Svårriden

mullah

Trådstartare
Hej, någon som kan tipsa mig om hur jag ska rida min jobbiga häst.
Hon är nio år och var i princip bara inriden när jag köpte henne i juni.
Hon är jättemycket energi och är extremt vaken. När jag rider ut vill det gärna gå undan i båda trav och galopp. Det är svårt att få henne att gå i ett normalt tempo men dte kanske man får leva med.
Den största svårigheten är när jag ska jobba henne. I vänster varv börjar hon gå hyfsat, det vill säga bär sig bra i traven. I höger varv är det svårare, det vill gärna bära iväg, hon orkar inte jobba uppåt utan springer framåt istället och jag studsar som en boll i sadeln.
Eftersom hon både är stark, är vaken och energisk är det svårt att få henne att slappna av och lyssna på ig ( och inte allt annat runtomkring) så att hon börjar jobba rätt. Man rider slut på sig.

Galopp har jag knappt börjat jobba i än för jag vill att hon ska bli stark i traven först. Har ni några träningstips??
Hästen är ett halvblod 1,65-

Senast ändrad:
Sv: Svårriden

Min häst är också väldigt stark och gör gärna allt för att slippa undan arbete, jag har dock aldrig gillat dressyr speciellt mycket så jag har aldrig fokuserat så mycket på det (haft medryttare som ridit lite dressyr och så). Det va inte förrän det blev vinter (jag har haft honom sen i sommras) och när det blev hårt i marken och ingen snö som jag "tvingades" att ta tag i det hela. Det enda jag kunde göra då var nämligen att skritta runt på vår stelfrusna volt. Så jag skrittade runt där och började göra massa små dressyrövningar men eftersom jag inte är så inne på dressyr blev det mest skritt/halt, lite vändningar, sidförande osv. Och så blev jag som sagt "tvingad" att hålla på med det i ett tag ibland travade jag ett par steg och tränade då på skritt/trav trav/halt osv. Och i början så va han ju i stort sett helt omöjlig (haha jag fattar inte nu hur jag kunde rida honom innan när basichjälperna satt så dåligt) men jag var konsekvent och i halterna spände jag först mellangärdet sedan tog jag lite i tyglarna och sedan tog jag tag ordentligt och i början behövdes alla dessa tre steg men ganska fort kunde jag ta bort det sista steget (även om jag behöver använda det ibland fortfarande om han blir ouppmärksam) och sedan försöker jag även hela tiden minska på det andra steget så att jag ska behöva ta så lite i munnen som möjligt. Min häst (och jag med, om jag nu ska rida dressyr) tycker att det är mycket roligare med övningar av alla dess slag än att bara rida runt på fyrkantsspåret och volterna och leta efter den perfekta formen. Så det är mitt tips gå tillbaka till grunderna och se till att allt sitter, skritta i en vecka (du kan ju rida ut nåra dar och trava å så om hon blir för pigg annars) och träna även ute på att allt ska sitta. Träna på övergångarna, sidföringen ska sitta du ska kunna flytta framdel och bakdel och när hon är tillräckligt stark, träna galoppfattningar övergångar galopp/skritt enkla byten osv osv. Med övergångarna och att träna halter och avsaktningar bör du även få lättare att få igenom halvhalten vilket du även verkar behöva med tanke på att hon blir så springig. Men låt henne inte springa iväg i traven utan sakta av till skritt efter ett par steg och så trav igen ett par steg och så håller du på så trav/skritt trav/halt noga och konsekventa övergångar och så håller du på så. Sedan övergår du till halvhalter i traven så bör du få ett bättre tempo och en uppmärksammare mer lättmanövrerad häst, lycka till!

Lägger till, tips på övningar finns i den nålade tråden "övningar av alla dess slag" prova någon övning där som verkar givande om du får idétorka.

Senast ändrad av en moderator:

Hej, någon som kan tipsa mig om hur jag ska rida min jobbiga häst.
Hon är nio år och var i princip bara inriden när jag köpte henne i juni.
Hon är jättemycket energi och är extremt vaken. När jag rider ut vill det gärna gå undan i båda trav och galopp. Det är svårt att få henne att gå i ett normalt tempo men dte kanske man får leva med.
Den största svårigheten är när jag ska jobba henne. I vänster varv börjar hon gå hyfsat, det vill säga bär sig bra i traven. I höger varv är det svårare, det vill gärna bära iväg, hon orkar inte jobba uppåt utan springer framåt istället och jag studsar som en boll i sadeln.
Eftersom hon både är stark, är vaken och energisk är det svårt att få henne att slappna av och lyssna på ig ( och inte allt annat runtomkring) så att hon börjar jobba rätt. Man rider slut på sig.

Galopp har jag knappt börjat jobba i än för jag vill att hon ska bli stark i traven först. Har ni några träningstips??
Hästen är ett halvblod 1,65-

Du ska inte leva med att hästen ränner iväg med dig. Jag tycker det låter precis som vårt connemarasto som såldes från ridskolan för att hon var för het. Efter ett tag insåg vi att hon sprang undan från att jobba. Vi tränade mycket skrittarbete i form och klättring så att hon stärkte ryggen och rumpan. Därefter tränade vi mycket övergångar mellan skritt och trav. Första tiden hade man 400kg i handen när hon gick "i form" men ju mer vi tränade och ju starkare hon blev, desto lättare blev hon i handen. Galoppen har vi tränat på stor yta. det gick fort i början, men jag slutade inte förrän hästen gick i lugn taktmässig galopp. Hon blev ganska svettig och trött innan hon gav med sig, men när väl slanten ramlade ner och hon insåg att det var jobbigare att hetsa än att galoppera lugnt så blev hon jättetrevlig att rida. Så fort hästen visar minsta lilla tillstymmelse att göra rätt ska hon få beröm. Sedan rider jag alltid lätt för att underlätta lite för ryggmuskulaturen.

Lycka till

Jop men så är hon . Exakt som ditt connemarasto, HEEEET. Jag kan inte rida i grupp får då springer hon bara runt utan måste rida själv.
Har börjar sitta ner i sadeln när jag jobbar henne och i vänster varv känns hon riktigt fin, bär sig- och mig - i balans. I höger är det jobbigare och då springer hon undan. Tack för ditt svar. det känns som om det finns hopp:rofl::rofl: !!!KRAM

Jag har två småtips;

1. Låt en kunnig equiterapeut/massör/fysioterapeut/osteopat eller dylik som kan både muskler och skelett se över din häst. Det kan ju vara en gammal snedhet eller muskelspänning som gör att hästen är så olika i de olika varven. Nog är alla hästar bättre i ett varv men det ska inte vara en för stor skillnad, då är något fel.

2. Magnesium. Har du koll på hästens mineralintag? Hästar som har magnesiumbrist kan bete sig onödigt vakna, lättskrämda, tittiga och fjantiga. De har inte helt kontroll över sina muskler. Det är värt ett försök iaf.

Jop men så är hon . Exakt som ditt connemarasto, HEEEET. Jag kan inte rida i grupp får då springer hon bara runt utan måste rida själv.
Har börjar sitta ner i sadeln när jag jobbar henne och i vänster varv känns hon riktigt fin, bär sig- och mig - i balans. I höger är det jobbigare och då springer hon undan. Tack för ditt svar. det känns som om det finns hopp:rofl::rofl: !!!KRAM

Min gamla connemaraherre gick aldrig att rida särskilt bra i grupp, och det gick inte över (skulle nog ha blivit en grym galoppör :) ). En hubertusjakt slutade med att en kompis fick leda tillbaka honom till start efter att jag fått kramp i armarna :) Det är ett minne det... Men jag tror trots allt att din häst i övrigt tycker det är jobbigt att träna och att det är därför hon springer. Prova med att rida lätt i det varv som hon har svårt för. Jag försöker alltid göra så mycket jag kan i min ridning för att hästen ska ha möjlighet göra rätt. Har märkt efter nästan 30 års ridning att man snabbare kommer framåt då (man lär sig en hel del från hundträning där man alltid måste motivera på det sättet).

Känns som om det skulle kunna gälal min häst med. Hon är en gudomlig hopphäst för övrigt.....
Jag har ridit jättemånga år men gjorde ett längre- 15 års -uppehåll pågrund av barn, skilsmässa, dålig ekonomi osv. Nu är jag tillbaks i gamet igemn sugen på att tävla och träna...men hur var det man gjorde nu igen.. (apropå att ge hästen möjlighet att göra rätt) .
Jo, jag rider för tränare men mycket av ridningen ska ju klaras självb;)och visst är man ringrostig.

Ursäkta om ja kapar tråden, men ja undrar om magnesium kan va nått för min kille, va köper man det å va kostar det, å är det nått speciellt man bör tänka på.

Känns som om det skulle kunna gälal min häst med. Hon är en gudomlig hopphäst för övrigt.....
Jag har ridit jättemånga år men gjorde ett längre- 15 års -uppehåll pågrund av barn, skilsmässa, dålig ekonomi osv. Nu är jag tillbaks i gamet igemn sugen på att tävla och träna...men hur var det man gjorde nu igen.. (apropå att ge hästen möjlighet att göra rätt) .
Jo, jag rider för tränare men mycket av ridningen ska ju klaras självb;)och visst är man ringrostig.

Ha ha, känner igen det där. Efter ett antal år med sporadisk ridning på häst som redan kan allt upptäckte jag efter att ha köpt mig en fd. travarflicka att jag inte hade någon som helst balans längre, vred överkroppen, satte mig snett och alla möjliga dumheter som jag inte behövt tänka på när jag red den välutbildade hästen. Man märker att man blir ringrostig rätt fort. Jag får hela tiden tänka på min ridning så att det blir rätt för hästen eftersom hon är så ung och outbildad. Men kul är det att ha alldeles egen häst igen. Connemarastoet är min dotters och henne kan ag rida när jag vill rida en problemfri pålle (för hon är numera problemfri och fantastiskt fin att rida):banana:

Ojoj , låter som en riktigt häst det där , men jag tror att om ni bara börjar komma överens lite så kommer hon nog bli en kanonhäst . Jag utgår från att hästen är frisk ..

Jag tycker att du ska försöka ta det så lugnt som möjligt . Var bestämd och konsekvent . Öva mkt på halter , sidförande , tempoväxlingar i skritt tills hon lyssnar . Gör samma sak i trav , sedan galopp . Rid ganska korta pass också så att du inte sitter och nöter på samma saker länge , då kanske hon tkr att det blir tråkigt . Sluta när det går som bäst helt enkelt !
Gå ut i skogen och klättra , det bygger jättemkt muskler på hästen men ta det lugnt i början x) detta tror jag man kan göra försiktigt i trav också ..
När min kompis hade sin förra islänning och de höll på attt bygga upp hans ryggmuskler longerade de honom med inspänning .. kanske skulle vara ngt ?

Bra för mig att höra. Jag känner mig lite bättre till mods och inser att det inte är någon katastrof. Kanske är jag typen som ger upp lite för lätt. Du verkar vara väldigt närvarande när du rider, verkar har tanken med dig. DEt är något att tänka på.

Ojoj , låter som en riktigt häst det där , men jag tror att om ni bara börjar komma överens lite så kommer hon nog bli en kanonhäst . Jag utgår från att hästen är frisk ..

Jag tycker att du ska försöka ta det så lugnt som möjligt . Var bestämd och konsekvent . Öva mkt på halter , sidförande , tempoväxlingar i skritt tills hon lyssnar . Gör samma sak i trav , sedan galopp . Rid ganska korta pass också så att du inte sitter och nöter på samma saker länge , då kanske hon tkr att det blir tråkigt . Sluta när det går som bäst helt enkelt !
Gå ut i skogen och klättra , det bygger jättemkt muskler på hästen men ta det lugnt i början x) detta tror jag man kan göra försiktigt i trav också ..
När min kompis hade sin förra islänning och de höll på attt bygga upp hans ryggmuskler longerade de honom med inspänning .. kanske skulle vara ngt ?

Kloka och bra råd. Jag gör redan en del av det, typ klättrar och så men det där med korta pass är värt att lägga på minnet. Tyvärr drar det ut ibland bara för att man vill få igenom vissa saker, som att trava i lugnt tempo på en volt. Det kan ta ett tag innan madam har accepterat det. Men du har rätt, hon är en jätteläcker häst. Om man bara får ordning på henne...( Hon har en syster som går 1,50 -hoppning. En riktig bitch för övrigt)

Jag har två småtips;

1. Låt en kunnig equiterapeut/massör/fysioterapeut/osteopat eller dylik som kan både muskler och skelett se över din häst. Det kan ju vara en gammal snedhet eller muskelspänning som gör att hästen är så olika i de olika varven. Nog är alla hästar bättre i ett varv men det ska inte vara en för stor skillnad, då är något fel.

2. Magnesium. Har du koll på hästens mineralintag? Hästar som har magnesiumbrist kan bete sig onödigt vakna, lättskrämda, tittiga och fjantiga. De har inte helt kontroll över sina muskler. Det är värt ett försök iaf.
Så där jättestor skillnad är det inte, bara att hon har svårare att bära sig här. Annars är hon ungefär lika stel/mjuk.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 036
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare