Sv: Svårlastad häst
En vän till mig hade en extremt svårlastad häst. 180 cm hög kraftigt byggd irländare som vägrade gå in och inte tålde att någonting ens nuddade hennes kropp vilket gjorde det extremt svårt att stänga bommar etc. Hon kastade sig ur i panik och gick ofta omkull baklänges. Det krävdes minst 4 personer och en veckas träning för att få in henne.
Min vän provade alla tänkbara metoder, ingen löste problemet. Till sist tog hon ut en Monty Roberts tränad kille, som spenderade 5 timmar med hästen. Han använde en pressure/release repgrimma och ett mycket långt grimskaft, longerade hästen en liten stund, backade upp henne och fick henne att förstå syftet med grimman (gå framåt – trycket släpper, gå bakåt – trycket ökar) och bli mer framåttänkande. Han lät inte hästen stå stilla på rampen och ”tänka på det” utan flyttade hela tiden hennes huvud från sida till sida tills hon gick framåt igen. Drog hon bakåt så höll han emot så gott det gick och gick sedan framåt igen. Så här höll det på, tills hon gick in. Det tog ett par timmar. Väl inne kastade hon sig våldsamt ut igen. Så nästa steg var att få henne att stå kvar. Han menade på att hästen skall INTE ha beröm genast den går in, utan först efter ett tag när den har ”uthärdat” situationen en stund. Och att det bästa berömmet är att bara låta hästen vara ifred när den har gjort det som önskas av den, dvs gå in i transporten. Sådär höll det på, envist, igen och igen och igen tills hästen gick in i transporten utan att tveka och stod kvar medan bommar sattes upp och rampen stängdes. Det hjälpte definitivt att en utomstående gjorde detta, som inte hade emotionella band till hästen. Han var väldigt saklig och neutral och hade en ängels tålamod. Efter detta har min vän övat VARJE dag i två månader och stegvis ökat kraven. Först bara gå in i transporten, sedan stå kvar en liten stund, sedan gå ut igen osv. Monty Roberts killen rekommenderade att varje steg skulle genomföras på ett lyckat sätt tre gånger på raken varje gång. Det tog timmar ibland!! Först gick det bakåt, sedan kom framstegen snabbt. Och nu är hon extremt lättlastad, går rakt in varje gång, och min vän kan åka själv på träningar/tävlingar utan att oroa sig.