Sv: Svårlastad (ytterligare en sådan tråd :P) Långt!
Tja, man ska inte dömma något som man inte har provat....
har en be nice grimma, är ungefär som en Dually Halter, fast den verkar även på nacken.
Den grimman blev våran sista lösning till våran mkt betsämde dam, som gjorde saker och ting när hon själva ville.
Vi har prövat allt, och då även bara att väntat ut henne, i bland (sällan) hade vi tur och hon givck in ganska så fort, när vi prövade en ny metod så gick hon in efter ett tag men sedan lärde hon sig hur man kom undan den metoden osv. osv.
I bland var hon så trött så att m,an kunde till slut bara "lyfta" in henne i transporten.
Tills en dag jag kom på att jag hede min Be nice grimma, som vi hade köpt till våran ponny nä han var skadad. På med grimman, och jag började om från grunden med hela lastningen, häösten gick in, fast hon prövade gimman, men kände och upptäckte att här komm hon inte undan, hon fick valt att själva bestäma obehaget eller "belöningen", När hon gick ett steg fram så släppte trycket på grimman, och när hon vägrade gå fram eller backade utan tillåtelse så blev det ett obehagligt tryck på grimman.
Den mkt envisa och bestämda damen lärde sig mkt fort...
Oftast det inga problem att lasta henne, fast i bland prövar hon, men då räcker det att inte släppa på trycket, så ger hon sig och knattar glatt på in i transporten.
Hästar är underliga djur i bland, synd bara att man inte alltid kan förstå sig på vad som rör sig i deras huvud.