Svårlastad häst

Cezzan

Trådstartare
I måndags lasstränade jag min häst i tre timmar.
Jag fick in honom två gånger, han stod kvar en stund och sen kastade han sig.
Det känns som om jag provat alla metoder :crazy:

Hur hanterar ni svårlastade hästar?

Sv: Svårlastad häst

Se till att du har ett par timmar på dig. Två medhjälpare med varsin lina och med handskar på. Tänk framåt själv när du går emot transporten så att du utstrålar lugn. Gå inte för långt framför hästen, helst bredvid. Titta inte på hästen utan försök att bara gå målmedvetet framåt. Dina medhjälpare måste vara snabba med linorna runt hästen. Snurra linorna på motsatta sidors stödben. Diagonalt bakom hästen alltså. Var med och spänn linorna varteftersom hästen går in i transporten. Släpp inte!! Stäng raketsnabbt och låt hästen stå i transporten en stund innan du lastar ur och gör om alltihop precis likadant ett flertal gånger. Gör detta flera dagar på raken, med ett lugnt sinne så brukar hästen till slut tycka att det är vardagsmat att lastas. Till slut går det att lasta den själv. Men det kräver lite tålamod och bestämdhet!! :)

Det finns tyvärr inga genvägar när det gäller lastning.......tålamod tålamod och åter tålamod är det enda som hjälper.
Jag skulle föreslå en transport med urlastning fram så hästen vet att det är den vägen den kommer ut och inte bakåt.
Ta det lugnt, ha massor med tid och väl inne i transporten massor med godis. Träna helst varje dag så att gå in i transporten o få mat blir en vardagssak.
Jag lastar själv och hänger en krubba fram i transporten som kusen får lite gott i medans jag fäller upp bom o lem bak. I början så använde jag ett långt rep som jag fäste i grimman o drog runt bommen fram för att visa hästen vägen, sen ställde jag mig själv jämte hästen o la handen på rumpan och visade vägen med repet. Numera så lägger jag grimskaftet över halsen o så går han in själv :smirk:

Var med och lastade en häst nästan precis på det sätt som sisu beskrev. När luckan stängdes fick hästen panik. Slängde sig över bommen, fast hon var väl knuten. Blev sen hängandes på fel sida av bommen, som tur var det säkerhets bommar som öppnades på utsidan. Fick plocka ut hästen genom framdörren. Detta var iof en ponny, men vissa stora hästar är otroligt duktiga på att komma över bommen eller lägga sig och kilas fast mellan yttervägg och mellanvägg. På en annan ponny som är våran testade vi att ha transporten backad mot en vägg, med såpass mycke mellan vägg och transport att hästen får plats. När hon hade gått in brukade hon alltid kasta sig ut. denna gången kastade hon sig rätt på väggen, tyckte det var otrevligt så hon valde att hoppa (man bör inte stå ivägen hihi) in igen. Sen har hon inte varit några större bekymmer att lasta.

Han har tendens att bli bakskygg så jag vill inte använda mig av linor :crazy:

Hej
Det kanske är roten till det onda att h*n är bakskygg. Träna på det innan du testar att lasta.

min hsät var svårlastad när jag köpte han(5år gammal och åkt transport bara 2gånger) men jag lät han gå runt och titta överallt. han fick äta på lemmen och bara ha god tid på sig. jag satt där kanske i en kvart innan vi skulle iväg och helt plötsligt följde han med mej in. nu gör jag likadant men han säjer till när han e redo nu och börjar gå upp i transporten o då e det brara o följa med *love*

En vän till mig hade en extremt svårlastad häst. 180 cm hög kraftigt byggd irländare som vägrade gå in och inte tålde att någonting ens nuddade hennes kropp vilket gjorde det extremt svårt att stänga bommar etc. Hon kastade sig ur i panik och gick ofta omkull baklänges. Det krävdes minst 4 personer och en veckas träning för att få in henne.
Min vän provade alla tänkbara metoder, ingen löste problemet. Till sist tog hon ut en Monty Roberts tränad kille, som spenderade 5 timmar med hästen. Han använde en pressure/release repgrimma och ett mycket långt grimskaft, longerade hästen en liten stund, backade upp henne och fick henne att förstå syftet med grimman (gå framåt – trycket släpper, gå bakåt – trycket ökar) och bli mer framåttänkande. Han lät inte hästen stå stilla på rampen och ”tänka på det” utan flyttade hela tiden hennes huvud från sida till sida tills hon gick framåt igen. Drog hon bakåt så höll han emot så gott det gick och gick sedan framåt igen. Så här höll det på, tills hon gick in. Det tog ett par timmar. Väl inne kastade hon sig våldsamt ut igen. Så nästa steg var att få henne att stå kvar. Han menade på att hästen skall INTE ha beröm genast den går in, utan först efter ett tag när den har ”uthärdat” situationen en stund. Och att det bästa berömmet är att bara låta hästen vara ifred när den har gjort det som önskas av den, dvs gå in i transporten. Sådär höll det på, envist, igen och igen och igen tills hästen gick in i transporten utan att tveka och stod kvar medan bommar sattes upp och rampen stängdes. Det hjälpte definitivt att en utomstående gjorde detta, som inte hade emotionella band till hästen. Han var väldigt saklig och neutral och hade en ängels tålamod. Efter detta har min vän övat VARJE dag i två månader och stegvis ökat kraven. Först bara gå in i transporten, sedan stå kvar en liten stund, sedan gå ut igen osv. Monty Roberts killen rekommenderade att varje steg skulle genomföras på ett lyckat sätt tre gånger på raken varje gång. Det tog timmar ibland!! Först gick det bakåt, sedan kom framstegen snabbt. Och nu är hon extremt lättlastad, går rakt in varje gång, och min vän kan åka själv på träningar/tävlingar utan att oroa sig.

Mycket bra beskrivning av hur det ska gå till! En del saker går på en gång - andra tar tid, och det tar tid ibland, och måste få ta tid! En häst kan inte klockan!

Men varför stänger du inte bara bommen när han gått in? :confused: Varför vänta tills han kastar sig ut? Som jag läser ditt inlägg så går han in och stannar en stund, och då är det ju bara att stänga.

Jag undrar samma sak som Trissa, varför inte lägga på bommen när hästen är inne? Jag tycker det bästa är om man kan åka en liten tur när man ändå har fått in dem, det behöver dock inte vara en så lång tur.

Så har jag tränat mina hästar, kanske inte exakt, men med samma tanke sätt=funkar sååå bra! Min 4-åring är en dröm att lasta (och jag gör det givetvis själv :love: )
Mvh. Matten

Hej!
Jag har också en häst som kastar sig ut precis när man har tänkt att stänga bakbommen.. :cry:

Mitt trix är att jag backar kärran mot en vägg och sparar lite mellanrum så att hästen tar sig runt och in i transporten. Har man möjlighet att även få en vägg på ena sidan så är ju det suveränt!
Har man inte det utan att det är öppet på båda sidor, då får man ta med sig två personer med varsin lina. Dom kopplar på linorna på transporten och "stänger" vägarna på sidorna.. är du med?

Den ena kan inte "stänga" sin sida förrän hästen är rak mot lämmen. Syftet är iallafall att om hästen kastar sig bakåt så slår den i väggen bakom och det gör den troligen inte om sen..
1:a gången jag lastade såhär tog det 15 min, för han blev så arg av att inte ta sig undan. Till slut klev han in - enda vägen att gå.
2:a gången ca 1 min och sen nästan 1 år senare, tog det 5 min. och då kunde jag stänga bakbommen med gott om tid!!! :banana:

Jag tror att den här metoden kommer att göra min häst lättlastad så småningom..man kan ju köra längre ifrån väggen sen.

Du får testa och är det något du funderar på så maila mig!!
helenabiker@hotmail.com. LYCKA TILL! :bump:

break_a_leg skrev:
Jag undrar samma sak som Trissa, varför inte lägga på bommen när hästen är inne? Jag tycker det bästa är om man kan åka en liten tur när man ändå har fått in dem, det behöver dock inte vara en så lång tur.

Därför att har du en riktigt bakskygg och ovan vid lastning häst så är det lätt att de får panik om de inte har en viss grund trygghet med att gå in och stå i trailern ett tag till att börja med... har haft häst som inte avreagerade på bakbommen utan började sparka hysteriskt, i princip tog i färd med att slå sönder hela trailern.....så ibland måste man vara försiktig i början med att sätta bom, tills hästen fått en viss "grund trygghet" för att stå i transporten osv....

raderat********

Senast ändrad av en moderator:

jag hjälpte min kompis att lasta hennes häst den va helt omöjlig tog 3,5 timme :crazy: .. den slet sönder ett träns ( den gjorde som tur inte illa sig.) och sen vet jag inte hur den gjorde men min kompis höll ett dressyr spö bakom hästen ( vi hade ingen bra lina.) hästen tog tag med svansen och bröt spöt på mitten :eek: hur lyckas den :confused:

Har lastat en NH tränad häst som vid träningstillfällenan gick som en klocka men vid själva mandomsprovet bara vägrade går in... tog ca 45 min två som höll i hästen tills han slutade kasta sig på lemmen och gick in

Lastade ett vanvårdat sto med ett ohanterat föl vid sidan på 15 min... Senast de lastade henne hade de skavt upp hela låren med linorna...
det som behövdes var godis. lugn, avskärmingar till ingången till transporten och en arm bakom rumpan... fölet traksade före mamma in =)

Vilka knep som funkar på en häst beror förstås på varför hästen är svårlastad. Jag har själv ett sto som är extremt svårlastad, allt under en timme är fantastiskt! Min häst vägrar helt enkelt att gå in för att hon inte vill. Hon är inte det minsta rädd utan bara trotsig! Hon stegrar sig och kastar sig och försöker spränga linorna.

Förra fredagen körde jag och roslagen henne från seminstation till sommarbete. Då fick vi in henne på kanske 20 minuter genom att binda för ögonen på henne, backa upp transporten till stalldörren, och så var det två stadiga personer som höll i linorna och jag och en till som lyfte framfötterna på henne. Då gav hon upp och gick in.

Båda mina hästar är väldigt lätta att lasta, det tar aldrig med än 10 minuter för dom att gå på. Men däremot är en av min mammas hästar mycket nervös att lastas.

En fördel är att träna att lasta hästen på en hästbuss först, där är det mer utrymme och hästen känner sig inte lika instäng dom i en liten transport.

Ett annat bra knep kan vara att ställa transporten intill en vägg så att man får en stödjande sida på ena sidan av lastrampen och att dusjälv går på den yttre sidan och har hästen mellan dig och väggen. Hästen kan då inte kasta sig åt sidan utan hålls rak hela vägen uppför rampen, och precis som med all inlärning är det viktigt med mycket berömm och gärna godis till hästen så den vet att den gjort rätt när den blivit lastad.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
593
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 718
Senast: Askur2017
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama