Svårlastad (ytterligare en sådan tråd :P) Långt!

N

NiitSirK

Jag velade lite först. Ska jag eller ska jag inte lägga in ytterligare en "svårlastad häst-tråd"? Men varje häst har ju sina egna "problem" oftast så jag gjorde en ny...

Mitt 7-åriga halvblodssto har förr varit väldigt lättlastad (tränad av Ronny Åman sedan hon var föl), men så hände en olycka (inte alltför allvarlig som tur var - hon fastnade med ett framben över bommen och i grimskaftet men skadades inte). Och hon blev jobbig att lasta men efter ett tag var hon som vanligt igen.

Nu gör hon såhär: Går rakt upp på lämmen - kastar sig bakåt/stegrar lågt.
Försöker ett par gånger till, hon går rakt in i transporten, står där lugnt, tills någon touchar bommen, då är det full fart ut som gäller!! Sist gock hon in helt säkert 7-10 ggr men kastade sig ut i hejdundrande fart så fort vi touchade bommen.
Lastningen tog 2½ timme och det slutade med att vi vi fälla upp lämmen fort som f*n (jag VET livsfarligt men ingen stod bakom lämmen någon gång - det var vi noga med ivf...) och satte på bommen efter det. I transporten stod hon kolugnt...

Damen i sig är väldigt speciell och tydlig i vad hon tycker om saker och ting. En riktig tänkare som inte går att lura på något sätt. Linor blir hon tokig på. Rör man henne med en lina flyger hon oftast bakåt eller stegrar så det skippar vi.

Vi ska låna hem transport så fort jag slutar jobba i sommar och så ska vi träna flera dagar, så ofta som möjligt... men det skulle vara skönt att få lite tips från vana hästmänniskor :D .

Någon? :P.

Sv: Svårlastad (ytterligare en sådan tråd :P) Långt!

Det är ett mycket vanligt problem. Att träna att lasta hästen på en hästbuss är ett bra tips eftersom hästen då inte känner sig lika instängd och det är mycket luftigare än i en liten hästtransport. När hästen kan lastas på hästbussen utan problem kan man börja med liten transport, och mycket berömm när hästen har kommit in i transporten och stannat där. Men som med all inlärning är det tålamod som är viktigast, och att inte bestraffa hästen. Om den gör fel ska man inte bry sig om det, men när den gör rätt ska det vara mycket berömm.

I ditt fall så skulle jag inte lasta hästen i någon annan transport än en med frontutlastning. Gå rakt igen om med hästen många gånger så den lär sig att ut är framåt.
Sen är det ju kanske en god ide´ att träna uppbindning med en sådan häst, när det tar emot fram (där du håller grimskartet) så ska man inte gå emot trycket utan hitta en annan utväg... Ta hjälp av någon kunnig Nh-människa.

Lycka till med kusen!

Aah alltså hon är NH-tränad sedn hon var föl, utav Ronny Åman från början, och hon är inriden med hans hjälp och allt sådant.
Uppbindningsproblem hade hon när hon var 2 år, men efter att Ronny kom ut igen och visade hur vi skulle göra så är det inget problem längre. Hon har inte kastat sig loss från uppbindning på 4 år minst tror jag faktiskt, så det är inget problem alls...hur rädd hon än blir när hon står uppbunden så "brukar" hon bara stå kvar, helspänd, tills någon knäppt loss henne eller tagit bort det läskiga...

Det är svårt att hitta en transport med fronturlastning att låna/hyra :confused: ... men jag vet att det skulle vara det optimala :).

Så fort jag slutat jobba så ska jag låna en vanlig transport att träna på, i flera dygn om det så krävs!!! Och så ska vi träna vrje dag ett tag framöver och åka till lite oliika ställen som ivf jag känner till, men inte hon...:).

Är ledsen att behöva säga det, men RÅ har inte varit "NH" på länge, om ens någonsin. För dussinet år sedan hade han iofs en mer NH-inriktad syn än de flesta inom EH, men mer än så är det inte.

Går rakt upp på lämmen - kastar sig bakåt/stegrar lågt
kastade sig ut i hejdundrande fart så fort vi touchade bommen
Rör man henne med en lina flyger hon oftast bakåt eller stegrar
hur rädd hon än blir när hon står uppbunden så "brukar" hon bara stå kvar, helspänd, tills någon knäppt loss henne eller tagit bort det läskiga...
Jag klippte ut detta, för att det för mig tyder på, att hästen saknar självförtroende. Alltså inte transport-kopplat.
Eftersom vi inte får skriva så mycket om personer här, ska jag inte gå vidare med tankar om möjliga orsaker.
Vad göra? Utan att kunna något om situationen i övrigt, skulle jag förmodligen bygga självförtroende, vilket kan komma att ta lång tid. Antar att du inte vill ha en osäker, rädd häst resten av er tid tillsammans?

Om du inte måste åka ofta med henne, skulle jag antagligen under en period använda mig av "lyfta lämmen fort", dom gånger jag måste åka, men i övrigt låta den delen vara.

Att ta hjälp av en kunnig NH-människa är ett förslag jag skriver under på!

LIA

Jag använder mig alltid av "backmetoden" (backar hästen, låter du henne backa 50 meter till, och var superkonsekvent).Till slut blir hästen j*vligt trött på att backa och vill gå framåt :D . Jag brukar även öppna frambommen, det är mycket lättare att stänga bak då, men man får ju var försiktig, och mycket snabb med att sätta dit frambommen igen (inget att rekomendera om hästen får panik)
Mvh. Matten

Du får inte misstolka det där jag skrev om uppbunden i gången.
det är inte så att hon blir rädd pga att hon står uppbunden!!
Utan det är som tex en gång då plast från en spånbal blåste in från dörren och rakt på hennes framben, klart hon blev rädd men visste att hon ska stå stilla så hon stod stilla tills jag tagit bort plasten...

Mm backmetoden har vi med kört på...men det funkade inte..

Damen är en riktig "tänkare" och VET verkligen hur hon ska göra för att överlista en :mad: .

Men man lär sig allteftersom ;)

"Lyftalämmenfort"-metoden vill jag aldrig mer göra, om det inte är så att hon måste åka till hästsjukhus eller något förstås.

Det som är själva "problemet" i lastningen är det att då jag lastade henne så var hon kolugn, men hon ville helt enkelt inte...
När hon sedan var inne och instängd i transporten så stod hon där lugn som en filbunke och tänkte " Får jag min belöning nu?"...

Jag tycker itne hin verkar ha dåligt självförtroende :S.
Enligt mig och många andra så är hon världens diva som alltid ska se till att alla får veta hur snygg och duktig hon är :P.

Men vi har kanske fel... :confused:

Usch detta låter bekant, hästen jag hade på foder var hemsk att lasta (vissa perioder gick han rakt in, sen började han strula igen ett tag, sen gick han rakt in igen, och så fortsatte det så).
Han var absolut inte rädd, utan tyckte helt enkelt inte alls att det var nödvändigt att gå in i transporten bara för att vi ville det. Och jag vet, då låter det som att problemet är respekt, att han behövde "lära sig" vem som var ledaren, men det var inget som helst problem med det annars. Jag kunde ha honom lös både på stallgången och ute när jag borstade m.m. Kunde lämna honom lös på stallgången och han stod kvar på samma ställe när jag kom tillbaka. Kunde öppna boxdörren (som var precis framför näsan på honom) och lägga in hö & mat i krubban utan att han gick in (fast han var världens största matvrak). Han var jätterädd för lastpallar (som låg på marken) och ensam vågade han inte gå närmare än att han hade typ 6-7 meter mellan sig och lastpallen. Men om jag gick med honom och gick över lastpallen så följde han efter & gick över den han också (lös!) fast han tyckte att det var läskigt, så han måste ha sett mig som ledare.

Men åter till transportproblemet.. Vi provade ALLT!!
Vi provade att stå och locka med hela famnen full med färskt gräs, morötter och fulla hinkar med havre, betfor & annat gott (han var som sagt världens matvrak) men icke! Han brydde sig inte.
Vi backade upp mellan stallväggen och ett staket så att sidorna var "stängda" för honom, hjälpte inte. Vi provade med linor men det var meningslöst, provade även med en sådan "lastningssele" som man lägger över ryggen & runt rumpan på hästen, lika meningslöst det. Vi provad "backningsmetoden", det gick inte. Vi tryckte till honom i rumpan med en "stickig" sopborste (låter kanske grymt men står man och kämpar i 2,5 timme så är man beredd att prova det mesta, så länge det inte skadar honom såklart) det funkade faktiskt en gång men sen sket han i det också. Provade med olika transporter (tyvärr hade vi inte tillgång till nån lastbil, det kanske hade hjälpt). Fick även "hjälp" av en mängd olika personer som var på samma tävling/träning som oss. Bl.a. en dam som var helt säker på att man skulle få in honom om man satte något för ögonen så hon satte fast sin jacka på hans huvud, inte sjutton hjälpte det (hela det resonemanget är galet för hästar är faktiskt inte korkade, de vet att transporten står där, även om de inte ser den!) den gången stod vi 2,5 timme i 15 minusgrader.
Det enda som gick att göra var helt enkelt att bara stå och vänta ut honom, så det gjorde vi oftast. Utom när vi fick "hjälp" av andra..
Den gången jag minns mest var då några NH(!)människor kom fram till oss och sa att de kunde hjälpa till, deras metoder funkade minsann på alla hästar sa de. Minns inte allt de gjorde men de höll på ett bra tag iaf, med en massa olika saker, inget hjälpte! Efter nästan tre timmar stod de tidigare kolugna och väldigt metodiska NH(!)människorna och piskade med en dressyrpisk! (fatta att han var omöjlig) När de stått och piskat en stund, vilket bara resulterade i att han sparkade omkring sig så att transportskydden hängde i trasor & han fick en massa sår på benen, så gav de upp och åkte hem. Gissa vad som tillslut fick honom att gå in (efter mer än tre timmar).. jo, hans ägare tog upp en näve grus och slängde i rumpan på honom, inte för att hon trodde att det skulle hjälpa utan bara för att hon var så uppgiven, men då gick han rakt in, knäppa häst.

Just därför tänker jag inte skriva "gör si eller gör så" för jag vet att det inte är så enkelt i praktiken. Du får kämpa på helt enkelt, och ha MYCKET tålamod och lugn, att prova olika transporter är kanske inte helt fel, det KAN ju hjälpa.
Hur som helst brukar det gå bättre bara man lastar/åker ofta.
Lycka till!!!
/Emma

Oj vad långt det blev :crazy:

Ett tips är ju att kolla in Mounty Roberts metoder om hur han löser det hela med lastning!
Kollade på han i Oslo och han var helt otrolig,,,en häst som tog över 4 timmar att lasta innan tog han in på ca 5-10 minuter!
Utan våld eller tvång!!!

Ojojoj, detta låter som min lilla dam :crazy:
Tänker inte ge dig någon "gör-såhär-manual" utan skriver bara vad som funkat på min.

Går rakt upp på lämmen - kastar sig bakåt/stegrar lågt.
Försöker ett par gånger till, hon går rakt in i transporten, står där lugnt, tills någon touchar bommen, då är det full fart ut som gäller!! Sist gock hon in helt säkert 7-10 ggr men kastade sig ut i hejdundrande fart så fort vi touchade bommen.

Nästan sådär gör min oxå, går in i stort sett varje gång inte helt kanske men sen räcker det att någon rör sig bakom henne eller fibblar med bommen så backar hon ut och ibland kastar hon sig o småstegrar. Och man kan inte be henne att stanna heller..
Nån gång hjälpte det att muta henne att stå kvar mer än 1 sekund med hjälp av mat/godis men nu struntar hon för det mesta i det trots att hon är väldigt glad för mat. Hade oxå begränsat hennes syn bakåt mha en handduk (obs! ej helt över ögonen utan bara som typ skygglapp)

det slutade med att vi vi fälla upp lämmen fort som f*n
Det har vi oxå tvingats göra nån gång.. För vad ska man göra när man står där efter flera timmar o inget annat funkar?

Damen i sig är väldigt speciell och tydlig i vad hon tycker om saker och ting. En riktig tänkare som inte går att lura på något sätt. Linor blir hon tokig på. Rör man henne med en lina flyger hon oftast bakåt eller stegrar så det skippar vi.
Just denna biten stämmer så väl in på min oxå. Hon blir helt galen när det kommer en massa "hjälpsamma" människor med allehanda redskap. Man märker direkt att hon blir AP-sur, piskar med svansen, lägger öronen och studsar runt som värsta guttaperkabollen o sparkar efter allt som kommer i vägen.
Jag brukar säga att hon är för smart för sitt eget bästa. En gång gick det jättebra att lägga på bommen från vänster (kan ändra på min släp) sen gick inte det för då hade hon lärt sig att det gick. Det som fungerar bäst med min är att bara vara 2 stycken, en fram och en bak.
Jag har haft NH-tränare ute (i höstas) och det funkade jättebra och jag har en "Dually Halter" (som Monty Roberts) och hon har garanterat blivit känsligare för tryck/eftergift med den men man måste vara så precis med henne, ge efter i exakt rätt ögonblick annars funkar det inte.. (Denna "metod" fungerar dock jättebra på min valack som oxå varit svårlastad innan men som nu går in på mindre än 15 min)

Det som funkade sist på min var följande:
2 personer, en spann mat, flyttade mellanväggen till en början o lossade frambommen. Gick upp på lämmen o jag bestämde att det var dags att stanna, backade sen några steg, gick några steg till upp på lämmen, backa o till slut stod hon helt inne o även om hon backade ut så kunde jag meddetsamma be henne att gå fram igen. Viktigt tror jag är att hon inte själv bestämmer när det är dags att göra si eller så utan man förekommer dom o ber om saker innan de själva bestämmer sig.
Satte sedan mellanväggen på plats igen o gjorde samma procedur med backningen. observera att hon inte fick belöning varje gång utan lite sporadiskt när jag tyckte att det var läge. Till slut stod hon stilla i typ 10 sekunder och bommen kunde läggas på.
Dock vet jag ju inte om detta hade fungerat från allra första början eller det var hon som var trött på våra påhitt o gav med sig efter 2 timmar :crazy: För hon vet ju att det till slut blir som vi vill iaf, så varför inte göra så meddetsamma kan man undra :confused: Hon är definitivt inte rädd och står snällt sedan när man stängt förutom nån protest-spark för att hon blivit lurad :devil:

Lycka till!

Bena skrev:
Ett tips är ju att kolla in Mounty Roberts metoder om hur han löser det hela med lastning!
Kollade på han i Oslo och han var helt otrolig,,,en häst som tog över 4 timmar att lasta innan tog han in på ca 5-10 minuter!
Utan våld eller tvång!!!
Var o tittade när han var i Flyinge och han är helt outstanding!
Som jag skrev i tidigare inlägg funkar detta jättebra på min valack men damen är ngt svårare (även när NH-tränaren var ute var hon jättesvår) men vi har ju kommit en bra bit på vägen så jag tycker att
det helt klart är värt att anlita en duktig NH-tränare som kan hjälpa en att komma vidare.. Ibland kör man fast i "det gamla"..

Det där med att täcka över ögonen har jag alltid tyckt var det dummaste.. och precis som du tänkt, varför skulle det vara mindre farligt?
Men faktiskt funkade det för ett par kompisar nu när de skulle till betet, de höl på i över 2 timmar och tillslut satte de tussar i öronen och nått över ögonen, och då gick hon bara på det dumma lilla våpet ;)
Så det kan vara värt att prova!

Veronika skrev:
Jag har haft NH-tränare ute (i höstas) och det funkade jättebra och jag har en "Dually Halter" (som Monty Roberts) och hon har garanterat blivit känsligare för tryck/eftergift med den men man måste vara så precis med henne, ge efter i exakt rätt ögonblick annars funkar det inte.. (Denna "metod" fungerar dock jättebra på min valack som oxå varit svårlastad innan men som nu går in på mindre än 15 min)

Exakt vad är en "Dually Halter"? Hur ser den ut och hur fungerar den?

Fortfarande inget svar........

Den ser ut som en vanlig grimma men med en extra nosgrimma som löper genom ringar på sidorna så att när man drar så trycker den om nosen och de blir känsligare för tryck/eftergift. Funkar jättebra på min dam som är ganska okänslig o gör som hon vill annars.. Innan ville hon knappt backa när man höll på med vanlig grimma och nu behöver man knappt ta i henne så backar hon.
Bifogar en bild

Duallys.gif

Vill påpeka att det INTE är något tortyrredskap av något slag utan gör bara så att hästen blir mer känslig/uppmärksam. Man kan även rida med den.
Jag lastade min häst hemma igår och denna gång stod hon stilla i transporten i mer än 10 sek. (körde backningsproceduren) Nu hade jag iofs ingen som kunde lägga på bommen eller stå där bak så jag vet inte om det funkar sen när vi ska iväg eftersom hon har stenkoll bakåt. Men från att ha haft en häst som knappt gick i närheten av släpen och sedan gick in 1 av 20 ggr så tycker jag att vi kommit en bra bit på vägen att hon går in varje gång nu så det är väl bara en tidsfråga så står hon väl där snällt tills man stängt :angel: Hoppas jag på i alla fall ;)
Men man bör ha någon som visar hur grimman fungerar innan man ger sig på och använder den för att det inte ska bli fel. Det är alltså ingen dra-tills-du-storknar-grimma utan man måste ge tryck i rätt ögonblick o sedan ge efter meddetsamma när man får önskad effekt, dvs framåt el. bakåt och istället ge tryck igen om hästen stannar.
Min är jättekänslig för eftergift i absolut rätt ögonblick annars tvärvägrar hon medans valacken accepterar "misstag"

Tack för beskrivningen och bilden!
Just nu har jag ingen svårlastad häst så jag hade inte tänkt ge mig på att prova en Dually Halter själv, var mest nyfiken..och man vet ju inte vad man kommer ha för hästar i framtiden :smirk:
Kan tänka mig att den "grimman" funkar på många hästar men tror faktiskt inte att det hade funkat på hästen jag skrev om, vad man än försökte sig på i samband med lastningen så blev han irriterad & det hade han säkerligen blivit på den med (även om man tränade med den när det inte var lastning pågång också). Det var därför vi oftast bara "väntade ut honom", man kunde få stå och vänta i evigheter och folk på tävlingar/träningar undrade vad vi egentligen höll på med när vi bara stod där, men det var det som funkade bäst. Fast de perioder när vi åkte riktigt ofta så gick han rakt på, så det handlade väl mycket om rutin för hans del.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar