränare ser den det här behovet, och kan hjälpa dej.

Senast ändrad av en moderator:

Kan du förtydliga vad du menar med att hästen går lågt med huvudet? Du skriver om rollkursliknande, och dåfår jag intrycket att hästen drar IN huvudet, inte att den går och hänger framåt i bettet? det är ju jättestor skillnad på de två olika scenariona så det är därför jag frågar?

du skriver att du är van vid tunga stela hästar osv. Jag tror ofta det blir en chock för de som inte ridit fullblod tidigare, just att de är så lätta, smidiga och ofta "ormiga" i kroppen, det blir ett lite annat ridsätt. Det är lätt på en sån häst att man som ryttare blir väldigt passiv i sina hjälper, för hästen känns så lätt och "på". men det är ännu viktigare att man har den under sig för sätet, och vågar driva på. Många lättare litekänsliga hästar gillar inte när man klämmer ens med minsta lilla med överskänkeln. Har du provat att rida med säte och underskänkel på honom,dvs tänk att han är en badboll som ska få plats att höja sig under dig.

jag tycker, om det är så att hästen snarare böjer IN huvudet än hänger sig framåt, att det låter som hästen inte är framme på bettet eller på hjälperna. Gummisnodd tror jag inte ett skit på, den ger inte eftergift och den inbjuder till att hästen ytterligare bara viker in huvudet för att komma undan trycket, eller vräker sig på och tar stöd i snodden.

Precis, han går IN med huvudet men är inte alls tung i handen eller så. Det där med överskänkeln som du skriver stämmer också. Jag var rätt passiv i början men har två bra tränare som verkligen har fått mig att förstå hur viktigt det är att RIDA honom så det funkar mycket, mycket bättre nu.
Exakt! Det är det som är problemet; att han ofta inte är framme och jobbar ordentligt bakifrån. Vissa dagar går han super och arbetar ordentligt en många gånger gör han så som jag har skrivit tidigare; drar in huvudet...

Vad jag tycker kan hjälpa är att arbeta hästen vid uteritt där den får naturlig framåtbjudning.
fullblod kan ju vara knepiga att rida bakom andra hästar ibland när/om de tänder till men just för att du ska känna känslan när han bjuder fram på bägge tyglarna fram till handen kan du prova...träna steglängdsökningar i uppförsbackar så då får känna hur det "ska kännas" som du sedan kan ta med in på banan.

Sedan om du är van vid stela hästar k a n det vara så att du är alldeles för långsam med eftergift. Prova ta händerna längst ut på tyglarna och gör volter och halter först i skritt...träna dig själv att rida utan stöd i handen alls. Detta för att ni sedan ska mötas på ngn gyllene medelväg...

Uteritterna utnyttjar jag så gott jag kan just nu men i och med vädret och därmed underlaget har det inte varit så lätt den här vintern... Dessutom är det massa LIVSFARLIGA längdskidåkare ute på ridvägarna så många gånger har min häst inte kunnat fokusera på något annat än dem:mad:
Alltså, grejen är att jag vet hur det ska kännas (har känt/känner då och då både på nuvarande hästen och på andra hästar jag ridit) men jag vet inte hur jag ska få till "rätt känsla", och därmed rätt arbete, vissa dagar.

Så går en del fullblod, och en del tvärtom med huvudet upp i vädret, dom har ofta ett lite knepigare förhållande till bettet än ridhästutbildade hästar.
När ryttaren försöker få hästen "i form" så väljer en del att gå ner så för att undkomma att vinkla bakbenen, det är det som det handlar om. De skjuter hellre på med bakbenen framåt, det är så de arbetar som galopphästar, de är musklade så och även byggda så. De vinklar inte i bak och måste då antingen ila iväg framåt eller så som din som går ner och skjuter framåt, inte bra eftersom den går på bogarna rejält.

Så det handlar om att backa i ridningen, och jobba med mera grunder innan du går vidare. Det här med "omskolad" är ofta ren bluff, din häst tex är med all säkerhet felriden och det är det vanligaste tyvärr.....

Du behöver få hästen att använda sina bakben jämnare och bättre. Den måste stärkas där. Först balans - är hästen verkligen taktmässig eller ilar den iväg i övertempo? Sen lösgöra, och rakrikta mer och få den att använda kroppen rätt. Och stärka i det. Mkt sidvärts, mkt övergångar, mkt halvhalter på rätt sätt. Framdelsvändninar, bakdelsvändningar, alla möjliga former av sk vikn, korta och långa diagonaler med olika tvärning, skolor, osv. Men var noga med att sitta på båda sittbenen och ha en jämn tygelkontakt.

Har du en bra dressyrtränare ser den det här behovet, och kan hjälpa dej.

Tack för ditt tydliga svar!
Ja lite knepigare är det verkligen. Det där med att de inte vill vinkla bakbenen har jag hört förut och tycker att det verkar fullt logiskt; kan man komma undan det jobbiga genom att göra så så visst, klart man gör det!:p
Jag har märkt att många fullblod är felridna men jag vågar nog garantera att min fina kille inte är det; köpte honom som läromästare i dressyr genom min ena dressyrtränare och jag känner dessutom enda hans enda före detta ägare efter galoppen så jag vet att han är välriden och väl utbildat från grunderna. Dessutom rider båda mina tränare honom regelbundet för att han inte ska tappa det jag inte är tillräckligt duktig för att underhålla.

Fullblod kan verka så lätta att rida, smarta, känsliga i munnen, rör sig lätt osv, det finns en risk att gå för fort fram särskilt ryttare som vill hoppa....
Allt det här stämmer in på min häst men jag vill inte gå för fort fram för min egen skull och hoppningen lägger jag på is för min del ett tag, annan ryttare hoppar just nu för jag känner att dressyren ger mig mer. Ville bara hoppa förut men den här hästen är (trots att han tidigare galopptränades och inte riktigt har förutsättningarna) en fantastisk dressyrhäst när det går bra och jag kommer lära mig MASSOR på honom. Dressyren blir bara roligare och roligare ju mer vi tränar tillsammans tycker jag:d Den ena tränaren har varit med ända från början; jag red min allra första lektion för henne och sen dess har jag ridit för henne regelbundet. Den andra tränaren är lika bra som den första och känner både mig och hästen väl och vi har en bra dialog så jag tycker att vi går fram lagom fort. Hästen kan som sagt mer än jag kan så risken att vi går för fort fram för hans del är inte speciellt stor.

TACK för alla tipsen på rörelser/övningar, det är precis sånt jag behöver! Eftersom jag som sagt rider regelbundet (2 ggr/v) för tränare lär jag mig mycket där men det är när jag rider själv det blir problem. Jag ser ju inte lika bra uppifrån ryggen hur han går och arbetar som tränaren gör när hon står på marken och dessutom tycker jag att det ibland kan vara svårt att känna hur de känns. Men så plötsligt kommer den där "wow"-känslan och jag inser att allt faktiskt har känts fel innan...

dessutom tycker jag att det ibland kan vara svårt att känna hur de känns. Men så plötsligt kommer den där "wow"-känslan och jag inser att allt faktiskt har känts fel innan...

Ja precis, det känner jag igen. Dom är väldigt svåra att rakrikta och smiter lätt och gärna ut och slingrar med bogar och bakben, så det är därför tror jag. Det är inte att dom vill slippa jobba egentligen men dom är så otroligt viktkänsliga så man medverkar själv också till att dom vinglar, samt att dom ofta, särskilt lite otränade inte är lika tunga och "stadiga" i kroppen som ett normalt halvblod.
En tränare sa att alla borde prova att försöka rida ett fullblod bara runt på en volt för bara det är svårt, en person som är van vid en stabilare häst kommer inte att få volten rund. :o Dvs få hästen att spåra och inte driva iväg och vingla....

Det låter som om du är seriös och noga, det kommer nog att blir jättebra:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag känner igen detta beteende.
Jag rider en fullblodsdam som tidigare gått både fälttävlan och dressyr.
Men nu har hon kommit på undantag när hennes ägare lagt mesta tiden på sin unghäst.

Hon gör precis så som du skriver, rullar ihop halsen utan att för den saken gå alls i rätt form.
Hon är vinglig och gör små galoppskutt hela tiden med bakbenen i trav. Och att försöka få henne att gå på en jämn volt är totalt omöjligt.
Jag måste verkligen sitta mitt på hästen och hålla händerna stilla för att hålla rak linje.
Hon har även fått för sig att skaka på huvudet, ofta i samband med dom små galoppskutten.
Jag misstänker att hon inte har tillräckligt med muskler än och därför skuttar till.
När det kommer till att galoppera är det bara att glömma.
Har man inte ett tomt ridhus vågar jag inte ens tänka galopp.
Hon galopperar på stället, och ger man henne längre tyglar drar hon iväg och enda sättet att stoppa henne är väl att rida in i ett hörn.
Puuh!

Nu utvecklade detta sig till helt andra problem!

:angel:

Ja precis, det känner jag igen. Dom är väldigt svåra att rakrikta och smiter lätt och gärna ut och slingrar med bogar och bakben, så det är därför tror jag. Det är inte att dom vill slippa jobba egentligen men dom är så otroligt viktkänsliga så man medverkar själv också till att dom vinglar, samt att dom ofta, särskilt lite otränade inte är lika tunga och "stadiga" i kroppen som ett normalt halvblod.
En tränare sa att alla borde prova att försöka rida ett fullblod bara runt på en volt för bara det är svårt, en person som är van vid en stabilare häst kommer inte att få volten rund. :o Dvs få hästen att spåra och inte driva iväg och vingla....

Det låter som om du är seriös och noga, det kommer nog att blir jättebra:bow:

Ja det är jättestor skillnad mot alla andra hästar jag har ridit... Den här fullblodskillen är min första stora häst och jag var egentligen livrädd för fullblod:p Men min veterinär tyckte att jag skulle provrida i alla fall på grund av att hon gillar dem och tycker att rasen passar bra för lite mindre tjejer som inte har så stor muskelmassa så jag provade och vilken känsla det är när det blir rätt! Men just det du skriver; bara småsaker som att få en volt rund, det är svååårt. I och för sig gör det inte mig något för jag tror verkligen att jag kommer utvecklas och bli mycket mjukare i min ridning med den här hästen Och då kommer det ju förhoppningsvis synas även vid ridning av andra hästar, som min svårridna ponny som jag har valt att behålla fast jag fyllt 18 år till exempel:angel:

Jag känner igen detta beteende.
Jag rider en fullblodsdam som tidigare gått både fälttävlan och dressyr.
Men nu har hon kommit på undantag när hennes ägare lagt mesta tiden på sin unghäst.

Hon gör precis så som du skriver, rullar ihop halsen utan att för den saken gå alls i rätt form.
Hon är vinglig och gör små galoppskutt hela tiden med bakbenen i trav. Och att försöka få henne att gå på en jämn volt är totalt omöjligt.
Jag måste verkligen sitta mitt på hästen och hålla händerna stilla för att hålla rak linje.
Hon har även fått för sig att skaka på huvudet, ofta i samband med dom små galoppskutten.
Jag misstänker att hon inte har tillräckligt med muskler än och därför skuttar till.
När det kommer till att galoppera är det bara att glömma.
Har man inte ett tomt ridhus vågar jag inte ens tänka galopp.
Hon galopperar på stället, och ger man henne längre tyglar drar hon iväg och enda sättet att stoppa henne är väl att rida in i ett hörn.
Puuh!

Nu utvecklade detta sig till helt andra problem!

:angel:
Det där med små galoppskutt hade vi också problem med i början och det blev bara värre och värre så efter en månad var jag totalt livrädd för att rida hästen någon annanstans än i ridhuset. Problemet är bara att det är tio minuters skrittväg dit:p
Jag menar inte att din häst kommer bli värre men det är ju alltid bäst att stoppa sånt där så fort som möjligt... Jag hade i princip gett upp och ville lämna tillbaka hästen (hade honom på prov först) men ägaren kunde inte ta tillbaka honom på några veckor och dessutom ville hon så gärna att det skulle funka så han fick en chans till då tog bort 2/3 av det kraftfoder han hade fått innan. Det tog bara ett par dagar så var han samma fantastiska, maffiga, trevliga häst som han varit tidigare och som jag fastnat för:love:

Det känns ju betryggande att läsa här, att det inte bara är min häst som vinglar omkring i ridhuset! :)
Jag har aldrig ridit fullblod innan så jag antar att det är en kombination av att vi båda är ovana och otränade!
Vad gäller fodret får hon bara hö och kraftfoder nu, så tror inte vi kan dra ner på det.
Jag satsar på att bygga upp min och hennes kondition och muskelmassa! :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 271
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar