Svårlastad (ytterligare en sådan tråd :P) Långt!

Sv: Svårlastad (ytterligare en sådan tråd :P) Långt!

Tja, man ska inte dömma något som man inte har provat....

har en be nice grimma, är ungefär som en Dually Halter, fast den verkar även på nacken.
Den grimman blev våran sista lösning till våran mkt betsämde dam, som gjorde saker och ting när hon själva ville.
Vi har prövat allt, och då även bara att väntat ut henne, i bland (sällan) hade vi tur och hon givck in ganska så fort, när vi prövade en ny metod så gick hon in efter ett tag men sedan lärde hon sig hur man kom undan den metoden osv. osv.
I bland var hon så trött så att m,an kunde till slut bara "lyfta" in henne i transporten.

Tills en dag jag kom på att jag hede min Be nice grimma, som vi hade köpt till våran ponny nä han var skadad. På med grimman, och jag började om från grunden med hela lastningen, häösten gick in, fast hon prövade gimman, men kände och upptäckte att här komm hon inte undan, hon fick valt att själva bestäma obehaget eller "belöningen", När hon gick ett steg fram så släppte trycket på grimman, och när hon vägrade gå fram eller backade utan tillåtelse så blev det ett obehagligt tryck på grimman.

Den mkt envisa och bestämda damen lärde sig mkt fort...
Oftast det inga problem att lasta henne, fast i bland prövar hon, men då räcker det att inte släppa på trycket, så ger hon sig och knattar glatt på in i transporten.

Hästar är underliga djur i bland, synd bara att man inte alltid kan förstå sig på vad som rör sig i deras huvud.

Jag har inte "dömt ut" metoden. Som jag skrev tror jag säkert att det funkar bra på många hästar.

Men hästen jag skrev om har jag inte kvar så det är ju lite svårt att prova då. Men jag är ganska övertygad om att på honom hade det inte funkat, jag kände honom väldigt bra och vet hur han fungerade.. han hade inte tänkt "Aha om jag går framåt slipper jag obehaget, och får belöning" eller något liknande. Han hade istället tänkt "Ge fan i det där innan jag blir ännu mer förbannad" och så hade han backat tjugo steg istället för tio, hur obehagligt det än var. Sån var han, väldigt "hårdhuvad" eller vad man ska säga.

Kan däremot tänka mig att det hade funkat jättebra på min kompis häst som även han var svårlastad och for runt som en tok och reste sig/kastade sig om man tog fram linor.
Och på min kompis foderhäst, ett vblsto som stressade upp sig & trippade runt på tårna när hon skulle lastas, hade det nog också kunnat fungera. Så ratat metoden har jag inte gjort, skulle absolut kunna tänka mig att prova någon gång om jag har en svårlastad häst igen.

Det låter som om din häst är rädd inte dum. Vi måste tänka på att hästar har klaustrofobi och tycker att en liten transport är ett hot mot livet. Har hon dessutom varit med om nåt hemskt där inne så blir det ju inte mera inbjudande att gå in. Jag skulle nog börja med att försöka befästa ledarskapet långt bort från nån transport. Vet inte om du har läst elr sett på pat parellis sju lekar, men squeecing leken är ju en bra början. Det finns att läsa om på internet. Squeecingleken går ut på att få hästen att gå mellan dig och tex ett staket, låter enkelt men är ganska svårt, man börjar med ett rejält avstånd och longerar henne runt dig sen går du närmare och närmare ett staket och tillslut måste hon nästan klämma sig igenom, detta lär hästen att lita på dig. Ledarskap är A och O vid lastning tycker jag. Viktigt är oxå att aldrig bestraffa henne elr sätta henne i en trängd situation i samband med lastträning, det gör bara saken värre.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar