svårlastad häst

S

_Smarties_

jag har en Connemara vallack. Han är extremt svårlastad och det har bara blivit värre. Osaken till att han är svårlastad är att han har gått omkull/halkat i transporten, det för över 3år sedan.
Därefter han han åkte flera ggr per år, så jag har honom med mej på skolan, men han blir inte bättre. Det är lättare att få hem honom (då han kommer hem till sin flock) men att åka hemifrån är nu en ren omöjlighet! Har lastat honom med sele och det har alltid gått, men nu så vet han hur han ska göra för att slippa. Han kastar sig och "springer" över de som försöker lasta. Han går ikull hellre än att gå in. Han blir delvis rädd, men står lungt på rampen men går aldrig upp med bakhovarna. Det blir rent livsfarligt att försöka "tvinga" in honom. Förutom att träna med honom undrar jag om nån har något bra tips hur jag ska lösa detta. Det är ett stort problem att behöva engagera så mkt människor vi lastning och det blir onödigt bråk med hästen. Maria

Sv: svårlastad häst

Hej! Vet inte hur ofta du har tillgång till transport och så vidare så detta kanske inte funkar alls, men iallafall: Min kompis hade också jättejätteproblem med sin häst, han var helt olastbar. Hon började iallafall att ha honom ute när hon gjorde iordning honom, borstade och sånt, bredvid transporten utan att göra någon affär av att den var där. Alltså, så gott som varje gång hon skulle borsta och pyssla så gjorde hon det utomhus vid transporten. Efter ett tag så gjorde hon samma sak med rampen nedfälld. Successivt så kom de närmare och närmare rampen under flera veckor, en dag stod han med en fot på rampen. Hon gjorde ingen affär av det utan fortsatte som vanligt. Efter långt om länge så hade de kommit så långt att hon brukade stå och borsta hästen inne i släpet, utan att sätta fast honom eller att sätta för bommen bak. När hästen verkade känna sig 110% trygg med detta, tog säkert också nån månad eller två, satte hon för bakbommen och fortsatte som tidigare. Därefter även med lucka för, och slutligen även med hästen fastbunden. När allt detta fungerade, tog säkert uppemot ett år allt som allt, provade hon att lasta på vanligt sätt och det gick hur bra som helst efter det. Hon borstar fortfarande hästen i transporten ganska ofta för att han ska ha kvar den trygga känslan de jobbade upp därinne.

Detta förutsätter ju förstås att du har tillgång till transport så gott som dagligen och att inte hästen behöver åka någonstans på ett bra tag... Så är det väl inte speciellt många som har det egentligen, men har du den turen så kanske det kan vara värt att testa? Iallafall så blev jag himla imponerad av hennes tålamod och att vara helt säker på att hästen var trygg i en situation innan de gick vidare, och av den inställningen går det ju att göra många egna varianter.

Hur som helst, lycka till och hoppas att ni löser det på något sätt! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Har lite problem med lastningen på min häst. Haft henne i tre månader typ och det snabbaste vi lastat på är tio minuter och längsta är 2...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 203
Senast: Mitrolle
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910
Hästhantering Hej, jag har en 17 årig travare (vet ej om det spelar roll eller ej) som jag börjar tappa tålamodet med. När jag fick honom för tre...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Pathmaker
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30