Svårlastad ponny

Jewes

Trådstartare
Vår ponny är svårlastad, från början gick hon inte på alls när vi hämtade henne i höstas använde de linor för att få in henne i transporten. Nästa gång vi lastade gick det på ca 15 min, gången därpå tog det två timmar (när vi skulle hem). Sen har vi tränat och tränat, ibland går det på 10-15 min ibland 2 timmar. Vet inte hur vi ska lösa detta för vi ska iväg och träna och tävla. Om man är på henne och jobbar med henne utanför transporten eller använder långspö som pekpinne blir hon skitsur och det blir bara värre. Något förslag? Kan tillägga att när hon väl är inne står hon och käkar hö och är allmänt lugn. Ger snart upp

Går hon upp lättare om en annan häst går före? Det funkar för vissa.

Annars kanske ni kan lasta henne ofta hemma och belöna rikligt när hon går in. D.v.s. ge det godaste hon vet när hon är inne i transporten. Så att hon lär sig att transporten är positiv för där får hon alltid det bästa godiset! Om hon går att muta är det ju bra. Eftersom inte verkar vara rädd för att vara i transporten utan det "bara" är lastningen som är problemet så kan det ju funka.

Min häst har inte velat gå in. Vi har linat varje gång i nästan ett år, bjudit på gott och beröm inne i transporten och kör SUPERFÖRSIKTIGT. Idag går han in själv ibland, ibland åker linan fram.

Det är säkert mycket hästvänligare att hitta ett sätt där hästen själv vill gå in, men jag har varit klantig och lat och inte planerat in lastträning, "måste" därför få in hästen varje gång. Bara själva lastningen är lugn och tydlig tror jag hästen kan bli lättlastad ändå.

Vi har alltså bara lagt tryck i linan då hästen börjar väga bakåt, lättat så fort han börjat tänka framåt (men självklart hållit kontakt med linan så den inte kasar ner och trasslar in sig i benen på hästen.

Dethär med NH och att hästen själv ska vilja gå in funkar för vissa ponnys, men hade jag kört den metoden på min ponny så hade det tagit 2 år innan vi hade kunnat lasta. Han har alldeles för mycket humör.
Vi linar honom. Tryck bakom och öppen väg framåt. Viktigt att hålla ner huvudet om den vill stegra. Väl i transporten får han hö och godis. Har blivit mycket bättre och han vet att det inte är någon idé att tramsa.
Viktigt att köra försiktigt såklart också, men det förutser jag att man gör!

Hur tränar ni när ni tränar "lastträning"? Det ser väldigt olika ut för de flesta..
Hur är ponnyn i resten av hanteringen?

Jag skulle inte acceptera en svårlastad häst då jag vill kunna åka själv både till träning och också i nödfall om vi måste ta oss till klinik.
Min ena lastar jag alltid i stigbett då hon hade en tendens att resa sig i protest, det gör hon inte med stigbett, utan går på istället. Där tycker jag att man inte får göra det krångligare än vad det är.
Går hästen på med havre i transporten; ha havre i transporten.
Går hästen bara på med mellanväggen breddad: Ha mellanväggen breddad.
Går hästen på med träns: ha på träns.

Men om hästen bara går in med linor/tre medhjälpare/kompis i transporten/ etc tycker jag att man skall ta sig en funderare på hur man kan ändra läget för allas bästa.

Här måste man bli bättre på att se vad som är en rimlig ansträngning för att kunna få på hästen.

Kan det ta 2 timmar med linor?

Det jag har gjort med mina är att ha en hink med massa gott i transporten (morötter/äpplen/päron/banan eller något annat hästen älskar) och gör lastning till något i vardagen som in från hagen eller rida.

Min senaste fick jag börja med att ha gottehinken så hon kunde stå utanför transporten och äta ut den och efter hand flytta länge och längre in, efter hand här var dagar i mellan flyttande.

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama